گوگل رقیبی جدید برای ChatGPT معرفی می کند

DeepMind، آزمایشگاه پژوهشی گوگل، ادعا می‌کند که مدل زبانی بعدی آن به نام Gemini، رقیب ChatGPT و حتی بهتر از آن خواهد بود.

به گزارش تکناک، ربات ChatGPT ممکن است توجه جهان را به خود جلب کرده باشد، اما طبق مقاله ای در Wired، DeepMind از تکنیک های AlphaGo، سیستم هوش مصنوعی DeepMind استفاده می کند که برای اولین بار یک بازیکن انسانی حرفه ای را در بازی رومیزی Go شکست داد تا یک چت بات رقیب ChatGPT به نام iGemin بسازد.

دمیس هاسابیس، مدیرعامل DeepMind به Will Knight از Wired گفت که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چت‌بات Gemini توانایی برنامه‌ریزی یا حل مسئله و همچنین تجزیه و تحلیل متن را داشته باشد.

هاسابیس گفت: شما می‌توانید به Gemini به عنوان ترکیبی از برخی از قدرت‌های سیستم‌های نوع AlphaGo با قابلیت‌های زبانی شگفت‌انگیز مدل‌های بزرگ فکر کنید. همچنین ما دارای برخی ابتکارات جدید و جالبی هستیم.

Knight فرض می‌کند که Gemini، که در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O گوگل در ماه می به طور مختصری معرفی شده است، با بهره‌گیری از نوآوری‌هایدر یادگیری تقویتی، قادر خواهد بود به وظایفی که مدل‌های زبانی امروزی با آنها مشکل دارند، پاسخ دهد. یادگیری تقویتی شامل “پاداش” دادن به سیستم هوش مصنوعی برای برخی از رفتارها و/یا مجازات رفتارهای نامطلوب است، با هدف “آموزش” سیستم که در یک شرایط خاص چه رفتاری را باید از خود نشان دهد.

همانطور که Knight اشاره می‌کند، یادگیری تقویتی در حال حاضر منجر به پیشرفت‌هایی در فضای مدل‌های زبانی شده است و از شاخص‌هایی است که سیستم‌هایی مانند  ChatGPT برای پاسخ دادن به پرسش‌ها استفاده می‌کنند. DeepMind با داشتن تجربه‌های فراوان در یادگیری تقویتی مانند AlphaGo، بدون شک تمایل دارد تا این تجربیات را به دامنه هوش مصنوعی مولد اعمال کند.

لازم به ذکر است که Gemini، اولین تلاش DeepMind در حوزه مدل‌های زبانی نیست. Sparrow، چت‌بات دیگری بود که شرکت در سال گذشته معرفی کرد و ادعا کرد که در پاسخ به سؤالات، کمتر از سایر مدل‌های زبانی پاسخ‌های “نامناسب” و “نامطلوب” ارائه می دهد. هاسابیس در مصاحبه با مجله تایم در ژانویه امسال گفت که DeepMind در نظر دارد Sparrow را در حد بتا برای یک گروه محدودی منتشر کند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا این برنامه‌ها در مسیر اجرا هستند یا خیر.

به نظر می‌رسد که Gemini، بزرگترین و جدیدترین پروژه‌ DeepMind در فضای گفتگوی هوش مصنوعی است. در مارس مای، سایت The Information گزارش داد که پروژه Gemini با هدف پیشبرد ChatGPT شکل گرفته است و شامل مشارکت مستقیم بالاترین مدیران گوگل، از جمله جف دین، مدیر تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت، می شود. پروژه Bard نیز پیش از این در گوگل شکست خورده بود.

رقابت برای تسلط در فضای مولد هوش مصنوعی در بحبوحه اشتیاق سرمایه گذاران – و مشتریان – آغاز می شود. طبق گزارش Grand View Research، بازار هوش مصنوعی تولید محتوا – از جمله هوش مصنوعی تحلیل متن مانند Gemini – تا سال 2030 به 109.37 میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال 2023 حدود 35.6 درصد افزایش دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.