سنگین ترین ماهواره ارتباطی جهان در مدار قرار گرفت

موشک فالکون هوی اسپیس ایکس با موفقیت سنگین ترین ماهواره ارتباطی تجاری جهان به نام ژوپیتر 3 را در مدار ژئوسنکرون قرار داد.

به گزارش تکناک، ژوپیتر 3 که توسط Maxar Technologies ساخته شده است، نه تن متریک (9200 کیلوگرم) وزن دارد و به محموله هفتمین پرواز فالکون هوی از زمان اولین پرواز آن در سال 2018 تبدیل شد.

مشخصات موشک

موشک فالکون هوی اسپیس ایکس که تا حدی قابل استفاده مجدد است، قادر به حمل محموله های فوق سنگین است. با توجه به وب سایت اسپیس ایکس، فالکون هوی از سه هسته 9 موتوره تشکیل شده است. روی هم، 27 موتور مرلین در این پرتابگر می توانند پنج میلیون پوند نیروی رانش تولید کنند که معادل 18 هواپیمای بوئینگ 747 است. مقدار عظیم رانش به 141000 پوند (64 تن متریک) به محموله اجازه می دهد تا به مدار پایینی زمین (LEO) برده شود.

این ماموریت در ابتدا برای 26 ژوئیه برنامه ریزی شده بود و به نظر می رسید که تا آخرین لحظه انجام شود، با این وجود ماموریت متوقف شد. اسپیس ایکس دلایل این تاخیر را فاش نکرد اما پرتاب را پس از دو روز برنامه ریزی کرد.

در 28 ژوئیه، موشک بالابر سنگین از مرکز فضایی کندی، فلوریدا، در ساعت 11:04 شب به وقت محلی به پرواز درآمد. تقویت کننده های جانبی موشک هفت دقیقه بعد در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فرود آمدند و اکنون می توانند برای ماموریت های دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرند. پیش از این، تقویت کننده جانبی در دو پرتاب متوالی برای نیروی فضایی ایالات متحده در نوامبر سال گذشته و اوایل ژانویه سال جاری خدمت می کرد.

سه ساعت بعد، سنگین ترین ماهواره ارتباطی جهان در مدار قرار گرفت و اسپیس ایکس این کلیپ 11 ثانیه ای را به اشتراک گذاشت.

مشخصات محموله

ژوپیتر 3 نه تنی برای شرکت ارتباطات ماهواره ای ایالات متحده EchoStar ساخته شده و خدمات اینترنتی را از طریق شرکت تابعه خود Hughes Network Systems ارائه می دهد. سفارش این ماهواره در سال 2017 توسط شرکت Maxar Technologies انجام شد که در آن زمان با نام سابق Space Systems Loral شناخته می شد.

پرتاب اولیه برای سال 2021 برنامه ریزی شده بود اما به دلیل همه گیری کرونا به طور قابل توجهی به تعویق افتاد. در ساخت ژوپیتر3، Maxar رکورد خود را برای بزرگترین ماهواره ارتباطی که تا به حال ساخته بود شکست و تلستار-19، 7076 کیلوگرمی را از بالاترین رتبه خارج کرد. اوایل ماه می، فالکون هوی نیز برای پرتاب ViaSat-3 Americas، یک ماهواره ارتباطی 6400 کیلوگرمی استفاده شد.

ژوپیتر-3 زمانی که در داخل فالکون هوی بارگیری شده بود به اندازه یک اتوبوس مدرسه بود. در فضا، پانل‌های خورشیدی و آنتن به طور کامل مستقر شده‌اند و اکنون دارای ابعادی به اندازه طول بال‌های یک بوئینگ 737 هستند.

Hughes Networks Systems تایید کرده است که ماهواره ارسال و دریافت سیگنال را پس از استقرار آغاز کرده است و اکنون به تقویت ظرفیت ناوگان مشتری ها کمک خواهد کرد. ژوپیتر-3 پس از رسیدن به موقعیت مداری 95 درجه غربی خود، ظرفیت 500 گیگابیت در ثانیه را به خدمات شبکه اضافه خواهد کرد.

طی سال گذشته، این شرکت شاهد افزایش 15 درصدی استفاده از پهنای باند در میان مشتریان خود بوده و به دلیل محدودیت ظرفیت مشتریان خود را از دست داده است. در میان رقبای این شرکت، استارلینک با سرویس اینترنت مبتنی بر ماهواره اسپیس ایکس خود قرار دارد.

Echostar به دنبال اختصاص بخش بزرگی از ظرفیت ژوپیتر-3 بر روی قلمرو ایالات متحده است، جایی که انتظار می‌رود سایر سرویس‌های اینترنتی مبتنی بر ماهواره نیز به زودی خدمات خود را راه‌اندازی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.