شبکه اجتماعی بلو اسکای چیست؟

توییتر، از زمانی که سال گذشته توسط ایلان ماسک خریداری شد، به سرعت در حال تغییر است. این شرکت، تیک های آبی قدیمی را که نشان دهنده اصالت حساب‌ها هستند را جدیدا منسوخ کرده است.

به گزارش تکناک، با توجه به این حواشی طبیعی است که مردم به پلتفرم های جایگزین رجوع کنند. یکی از جدیدترین شبکه های اجتماعی بلو اسکای نام دارد که جدیدا سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این مطلب ما قصد داریم کمی به این شبکه اجتماعی جدید بپردازیم.

معرفی برنامه Bluesky Social

به عبارت ساده، این برنامه یک پلتفرم اجتماعی است که شباهت های زیادی با توییتر دارد که برخی از مردم آن را به عنوان یک جایگزین برای توییتر می بینند. البته برنامه های دیگری از جمله Mastodon نیز وجود داردند که جایگزین توییتر هستند، اما کاربران می گویند شبکه اجتماعی بلو اسکای برنامه ای است که خیلی به توییتر نزدیک است.

شبکه اجتماعی بلو اسکای بر اساس چیزی به نام پروتکل حمل و نقل تأیید شده یا AT ساخته شده است که در واقع یک چارچوب برای این رسانه اجتماعی است که توسط شرکت سازنده ایجاد شده و از شبکه ای از سایت های مختلف تشکیل شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تا اواخر آوریل، حدود 50هزار کاربر در شبکه اجتماعی بلو اسکای وجود داشت. این برنامه به عنوان یک برنامه مختص سیستم عامل iOS شروع شد، اما اکنون برای کاربران اندروید نیز در دسترس است.

سازنده این برنامه کیست؟

بازهم یک ارتباط دیگر با توییتر در اینجا وجود دارد. در واقع جک دورسی که یکی از بنیانگذاران توییتر است، عضو هیئت مدیره شرکت سازنده این برنامه است و پروژه توسعه Bluesky (American social media network) در سال 2019 زمانی که او مدیرعامل توییتر بود، آغاز شد. جی گرابر در حال حاضر مدیرعامل این شرکت است.

Bluesky چه شباهت هایی به توییتر است؟

این برنامه از بسیاری جهات شبیه به توییتر است مثلا اینکه آواتارهای عکس پروفایل، گرد و کوچک هستند و نمادهایی در زیر پیام‌ها نشان می‌دهد که تعداد نظرات، لایک‌ها و ارسال‌های مجدد را نشان می‌دهد. به نظر می رسد فرمت این برنامه خیلی شبیه توییتر باشد.

حتی اسم این برنامه هم با توییتر مرتبط است. برخی ها می گویند که آسمان آبی که در لوگوی این برنامه وجود دارد، مربوط به لوگو پرنده آبی توییتر نیز هست.

Bluesky چه تفاوت هایی با توییتر دارد؟

از وقتی که ایلان ماسک شروع به حذف تیک های آبی توییتر کرد، این برنامه به یک مشکل جدی خورد.

نحوه فعالیت در این برنامه اینطور است که به عنوان مثال، پایگاه خبری مانند NPR می تواند نام کاربری خود را به صورت @npr.org تنظیم کند. سپس، هر روزنامه نگاری که NPR می خواهد تأیید کند که برای این خبرگزاری کار می کند، می تواند از همین نام کاربری برای تنظیم نام کاربری خود به عنوان @name.npr استفاده کند.

به کاربران بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، پست‌هایی از فید انتخاب شده توسط یک الگوریتم برای آنها نشان داده می‌شود، اگرچه کاربران می‌توانند با دنبال کردن یا مسدود کردن یک سری از کاربران بر الگوریتم فید تأثیر بگذارند. اما Bluesky می‌خواهد به کاربران این فرصت را بدهد که از بین الگوریتم‌های مختلف انتخاب کنند تا مشخص کنند چه چیزی را می خواهند ‌بینند.

بن کالینز، خبرنگار ان‌بی‌سی نیوز توییت کرد که Bluesky Social “درست مانند (توئیتر) کار می‌کند و از لحاظ ظاهری هم خیلی به آن شباهت دارد و به نظر می رسد برنامه ای ایمن باشد.

این سایت دارای امتیاز 4.2 از 5 ستاره در اپل استور است. یکی از منتقدان نوشت: این برنامه احساس روزهای اولیه توییتر را می دهد، اما حسی تازه تر دارد.

چگونه در این برنامه ثبت نام کنیم؟

در حال حاضر، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آدرس ایمیل خود را به لیست انتظار Bluesky Social اضافه کنید تا برنامه برای شما دعوتنامه بفرستد. این سایت در نسخه بتا است و هنوز به همه اجازه عضویت نمی دهد. اما اگر فردی را در Bluesky Social می‌شناسید، می‌توانید از او بخواهید که برایتان کد دعوت بفرستد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.