با سوپر ون جدید فورد آشنا شوید

شرکت فورد در این هفته، سوپر ون ۴ را به یکی از سخت‌ترین مسابقات رالی کوهستانی به نام پایکس پیک خواهد فرستاد.

به گزارش تکناک، وقتی در اوایل سال ۲۰۲۲، فورد به Ars اجازه داد که با ون برقی ترانزیت جدید خود رانندگی کند، بسیاری از مهندسان و مدیران اجرایی با اصرار مکرر به ساخت یک نسخه سوپر ون دست زدند. این پیشنهادات، هر چند هیچ تاثیر قابل توجهی روی تصمیم‌گیری خودروسازان نداشت، اما به طور غافلگیرانه، فورد این ایده را به عمل انداخت و نسخه‌ای از خودروی تجاری برقی خود را ساخت که تقریباً ۲۰۰۰ اسب بخار توان دارد.

سوپر ون؟

ون ترانزیت فورد تقریباً همان جایگاه وانت پیکاپ در ایالات متحده را در اروپا و بریتانیا دارد. این یک وسیله نقلیه با پیش‌فرض حمل بار و مسافر است و در پیکربندی‌های مختلف موجود است. خودرو ون مورد علاقه اقشار مختلف از لوله‌کش‌ها و سازندگان ساختمان گرفته تا گروه‌های تور و گردشگری خواهد بود.

در سال 1970 یا 1971، برخی ایده های درخشان در فورد انگلستان دلیلی برای ارتقای ترانزیت شد. یک اتاق خودرو ترانزیت با شاسی یک ماشین مسابقه ای GT40 و یک موتور V8  400 اسب بخاری جفت شد. سوپر ون متولد شد و اولین حضور خود را در یک مسابقه در سال 1971 را در برندز هاچ، درست خارج از لندن انجام داد.

آن زمان، عملکرد آن با ون‌های ترانزیت متفاوت بود. هرچند با گذشت ۵۲ سال، کمی کند به نظر می‌رسد اما زمانی حدود ۷ ثانیه برای رسیدن به سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشت. برای مقایسه، ترانزیت برقی فعلی ۰.۶ ثانیه سریع‌تر عمل می‌کند.

سوپر ون در سال 1984 ارتقا یافت. این بار کاملاً سفارشی ، با بدنه ای از الیاف شیشه و شاسی مونوکوک فیبر کربن و آلومینیومی زیر آن ساخته شد. قدرت توسط یک موتور 3.9 لیتری V8 Cosworth DFL تامین می شد که قادر بود 590 اسب بخار (440 کیلووات) را به چرخ های عقب بفرستد.

یک دهه بعد این مدل بروزرسانی شد و در فورد ترانزیت مارک 3 موتور DFL با موتور HB تعویض شد. این V8 3.5 لیتری جدید 650 اسب بخار نیرو تولید می کرد و شاید بیشتر به عنوان موتوری که مایکل شوماخر را به اولین قهرمانی فرمول 1 خود رساند، آشنا باشد. متأسفانه، یک پیشرانه فرمول 1 در اواسط دهه 90 به طرز وحشتناکی گران است و در سال 2001 سوپر ون 3 برای همیشه پارک شد.

در اوایل دهه 2000 شاهد خودروی ویژه دیگری از فورد ترانزیت بودیم. ترانزیت رالی جهانی در سال 2001 از سبک و قطعات داخلی ماشین رالی فورد استفاده کرد اما چیزی شبیه به عملکرد سوپرون ها ارائه نکرد.

سوپر ون 4 خیلی بهتر از سوپرمن 4 است

جدیدترین سوپر ون در جشنواره سرعت گودوود سال گذشته رونمایی شد. مانند ترانزیت برقی جدید، این یک وسیله نقلیه الکتریکی است، اما این خودرو همراه با تحقیق و توسعه پیشرفته سازمان اتریشی STARD توسعه یافته است. مانند سوپر ون 2 و 3، چیز زیادی با ون ترانزیت جاده ای به اشتراک گذاشته نشده است.

بدنه از فیبر کربن ساخته شده و روی یک شاسی فولادی قرار گرفته است. بسته باتری 50 کیلووات ساعتی آن کوچکتر از بسته 68 کیلووات ساعتی ترانزیت برقی است و زمانی که سوپر ون 4 برای اولین بار ظاهر شد، از چهار موتور برای مجموع قدرت 1973 اسب بخار استفاده کرد.

فورد و STARD از آن زمان تا حدودی ون را تغییر داده اند تا آن را برای چالش پایکس پیک آماده کنند.  این ون اکنون فقط سه موتور دارد، اما هنوز برای 1408 اسب بخار کافی است. این خودرو که اکنون سوپر ون 4.2 نامگذاری شده است، می تواند با سیستم ترمز تا 600 کیلووات نیرو باز تولید کند.

پایکس پیک؟

مسابقات بین المللی سالانه کوهستان پایکس پیک یکی از قدیمی ترین مسابقات موتوری  جهان است. این مسابقه برای اولین بار در سال 1916 برگزار شد و یک مسابقه 20 کیلومتری در کنار کوهی در کلرادو است که از 2862 متر بالاتر از سطح دریا شروع شده و در 4300 متر به پایان می رسد.

این تغییر در ارتفاع به خودروهای برقی یک مزیت رقابتی واقعی در پایکس پیک داده است. آنها با کمبود اکسیژن مواجه نمی شوند که به معنای کاهش قابل توجه قدرت برای موتورهای احتراق داخلی است. در سال 2015، یک خودروی برقی رکورد جدیدی را برای کوتاه ترین زمان رسیدن به قله ثبت کرد.  این رکورد در سال 2018 توسط فولکس واگن ID.R برقی شکسته شد.

فولکس‌واگن به‌گونه‌ای طراحی شده است که تا حد ممکن نیروی رو به پایین آیرودینامیکی تولید کند تا به خودرو کمک کند که به جاده بچسبد. در مورد سوپر ون 4.2 نیز شرایط به همین گونه است. فورد می‌گوید که با سرعت 241 کیلومتر در ساعت، خودروی برقی بیش از دو تن نیروی رو به پایین تولید می‌کند که باید در مسابقه یکشنبه مفید باشد.

فورد همچنین بر مهارت‌های رومن دوما به‌عنوان راننده خود حساب کرده است. دوما VW ID.R را به پیروزی رساند و همچنین در سال‌های دیگر با یک خودروی بنزینی به پیروزی رسید. به نظر می رسد که سوپر ون  4.2 کمی سنگین تر از ID.R است، اما بیش از دو برابر قدرت دارد، بنابراین ممکن است او رکورد قبلی را که 7 دقیقه و 57.148  ثانیه است، بشکند.

این رویداد بر خلاف هر مسابقه موتوراسپورت دیگری در تقویم است و در پس زمینه ای از مناظر دیدنی رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.