سگ های آموزش‌دیده اختلال استرس پس از سانحه را می‌فهمند

دانشمندان در حال بررسی قدرت‌های شگفت‌انگیز بینی سگ ها برای استشمام اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD هستند.

به گزارش تکناک، PTSD مخفف اختلال استرس پس از سانحه است و وضعیتی است که در افرادی که یک حادثه آسیب‌زا را تجربه کرده‌اند، ظاهر می‌شود.

محققان دانشگاه دالهوسی دو سگ را آموزش دادند تا با استشمام نفس انسان، استرس ناشی از  PTSD را شناسایی کنند.

لورا کیروجا، نویسنده اول این مقاله گفت: این سگ‌ها قبلاً برای کمک به افراد در طول دوره‌های پریشانی آموزش دیده‌اند و می‌توانند استرس پس از سانحه را تشخیص دهند.

وی افزود: البته این سگ‌ها در حال حاضر برای پاسخ دادن به نشانه‌های رفتاری و فیزیکی آموزش دیده‌اند. مطالعه ما نشان داد که برخی از سگ‌ها می‌توانند این قسمت‌ها را از طریق تنفس تشخیص دهند.

مشخصات بوی انسان

محققان بر این باورند که می‌توان از سگ‌ها برای قطع یادآوری احتمالی رویدادهای خطرناکی که یک فرد قبلاً تجربه کرده است، استفاده کرد.

این مطالعه بر اساس مشخصات بوی انسان و مرتبط با ترکیبات آلی فرار (VOCs) است.

VOC ها مولکول‌هایی هستند که بدن در ترشحات مختلف مانند عرق آزاد می‌کند. ژنتیک، سن، فعالیت‌ها و سایر متغیرها بر این ترکیبات تأثیر می‌گذارند.

این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخت که آیا سگ‌ها ممکن است یاد بگیرند VOCهای مرتبط با علائم PTSD را تشخیص دهند.

دو سگ، دقت قابل‌توجهی از خود نشان دادند

برای این مطالعه، محققان 26 فرد را که حادثه و همچنین یادآوری خاطرات آسیب‌زا را تجربه کرده بودند، انتخاب کردند. آنها در جلساتی شرکت کردند که در آن تجربیات خود را با پوشیدن ماسک‌های مختلف به یاد آوردند.

از یک ماسک صورت برای گرفتن یک نمونه تنفس آرام استفاده شد، در حالی که شرکت‌کنندگان در هنگام یادآوری تجربیات آسیب‌زای گذشته خود، ماسک دیگری را می زدند. ماسک دوم به محققان اجازه داد نمونه تنفس هدف مرتبط با استرس را جمع‌آوری کنند.

دو سگ به نام‌های آیوی و کالی آموزش دیدند تا بوی هدف را از تکه‌های ماسک تشخیص دهند. آنها برای شناسایی بوها به بینی‌های حساس خود وابسته بودند.

کیروجا گفت: هم آیوی و هم کالی این کار را ذاتاً انگیزه‌بخش می‌دانستند. البته اشتهای بی حد و حصر آنها برای خوراکی‌های خوشمزه نیز بی‌تاثیر نبود. در واقع، متقاعد کردن آنها برای استراحت بسیار سخت‌تر از شروع کار بود.

آیوی به 74 درصد دقت دست یافت، در حالی که کالی 81 درصد دقت در تشخیص VOCهای استرس داشت.

مطالعه‌ای در مقیاس بزرگتر مورد نیاز است

محققان، تشخیص موفق کالی و آیوی را با احساسات خود گزارش‌شده شرکت‌کنندگان مقایسه کردند.

تشخیص این دو سگ با احساسات متفاوتی مرتبط بود، به‌طوری که آیوی با احساس اضطراب و کالی با احساس شرم هماهنگ بود.

کیروجا گفت: ما حدس می‌زنیم که آیوی با هورمون‌های محور سمپاتیک-آدرنو-مدولار (مانند آدرنالین) و کالی با هورمون‌های محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (مانند کورتیزول) هماهنگ است. کیروجا در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: این دانش مهمی برای آموزش سگ‌های کمکی است، زیرا هشدار نسبت به علائم PTSD زودرس نیازمند حساسیت به هورمون‌های محور سمپاتیک-آدرنو-مدولار است.

محققان تاکید می‌کنند که مطالعه آنها این یک مطالعه اثبات مفهومی است.

آنها قصد دارند تحقیقات گسترده‌تری را با افراد بیشتری انجام دهند تا یافته‌های خود را تأیید کنند. علاوه بر این، این مطالعه در مقیاس بزرگ شامل شرکت‌کنندگانی می‌شود که موقعیت‌های استرس‌زاتری را تجربه کرده‌اند تا ظرفیت سگ‌ها برای تشخیص VOCهای استرس از طریق تنفس را تعیین کنند.

این یافته‌ها در مجله Frontiers in Allergy منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.