ساخت یک دستگاه جدید برای تشخیص سلول های سرطانی

محققان دانشگاه فناوری (UTS) در استرالیا  یک دستگاه ساخته اند که می تواند با تشخیص سلول های سرطانی زمینه درمان موثر و زودهنگام را فراهم کند.

به گزارش تکناک، علیرغم وجود تحقیقات بسیار در زمینه موفقیت آزمایش خون برای تشخیص بسیاری از انواع سرطان مانند سرطان ریه و سینه، همچنین زمینه شکوفایی توسعه آزمایش های تشخیصی زودهنگام چند سرطانی (MCED)، همچنان غربالگری برای تشخیص سرطان، بصورت تهاجمی از سلول ها نمونه برداری می کند.

محققان امیدوارند با توسعه این تکنولوژی جدید که دستگاه میکروسیال ساکن (SDM) نام دارد، این وضعیت را تغییر دهند. این تکنولوژی می تواند به سرعت سلول های تومور در گردش (CTC) را که از منبع سرطان جدا شده و وارد جریان خون شده اند، شناسایی کند و راه را برای تشخیص، نظارت و درمان بسیار زودهنگام هموار کند.

مجید ورکیانی، استاد دانشکده مهندسی بیومدیکال UTS گفت: یک سلول تومور می تواند در بین میلیاردها سلول خونی در یک میلی لیتر خون وجود داشته باشد که این موضوع یافتن آن را بسیار دشوار می کند. این فناوری تشخیصی جدید دارای 38400 محفظه است که قادر به جداسازی و طبقه بندی تعداد سلول های فعال تومور است.

SDM می‌تواند سلول‌های تومور را از طریق یک امضای متابولیک منحصربه‌فرد که شامل لاکتات هستند، شناسایی کند.

ورکیانی گفت: در دهه 1920، اتو واربورگ کشف کرد که سلول های سرطانی گلوکز زیادی مصرف می کنند و بنابراین لاکتات بیشتری هم تولید می کنند. دستگاه ما سلول‌های منفرد را برای افزایش میزان لاکتات با استفاده از رنگ‌های فلورسنت حساس به pH که اسیدی شدن اطراف سلول‌ها را تشخیص می‌دهند نظارت می‌کند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری،تومورها دائما در گردش هستند، به این معنی که می توانند به باقی سلول ها مهاجرت کنند و مسئول 90 درصد از تقریبا 600هزار مرگ و میر ناشی از سرطان در هر سال در ایالات متحده هستند . توانایی این دستگاه برای شناسایی تعداد حتی خیلی کم تومورهای سرطانی، می تواند منجر به درمانی موثر شود.

طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که آسان، ارزان، کم تهاجم و همچنین برای بیماران کم خطر است.

ورکیانی گفت: مدیریت سرطان از طریق ارزیابی سلول‌های تومور در نمونه‌های خون، بسیار کم خطرتر از نمونه برداری بافتی است. این روش به پزشکان اجازه می دهد تا آزمایشات را تکرار کنند و روند درمان در بیماران را نظارت کنند.

این تیم تحقیقاتی به قدری به SDM اطمینان دارد که برای ثبت اختراع موقت این دستگاه ثبت نام کرده و درحال برنامه برای عرضه تجاری این دستگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.