شبکه اجتماعی X رکورددار پخش اطلاعات نادرست

بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، اطلاعات نادرست در شبکه اجتماعی X بیشتر از فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی است.

به گزارش تکناک، گزارشی که دیروز منتشر شد، یک مطالعه آزمایشی در مورد اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی است که قبل از خرید توییتر توسط ایلان ماسک و تغییر نام آن را به شبکه اجتماعی X آغاز شده و ادامه پیدا کرده است.

در این گزارش آمده است: در بخشی از مطالعه، شبکه اجتماعی X از آیین نامه اجرایی در مورد اطلاعات نادرست خارج شد. توییتر نیز در طول دوره مطالعه نام خود را تغییر داد. جدای از چند اشاره به X، در گزارش 72 صفحه ای توییتر به عنوان شبکه اجتماعی در سراسر آن اشاره شده است.

مطالعه آیین نامه اجرایی توسط شرکت تحلیلی TrustLab برای اتحادیه اروپا انجام شد و شش پلتفرم را تجزیه و تحلیل کرد: فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، تیک تاک، توییتر و یوتیوب. این گزارش بر اساس فعالیت رسانه های اجتماعی در لهستان، اسلواکی و اسپانیا است. مطالعه آزمایشی معیار اولیه را ایجاد می کند و انتظار می رود مطالعات آینده با جزئیات بیشتری انجام شود.

ویرا ژورووا، معاون ارزش‌ها و شفافیت کمیسیون اروپا، دیروز در بیانیه‌ای عملکرد توییتر را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این پلتفرم دارای بیشترین پست‌های نادرست و اطلاعات نادرست نسبت به سایرین است. او از شبکه‌های اجتماعی خواست تا کارهای بیشتری انجام دهند و گفت که تبلیغات و اطلاعات نادرست روسیه هنوز در پلتفرم‌های آنلاین بسیار وجود دارد.

به گزارش گاردین، ژورووا همچنین گفت: آقای ماسک می‌داند که با عمل نکردن به آیین نامه اجرایی دچار مشکل نخواهد شد. طبق قانون سفت و سخت [قانون خدمات دیجیتال] تعهداتی وجود دارد. بنابراین پیام من برای توییتر یا شبکه اجتماعی X این است که باید رعایت کنید. ما مراقب کارهای شما خواهیم بود.

ردیابی کلمات کلیدی اطلاعات نادرست

TrustLab «کلمات کلیدی اطلاعات نادرست» را در هر پلتفرم جستجو کرد و سپس تجزیه و تحلیل کرد که چه تعداد از پست‌های حاوی این کلمات کلیدی اطلاعات نادرست یا اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند.

برای انتخاب کلمات کلیدی برای این مطالعه، TrustLab گفت که ادعاهای نادرست یا اطلاعات نادرست رایج را تجزیه و تحلیل کرده است. این موارد به روایت یا اطلاعاتی که نادرست بودن آنها توسط منابع موثق سنجیده می شود اشاره می کند. این اطلاعات مضر در موضوعات مهمی مانند انتخابات، سیاست، کووید-19 و جنگ روسیه و اوکراین ارائه شده اند.

در این گزارش آمده است که جستجوی کلیدواژه منجر به تجزیه و تحلیل 6155 پست رسانه اجتماعی و 4460 حساب کاربری در شش پلتفرم شد. در توییتر، نزدیک به 43 درصد از پست های حاوی کلمات کلیدی به عنوان اطلاعات غلط یا نادرست طبقه بندی شدند.

این گزارش این معیار را “قابلیت کشف” یا نسبت پست‌های اطلاعات نادرست در میان محتوای حساس می‌نامد. پلتفرم با بیشترین قابلیت کشف توییتر (0.428) و پس از آن فیس بوک (0.313) بود. یوتیوب کمترین نسبت قابلیت کشف (0.082) را داشت.

نسبت کاربران اطلاعات نادرست به کل حساب های نمونه برداری شده در یک پلتفرم تقریباً 9 درصد در توییتر بود که کمی بیشتر از فیس بوک بود. در این گزارش آمده است که نسبت بازیگران اطلاعات نادرست در توییتر و فیس بوک و با اندازه مشابه (8 تا 9 درصد) است، در حالی که یوتیوب با 0.8 درصد کمترین نسبت را داشته است.

مشارکت زیاد در پست های اطلاعات نادرست

این گزارش نشان می‌دهد که محتوای نادرست یا غلط در توییتر نسبت به محتوای صحیح، مشارکت بیشتری دریافت کرده است، در حالی که  در تیک تاک برعکس صادق است. این مطالعه گفت: اما این یافته ممکن است منعکس کننده فعالیت توییتر در سایر کشورهای اروپایی نباشد.

در این گزارش آمده است: یوتیوب تنها پلتفرم دیگری بود که در آن اطلاعات نادرست یا غلط مشارکت بیشتری نسبت به اطلاعات صحیح دریافت کرد، اما نسبت مشارکت نسبی نزدیک به 1.0 (1.114) است و از نظر آماری معنی‌دار نیست.

این گزارش نشان می دهد که اطلاعات نادرست همچنان می تواند به طور گسترده در تیک تاک و یوتیوب منتشر شود. تیک تاک و یوتیوب نسبت به فیس‌بوک و توییتر مشارکت کلی بیشتری در پست‌های اطلاعات نادرست داشتند. با این حال، تعامل مطلق باید با این اخطار تفسیر شود که در دسترس بودن و ماهیت داده‌های تعامل اساسی ممکن است در پلتفرم‌ها متفاوت باشد.

اگرچه X از آیین نامه اجرایی خارج شده است، اما X همچنان مشمول الزامات مربوط به تعدیل محتوا و اطلاعات نادرست تحت قانون جدید خدمات دیجیتال اروپا (DSA) است.

ژورووا دیروز گفت: این آیین نامه زیربنای DSA است، زیرا قصد ما این است که آیین نامه عملکرد را به یک آیین نامه رفتاری تبدیل کنیم که می تواند بخشی از یک چارچوب نظارتی مشترک برای رسیدگی به خطرات اطلاعات نادرست باشد.

گروه تحقیقاتی می گوید X گزینه گزارش اطلاعات نادرست انتخاباتی را حذف کرد

تصادفاً، گزارش اتحادیه اروپا در همان روز با نامه‌ای سرگشاده منتشر شد که ادعا می‌کرد X چند هفته قبل از رفراندوم، توانایی گزارش دادن اطلاعات نادرست انتخاباتی را در استرالیا حذف کرده است.

در نامه سرگشاده Reset Australia آمده است: به نظر می رسد تغییر اخیر در روند گزارش دهی شما باعث شده است که کاربران استرالیایی نتوانند اطلاعات نادرست انتخاباتی را گزارش کنند و دسته بندی های گزارش در استرالیا هیچ گزینه ای برای گزارش اطلاعات نادرست انتخاباتی ارائه نمی دهد. معمولا” دسته بندی هایی در زمینه اطلاعات نادرست و گمراه کننده مانند: سخنان مشوق خشونت، سوء استفاده، هرزنامه، تقلید و غیره به کاربران ارائه می شود. پیش از این، کاربران استرالیایی می‌توانستند در بخش سیاست، دسته اطلاعات گمراه کننده را انتخاب کنند. این شرایط ممکن است محتوای ناقض را تحت یک فرآیند بررسی نامناسب قرار دهد و مطابق با خط‌مشی‌های شما برچسب‌گذاری یا حذف نشود.

ما امروز در مورد گزارش اتحادیه اروپا و نامه سرگشاده با X تماس گرفتیم و برای هر کسی که به آدرس ایمیل روابط عمومی X نامه می‌نویسد این پاسخ خودکار را دریافت کردیم که : “فعلا مشغول است، لطفاً بعداً بررسی کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.