ساخت باتری جدید با سیستم ذخیره کارآمد و ارزان

یک پروژه تحقیقاتی چهار ساله در فرانسه نتایج خود را در ارتباط با نمونه اولیه یک باتری ارائه کرده است.این سیستم ذخیره انرژی کارآمد و ارزان‌تری در مقایسه با تجهیزات معمولی موجود در بازار دارد.

به گزارش تکناک، این دستاورد به لطف پروژه ای از تیمی متشکل از 25 محقق از گروه خودروسازی استلانتیس، مرکز تحقیقاتی CNRS (مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه) و مرکز تحقیقاتی Saft امکانپذیر شد.

دستاورد اخیر که سیستم یکپارچه باتری هوشمند (IBIS) نامیده می شود نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ در سیستم های تبدیل انرژی الکتریکی در خودرو های برقی است.

در چیزی که می تواند یک پیشرفت در باتری های خودرو های برقی باشد، IBIS عملیات شارژر الکتریکی و اینورتر را با ماژول های باتری لیتیوم یون ترکیب می کند و نیاز به ماژول های تبدیل الکتریکی را بین می برد. همچنین فضای مورد نیاز برای سیستم های الکتریکی را در خودرو کاهش می دهد. به گفته این تیم، وقتی صحبت از حرکت با نیروی الکتریکی به میان می‌آید، پروژه IBIS در شرف ایجاد یک تغییر بزرگ واقعی در طراحی پیشرانه‌های الکتریکی است.

یک سیستم باتری جمع و جور و کارآمدتر

امروزه یک خودروی برقی معمولی شامل یک بسته باتری بزرگ متشکل از سلول‌های کوچکتر و اینورترهایی است که نیروی موتورها را تامین می‌کند. علاوه بر این یک شارژر نیز وجود دارد که به طور موثر مانند یک تنظیم کننده در سیستم عمل می‌کند. شارژر، جریان متناوب (AC) سه فاز از شبکه را به جریان مستقیم باتری تبدیل می کند و اینورتر آن جریان مستقیم را به AC سه فاز برای موتورها تبدیل می کند. این اقدامات معمولاً توسط سه سیستم مستقل صورت میگیرد که در جایی در خودرو قرار گرفته اند.

در مورد IBIS، بردهای تبدیل الکترونیکی که عملکرد اینورتر برق و شارژر را انجام می دهند، تا حد امکان نزدیک به سلول های باتری لیتیوم یونی نصب می شوند. یک سیستم کنترل پیچیده، می تواند جریان متناوب را برای موتور الکتریکی مستقیماً از باتری تولید کند.

هدف این پروژه رفع محدودیت‌های مختلفی است که مشتریان خودروهای برقی با آن مواجه هستند، مانند برد، جادار بودن و مقرون به صرفه بودن. همچنین همزمان با بهبود کارایی، ردپای کربن نیز کاهش می یابد. با توسعه یک فناوری کارآمد و مقرون به صرفه، پروژه IBIS فرصتی را برای کاهش وزن وسیله نقلیه و هزینه تولید خودروی برقی ارائه می دهد، در حالی که تعداد زیادی ویژگی جدید را نیز به ارمغان می آورد.

هزینه نگهداری و ردپای کربن کمتر

با توجه به مشارکت Saft، که متخصص در حل مشکلات باتری با فناوری پیشرفته برای صنعت است، این تیم ادعا می کند که می تواند برنامه های تحقیقاتی طولانی مدت مانند IBIS را انجام دهد. این امر با نتایج تحقیقات اخیر در مورد ظرفیت باتری افزایش یافته، استفاده بهینه از انرژی نصب شده و ردپای کربن کمتر در زمینه ذخیره انرژی ثابت و یکپارچه سازی انرژی های تجدیدپذیر امکان پذیر خواهد شد. معماری ذاتی باتری IBIS، تعمیر و نگهداری و ارتقاء تجهیزات را ساده می‌کند و ردپای کربن را کاهش می‌دهد.

به گفته این خودروساز، IBIS از سال 2022 به صورت نمایشی آزمایش شده است و اکنون در حال کار بر روی یک نمونه اولیه کاملا کاربردی است که به زودی در جاده آزمایش خواهد شد. استلانتیس ادعا می کند که IBIS قبل از پایان دهه حاضر در خودروهای برقی این شرکت قابل دسترسی خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.