سفیدترین رنگ جهان با مزیت خنک کنندگی بالا ساخته شد

خالقان سفیدترین رنگ جهان امیدوارند به زودی آن را روی هواپیماها و خودروها اعمال کنند

مهندسان دانشگاه پردو از تخصص خود در علم مواد برای تولید سفیدترین رنگ جهان استفاده کردند که می تواند با مزیت خنک کنندگی خود در صنایع خودروسازی و هواپیماها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش تک ناک، این سفید ترین رنگ جهان می تواند حدود 98 درصد از نور خورشید را منعکس کند، در نتیجه پتانسیل بالایی در مورد بهره وری انرژی برای ساختمان ها دارد.
این تیم اکنون تغییراتی در فرایند ساخت آن ایجاد کرده و نسخه ای نازک تر و سبک تر تولید کرده اند که به گفته آنها برای استفاده در اتومبیل، قطار و هواپیما ایده آل است.
نسخه اصلی رنگ فوق‌العاده سفید، توانایی عالی خود در بازتاب نور خورشید را مدیون گنجاندن سولفات باریم، یک ترکیب شیمیایی مورد استفاده در کاغذ عکاسی و لوازم آرایشی است. این ماده به شکل ذرات با اندازه‌های مختلف با توانایی متفاوت در پراکندگی نور به مخلوط رنگ اضافه شد و رنگ را قادر می‌سازد تا طیف بیشتری از نور خورشید دریافتی را از منعکس کند.
این ماده با انعکاس 98.1 درصد بیشترین بازتاب نور را در بین رنگ های موجود که حداکثر توانایی بازتاب 80 تا 90 درصد هستند را دارد. در آزمایش‌هایی که روی سطوح بیرونی با این رنگ پوشیده شده بود انجام گرفت، تیم دریافتند که رنگ می‌تواند به میزان قابل توجهی دمای تحت پوشش را در مقایسه با محیط اطراف کاهش دهد و به طور بالقوه می‌تواند اثرات خنک‌کننده‌ای ایجاد کند که هم تراز با تهویه‌کننده‌های معمولی است. اما رنگ کاستی هایی هم داشت.

یک تصویر دوربین مادون قرمز نشان می دهد که چگونه یک نمونه از سفیدترین رنگ سفید می تواند یک تخته یا سطح زیر دمای محیط را خنک کند
یک تصویر دوربین مادون قرمز نشان می دهد که چگونه یک نمونه از سفیدترین رنگ جهان می تواند یک تخته یا سطح را زیر دمای محیط را خنک کند

ژیولین روان که این رنگ را تولید کرده است، می گوید: برای دستیابی به این سطح از خنک کننده تابشی زیر دمای محیط، ما مجبور شدیم یک لایه رنگ با ضخامت حداقل 400 میکرون اعمال کنیم. «اگر در حال نقاشی یک سازه ثابت مقاوم، مانند سقف یک ساختمان هستید، این رنگ خوب است. اما در کاربردهایی که نیاز به اندازه و وزن دقیق دارند، رنگ باید نازک‌تر و سبک‌تر شود.»

نسخه جدید سفیدترین رنگ جهان که در سمت راست دیده می شود، در مقایسه با ضخیم تر و تکرار قبلی در سمت چپ
نسخه جدید سفیدترین رنگ جهان که در سمت راست دیده می شود، در مقایسه با نمونه ضخیم تر قبلی سمت چپ

بنابراین روان و تیمش دستور العمل جدیدی ارائه کردند. این ماده جدید دارای نیترید بور به شکل نانوپلاکت شش ضلعی است و بازتاب خورشیدی 97.9 درصدی را ارائه می دهد، بنابراین یک مقدار نازکتر از نمونه اصلی یعنی لایه هایی با ضخامت فقط 150 میکرون است. این رنگ جدید نه تنها نازک‌تر است، بلکه چگالی کمتری نیز دارد و در نتیجه حدود 80 درصد وزن کمتری دارد.
جورج چیو، استاد مهندسی مکانیک پوردو، می‌گوید: این وزن سبک امکان انواع کاربردها را فراهم می کند. اکنون این رنگ پتانسیل خنک کردن فضای بیرونی هواپیما، اتومبیل یا قطار را دارد. هواپیمایی که در یک روز گرم تابستان روی آسفالت می نشیند، مجبور نیست از تهویه مطبوع خود برای خنک کردن داخل هواپیما استفاده کند و از این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. فضاپیماها نیز باید تا حد امکان سبک باشند و این رنگ می‌تواند به کاهش وزن هواپیماها کمک کند.

نویسنده مطالعه Xiulin Ruan با نمونه آزمایشگاهی خود از سفیدترین رنگ جهان
نویسنده مطالعه Xiulin Ruan با نمونه آزمایشگاهی خود از سفیدترین رنگ جهان

دانشمندان می گویند که در حال حاضر در حال مذاکره برای تجاری سازی رنگ خود هستند و با ثبت اختراع برای این فناوری، مشتاقانه منتظر وقوع احتمالات بعدی هستند.

روان گفت: استفاده از این رنگ به خنک شدن سطوح کمک می کند و نیاز به تهویه مطبوع را تا حد زیادی کاهش می دهد. این نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه می شود، بلکه مصرف انرژی را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

برخلاف سایر روش های خنک کننده، این رنگ تمام گرما را به اعماق فضا می تاباند که مستقیماً سیاره ما را خنک می کند. بسیار شگفت انگیز است که یک رنگ می تواند همه این کارها را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.