ویروس ابولا برای مقابله با آن شبیه‌سازی شد

دانشمندان چینی به تازگی ویروسی را که از ویروس ابولا تقلید می‌کند، اصلاح ژنتیکی کرده‌اند تا بتوانند با این بیماری مقابله کنند. این ویروس باعث ایجاد زخم‌های شدید چشمی شده و در نهایت یک گروه کامل از همسترها را از بین برده است.

به گزارش تک‌ناک، در این مطالعه، استوماتیت تاولی که معمولاً در دام‌ها یافت می‌شود، حامل ویروس ابولا بود. زمانی که محققان آن را وارد بدن همسترها کردند، پس از بدتر شدن زخم چشم، کل آنها مردند.

محققان امیدوار هستند که این مطالعه به تحقیق در مورد اختلالات چشمی مرتبط با ابولا کمک کند و راهی برای مقابله با آن را نشان دهد.

بینش‌های امیدوارکننده‌ با ویروس شبیه‌سازی‌شدۀ جدید

استوماتیت تاولی یا VSV ، ناقل بخشی از ویروس ابولا به نام گلیکوپروتئین (GP) است و به ویروس کمک می‌کند تا وارد سلول‌ها شود و آنها را آلوده کند. پنج همستر ماده و پنج همستر نر که تا سه هفته سن داشتند، پس از وارد شدن این ویروس به بدنشان در مدت سه روز مردند.

آنها علائمی مشابه بیماران ابولا مثل کاهش وزن، نارسایی چند اندام، التهاب شدید چشم و زخم را از خود نشان دادند. علاوه بر این، همسترها سطوح بالایی از این ویروس را در بدن خود داشتند.

دانشمندان خوشبین هستند که این نمونۀ ویروسی جدید می‌تواند در تحقیقات آینده در مورد اختلالات چشمی مرتبط با ابولا کمک‌کننده باشد. محققان با اشاره به اینکه مدل جدید می‌تواند برای آزمایش واکسن ابولا مفید باشد، مشاهده کردند که همۀ حیوانات در عرض 2 تا 3 روز پس از آلودگی به این ویروس مردند.

به گفتۀ دانشمندان، این مدل امکان آزمایش سریع اقدامات متقابل ویروس ابولا را در شرایط BSL-2 فراهم می‌کند.

محققان تأکید دارند: این مدل، جایگزین ابزاری ایمن، مؤثر و مقرون به‌صرفه برای ارزیابی سریع اقدامات متقابل پزشکی علیه ویروس ابولا تحت شرایط BSL-2 است. این مدل پتانسیل تسریع پیشرفت‌های فناوری و توسعه در مبارزه با ویروس ابولا را دارد.

ویروس ابولا باعث خونریزی داخلی و آسیب بافتی می‌‌شود و از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن آلوده، مانند خون یا عرق یا با دست زدن به اشیاء آلوده پخش می‌شود. مطالعۀ ابولا به امنیت بیولوژیکی گران‌ قیمت و سطح بالا نیاز دارد.

در نتیجه، تاکنون این ویروس برای دانشمندان کمتر در دسترس بوده است. به گفتۀ دانشمندان، توسعۀ اقدامات متقابل علیه EBOV به دلیل فقدان نمونه‌های‌ حیوانی ایدئال دشوار بود.

در این مطالعه، محققان تأثیر ویروس را تجزیه و تحلیل و کشف کردند که ویروس در بافت‌های حیاتی مانند: قلب، ریه، کبد، طحال، کلیه، روده و مغز انباشته شده است. همان‌گونه که این مطالعه نشان داد، بیشترین بار ویروسی در کبد و کمترین میزان آن در مغز بود.

نشت آزمایشگاهی

دکتر ریچارد ابرایت، یکی از محققان این مطالعه گفت: بعید است که نشت آزمایشگاهی مربوط به استوماتیت تاولی سبب ابتلای گسترده در انسان‌ها شود.

وی اعلام کرد: این ضروری است که قبل از ادامۀ مطالعات، تأیید شود که ویروس شبیه‌سازی ‌شدۀ جدید در سلول‌های انسانی، آلوده و تکثیر نمی‌شود و خطر عفونت، انتقال و بیماری‌زایی در انسان ایجاد نمی‌کند.

ابولا توسط گروهی از ویروس‌ها به نام orthoebolaviruses ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها در سال 1976 در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شدند. از زمانی که ابولا برای اولین بار در سال 1976 شناسایی شد، 29 مورد شیوع یا گزارش در مورد بیماری ویروس ابولا وجود داشته است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شیوع 2014 تا 2016 در غرب آفریقا با 28646 مورد گزارش شده و 11323 مورد مرگ، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین شیوع ابولا بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.