کشف سیارکی قدیمی تر از منظومه شمسی

محققان با بررسی نمونه های سیارک ریوگو کشف کردند که این سیارک دارای ترکیبات غنی از مولکول های آلی است و قدمتی بیش از منظومه شمسی دارد.

به گزارش تکناک، تجزیه و تحلیل اولیه نمونه های سیارک ریوگو (ryugu) که  توسط  فضاپیمای هایابوسا2  ژاپن به زمین تحویل داده شد، اطلاعاتی قابل توجهی درباره  ترکیبات این سیارک را روشن می کند.

به گفته ناسا و یک تیم بین‌ المللی از دانشمندان، کشف اخیر اثبات کننده این ایده است که مواد آلی با منشا فضایی نقش مهمی در تامین اجزای شیمیایی ضروری برای حیات ایفا می‌ کند. اگرچه مولکول‌های آلی به عنوان بلوک ‌های سازنده حیات زمینی شناخته می ‌شوند، اما می‌ توانند توسط واکنش‌ های شیمیایی که مستقل از حیات هستند، نیز ساخته شوند. این موضوع می تواند فرضیه نقش واکنش‌های شیمیایی سیارک‌ ها در ایجاد برخی از مواد تشکیل‌ دهنده حیات را تایید کند.

این تصویر مفهومی انواع مولکول های آلی موجود در نمونه سیارک ریوگو را که توسط فضاپیمای Hayabusa2 ژاپن جمع آوری شده است، نشان می دهد.

دانه های ریوگو می توانند از مولکول های آلی محافظت کند

نمونه های سیارک ریوگو، حاوی بسیاری از مواد آلی است که در آب مایع وجود دارند. آمین های آلیفاتیک، اسیدهای کربوکسیلیک، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و ترکیبات هتروسیکلیک حاوی نیتروژن از جمله این مواد هستند.

هیروشی نارائوکا از دانشگاه کیوشو، فوکوئوکا، ژاپن در بیانیه ای گفت: مولکول‌ های پری بیوتیک  موجود بر روی سطح سیارک با وجود محیط خشن ناشی از گرمایش خورشیدی و تابش فرابنفش و همچنین تابش پرتوهای کیهانی در شرایط خلا بالا، نشان می ‌دهد که بالاترین سطح دانه ‌های ریوگو، پتانسیل محافظت از مولکول‌های آلی را دارند.

نارائوکا نویسنده اصلی مقاله ‌ای است که در فوریه در مجله Science منتشر شد. او به  همراه  تیمش مولکول‌های آلی محلول را بررسی کرد. اگرچه نتایج بررسی اسید های آمینه از ریوگو در درجه اول با آنچه قبلاً دیده شده مطابقت دارد ولی همه چیز مورد آزمایش قرار نگرفته است.

دانیل گلاوین از ناسا گادرد، یکی از نویسندگان مقاله گفت: قندها و نوکلئوبازها (اجزای DNA و RNA) که در برخی از شهاب سنگ های غنی از کربن کشف شده اند، هنوز در نمونه های بازگردانده شده از ریوگو شناسایی نشده اند. ممکن است این ترکیبات در سیارک ریوگو وجود داشته باشد اما با توجه به جرم نسبتاً کوچک نمونه موجود برای مطالعه، این ترکیبات کمتر از حد تشخیص تحلیلی ما هستند.

ایزوتوپ های یافت شده در سیارک ریوگو حاوی موارد غیر طبیعی بودند

دومین تیم تحقیقاتی به رهبری هیکارو یابوتا، توزیع ماکرومولکولی و ترکیب شیمیایی آن را در نمونه سیارک بررسی کردند.ماکرومولکول های موجود در ریوگو شامل کتون ها، کربن آروماتیک و آلیفاتیک و گروه های عاملی کربوکسیل هستند. این نشانه دیگری بود که در گذشته ریوگو دارای آب مایع بوده و سپس ترکیبات معدنی آن تغییر کرده است.

محققان همچنین ناهنجاری هایی در ایزوتوپ های موجود در نمونه پیدا کردند. نسبت عناصر شناسایی شده در ایزوتوپ نشان می دهد که برخی از مواد آلی  آن حتی از خورشید قدیمی تر هستند.

این مطالعه می‌گوید: ماده آلی موجود در ریوگو احتمالاً از مواد اولیه ای تشکیل شده است که در طول و یا حتی قبل ازمراحل اولیه شکل‌گیری منظومه شمسی، تشکیل شده‌ اند و بعداً با تغییرات آبی ناهمگن در بدنه سیارک منشا ریوگو اصلاح شدند.این ماده از یک ابر پیش‌خورشیدی سرد که برای بیش از پنج میلیارد سال سالم نگه داشته شده بود، به وجود آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.