شناسایی اولین مورد سوزاک مقاوم به آنتی بیوتیک در آمریکا

وزارت بهداشت عمومی آمریکا(DPH) اعلام کرد دو مورد از یک سویه جدید سوزاک را در ماساچوست شناسایی کرده که یکی از آنها به پنج دسته آنتی بیوتیک واکنش مقاوم  است.

وزارت بهداشت عمومی آمریکا(DPH) اعلام کرد دو مورد از یک سویه جدید سوزاک را در ماساچوست شناسایی کرده که یکی از آنها به پنج دسته آنتی بیوتیک مقاوم  است.

به گزارش تکناک، سوزاک یک عفونت شایع مقاربتی (STI) است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود و با دوز پنی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک ها قابل درمان بود.

بنا بر اعلام مسئولان بهداشتی آمریکا اکنون این عفونت در برابر آنها مقاومت پیدا کرده است و می تواند از درمان هایی که توسط پزشکان برای جلوگیری از گسترش آنها استفاده می شود، زنده بماند.

عفونت سوزاک باعث بیماری شدید در بیماران نمی شود، اما علائم واضحی مانند ادرار دردناک، ترشح غیرطبیعی از آلت تناسلی یا واژن و همچنین درد در قسمت پایین شکم را نشان می دهد. بدون درمان، این عفونت همچنین می‌تواند منجر به تب یا درد در حین مقاربت شود، همچنین ترشحات چرک مانند از واژن و خارش مقعدی در صورت انقباض از طریق رابطه جنسی مقعدی ایجاد می‌کند.

موارد دیده شده در ماساچوست

دو مورد نامرتبط در طول فعالیت‌های نظارت بر بیماری DPH شناسایی شدند و مشخص شد که یک سویه جدید از این باکتری هستند. نشانگرهای ژنتیکی یافت شده در  این سویه سوزاک نشان داد که احتمالاً پاسخ کاهش یافته به آنتی بیوتیک ها را نشان می دهد.این بیانیه مطبوعاتی افزود که این سویه قبلاً در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه و در بریتانیا مشاهده شده است، اما هرگز در ایالات متحده دیده نشده بود.

وب سایت Gizmodo در گزارش خود گفت که در ایالات متحده، این باکتری عامل سوزاک به آنتی بیوتیک آزیترومایسین مقاومت نشان داده است و مقامات بهداشتی را ملزم کرد تا از اواخر سال 2020 توصیه آن را برای این بیماری متوقف کنند. در حال حاضر، تنها سفتریاکسون، آن هم در دوزهای بالاتر، تنها درمان موجود برای این بیماری است.

از آنجایی که نشانگرهای ژنتیکی نشان می‌دهند که این باکتری احتمالاً پاسخ کمتری به آنتی‌بیوتیک‌ها نشان می‌دهد، به بیماران حتی دوزهای بالاتری از سفتریاکسون داده شد که به رفع این عفونت کمک کرد.

مسیر پیش رو

از آنجایی که این دو مورد ارتباط واضحی با یکدیگر ندارند، اما بخش پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی DPH اکنون ارتباط افراد را بررسی می کند تا ببیند آیا افراد دیگری نیز به این عفونت مبتلا شده‌اند یا خیر.

از آنجایی که نشانگرهای ژنتیکی دیده شده در این سویه قبلاً در سویه‌هایی که در سایر نقاط کره زمین دیده می‌شوند گزارش شده است، به نظر می‌رسد مقاومت آنتی‌بیوتیکی به سرعت در حال گسترش است. تعداد موارد سوزاک در ایالات متحده طی سال‌ها افزایش یافته است و بین سال‌های 2009 تا ،2021 حدود 131 درصد افزایش یافته است. این احتمال وجود دارد که سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک نیز فراتر از حدی که می‌توان آن‌ها را مهار کرد، در گردش هستند.

DPH هشداری را برای افزایش آگاهی در مورد این سویه صادر کرده است که استفاده از آزمایش کشت آزمایشگاهی را برای افرادی که علائم سوزاک دارند توصیه می کند. این هشدار همچنین توصیه می کند که افرادی که سطوح بالاتری از سفتریاکسون دریافت کرده اند، تحت آزمایش های پیگیری قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که با موفقیت درمان شده اند.

مارگرت کوک، کمیسر بهداشت عمومی در بیانیه مطبوعاتی گفت: ما از همه افراد فعال از نظر جنسی می خواهیم که به طور منظم در برابر عفونت های مقاربتی آزمایش شوند و تعداد شرکای جنسی خود را کاهش دهند و استفاده از کاندوم را در هنگام رابطه جنسی فراموش نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.