چینی ها سلول های خورشیدی بسیار انعطاف‌پذیر ساختند

دانشمندان چینی در تولید سلول های خورشیدی بسیار انعطاف‌پذیر که به نازکی کاغذ هستند، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

به گزارش تکناک، محققان مؤسسه میکروسیستم و فناوری اطلاعات شانگهای (SIMIT) با توسعه یک فناوری منحصر به فرد به لبه‌های سلول‌های خورشیدی سیلیکونی کریستالی بافت‌دار (c-Si) اجازه می‌دهد بدون آسیب خم شوند.

نتایج این دستاورد در شماره 24 مجله Nature در ماه مه سال جاری منتشر شده است و فرصت های گسترده تری را برای کاربرد و استفاده از سلول های خورشیدی باز می کند.

سلول های خورشیدی جدید c-Si با استفاده از این فناوری، تنها بین 50 تا 60 میکرومتر ضخامت دارند.همچنین، این سلول های خورشیدی از شعاع خمشی تقریباً 8 میلی‌متری بهره می برند.

سلول های خورشیدی c-Si به سرعت در حال توسعه هستند زیرا عمر طولانی و راندمان تبدیل بالا دارد. این ویژگی ها آنها را به محصولی پیشرو در بازار فتوولتائیک تبدیل می کند.

به گفته دی زنگفنگ، معاون SIMIT و یکی از محققان این مطالعه، در حال حاضر سلول های خورشیدی c-Si بیش از 95 درصد سهم بازار را در اختیار دارند.

لیو ژنگسین، محقق SIMIT و یکی از نویسندگان این مقاله تحقیقاتی گفت: نتایج این مطالعه امکان تولید انبوه را نشان می دهد و یک مسیر فنی برای توسعه سلول های خورشیدی سبک و انعطاف پذیر c-Si فراهم می کند.

 

علیرغم اینکه سلول های خورشیدی c-Si حدود 70 سال پیش توسعه یافتند، تاکنون کاربردهای محدودی داشته اند. آنها عمدتاً در نیروگاه های فتوولتائیک توزیعی و نیروگاه های فتوولتائیک زمینی استفاده می شوند.

با این حال، محققان امیدوارند که با انعطاف‌پذیری و نازکی جدید این سلول‌های خورشیدی، بتوان آن‌ها را در بخش‌های مختلفی مانند ساخت‌وساز، کوله‌پشتی، چادر، خودرو، قایق‌های بادبانی و حتی هواپیما ادغام کرد.

محققان پیشنهاد می کنند که می توان از آنها برای تولید انرژی پاک برای خانه ها، دستگاه های الکترونیکی قابل حمل، وسایل ارتباطی و حمل و نقل استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.