شطرنج بازی کردن اولین بیمار انسانی Neuralink فقط با فکر کردن

شرکت Neuralink ویدیویی را به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد نخستین بیمار انسانی که تراشه N1 را دریافت کرده بود، فقط با فکر کردن در حال بازی شطرنج با کامپیوتر است.

به گزارش تکناک، امسال در ماه ژانویه، ایلان ماسک اعلام کرد که شرکت فناوری عصبی او، Neuralink، سرانجام اولین تراشه N1 خود را در مغز یک بیمار انسانی پیوند زده است. ماسک بعداً در ماه فوریه اعلام کرد که بیمار در حال پیشرفت است و فقط با فکر کردن می تواند ماوس کامپیوتر را حرکت دهد. اکنون ویدیویی از بازی شطرنج آنلاین بیمار با استفاده از ذهنش منتشر شده است.

یک ویدیوی زنده که توسط حساب کاربری رسمی Neuralink به اشتراک گذاشته شده، نشان می دهد که نولاند آرباگ، 29 ساله، با لپ تاپ خود در حال بازی شطرنج است و تنها با استفاده از دستگاه Neuralink، نشانگر را حرکت می دهد.

آرباگ در این ویدیو توضیح می دهد که پس از یک حادثه غواصی از ناحیه شانه به پایین فلج شده است. او در ژانویه سال جاری ایمپلنت Neuralink را دریافت کرد و روز بعد از عمل از بیمارستان مرخص شد.

آرباگ در ویدیو با اشاره به عمل کاشت گفت: «عمل جراحی بسیار آسان بود. من به معنای واقعی کلمه یک روز بعد از بیمارستان مرخص شدم و هیچ مشکل شناختی ندارم.»

آرباگ در توضیح بیشتر تجربه خود گفت:

«نمی‌خواهم مردم فکر کنند که این پایان راه است. کارهای زیادی باقی مانده است، اما این فناوری زندگی من را تغییر داده است.»

Neuralink در ماه مه سال گذشته مجوز انجام اولین مطالعه بالینی انسانی را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دریافت کرد.

تراشه N1 Neuralink به صورت جراحی در جمجمه بیمار کاشته می شود و از طریق رشته هایی به نازکی تار مو به مغز متصل می شود. این رشته ها حاوی 1024 الکترود هستند که هم قادر به حس کردن سیگنال ها و هم فعال کردن میلیون ها نورون در مغز به طور همزمان هستند. سیگنال‌های جمع‌آوری‌شده سپس برای پردازش و تجزیه و تحلیل بیشتر به صورت بی‌سیم منتقل می‌شوند.

طبق گفته این شرکت، ایمپلنت N1 در یک محفظه زیستی سازگار مهر و موم شده است که چندین برابر سخت‌تر از خطرات فیزیولوژیکی موجود در بدن انسان را تحمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.