شبیه‌ سازی موفق نسخه iOS اپل بر روی رایانه‌

یک توسعه دهنده با موفقیت اولین نسخه از سیستم عامل آیفون را با استفاده از QEMU بر روی رایانه شبیه سازی کرده است.

یک توسعه دهنده با موفقیت اولین نسخه از سیستم عامل آیفون را با استفاده از QEMU بر روی رایانه شبیه سازی کرده است.

به گزارش تکناک، برای سال‌ها، مردم به لطف ابزارهای مکینتاش توانسته‌اند macOS را روی رایانه‌های غیر اپل اجرا کنند. اما هنگام بررسی iOS ، تقریباً هیچ‌کس، حداقل تاکنون، قادر به اجرای آن روی پلتفرم‌های دیگر نبوده است.

مارتین دی ووس شناخته شده با نام devos50، از مهندسی معکوس زیادی برای شبیه‌سازی اولین نسخه سیستم عامل آیفون در نسل اول آی پاد تاچ سال 2007، پس از عرضه آیفون، استفاده کرده است.

این پروژه بیش از یک سال برای وی طول کشیده است. او در این مسیر باید از نحوه شبیه سازی مواردی مانند پشتیبانی چند لمسی و سایر اجزای سخت افزاری سر در می‌آورد.

در یک پست وبلاگ، دی ووس توضیح داد بخش دشوار، شبیه‌سازی اجزای سخت‌افزاری آی پاد تاچ بود. به همین دلیل وی تصمیم گرفت به جای آیفون، اولین ساخت سیستم‌عامل آیفون ساخته شده در آی‌پاد را شبیه‌سازی کند، زیرا کارایی نسخه آیفون نیاز به شبیه‌سازی اجزای بیشتری دارد.

در همان زمان، دی ووس iPhone OS 1.0 را نیز انتخاب کرد، زیرا این نسخه دارای مکانیسم های امنیتی بسیار کمتری نسبت به نسخه های اخیر سیستم عامل است. وی توضیح داد: دستگاه‌های معاصر اپل شامل بسیاری از اجزای سخت‌افزاری اضافی مانند موتورهای عصبی، حصارهای امن و انواع حسگر هستند و شبیه‌سازی چنین دستگاه‌هایی را بسیار دشوارتر و زمان‌برتر می‌کنند.

جالب اینجاست که این پروژه تنها به لطف OpeniBoot (اجرا منبع باز بوت لودر اپل)، به واقعیت تبدیل شده‌است. این پروژه مدت ها پیش متوقف شد، اما به کاربران اجازه کارهایی مانند نصب اندروید بر روی نسل های اول آیفون و آی پاد تاچ را می‌دهد.

آیا این شبیه‌سازی کاربردی است؟

با وجود چند اشکال، پروژه نهایی کاملاً کاربردی به نظر می رسد و سیستم عامل آیفون 1.0 با موفقیت با QEMU (یک پلتفرم مجازی سازی منبع باز) شبیه‌سازی شده است.

سیستم کاملاً با استفاده از ماوس و صفحه کلید قابل هدایت است و اکثر برنامه های از پیش نصب شده به خوبی کار می کنند. در شرایطی سیستم از کار می‌افتد، اما دیدن شبیه‌سازی نسخه‌ای از iOS آیفون روی پلتفرم دیگری، همچنان چشمگیر است.

این توسعه دهنده خاطرنشان می کند که این احتمالاً اولین بار است که شخصی با استفاده از ابزارهای منبع باز سیستم عامل آیفون را شبیه سازی می کند. برای مثال، Corellium، دستگاه‌های iOS مجازی می‌فروشد، اما همه ابزارها و کدها خصوصی هستند. ایجاد ماشین مجازی خود دقیقاً آسان نیست، اما وی تمام جزئیات را در یک پست وبلاگ برای کسانی که علاقه مند به انجام این کار هستند به اشتراک گذاشته است.

برای پروژه بعدی خود، دی ووس قصد شبیه سازی سیستم عامل 2.1 نسل دوم آی پاد تاچ را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.