شناسایی یک فوران خورشیدی جدید

وقتی به خطرات خورشید فکر می کنید، به احتمال زیاد ذهن شما به تهدید جهانی تغییرات آب و هوایی معطوف می شود.

به گزارش تکناک، خورشید همواره فعال است و نه تنها یک جریان ثابت گرما و تشعشع را پمپاژ می‌کند بلکه گاهی اوقات فوران‌های عظیمی را ساطع می‌کند که می‌تواند اثرات جدی روی زمین داشته باشد. دانشمندان اخیراً از یکی از این رویدادهای خورشیدی خبر دادند که نه تنها در زمین، بلکه در ماه و مریخ نیز قابل تشخیص بود.

فوران خورشیدی که خروج جرم از تاج خورشیدی نامیده می شود در 28 اکتبر 2021 رخ داد. مقدار قابل توجهی پلاسما از تاج خورشید فوران کرد و در حین حرکت در منظومه شمسی به حدی گسترش یافت که به زمین و مریخ رسید. این رویداد توسط فضاپیماهای مختلف از جمله ناسا و رصد خانه خورشیدی آژانس فضایی اروپا (SOHO) تصویربرداری شده است. برای دیدن انیمیشنی از پرتاب جرم تاج، می توانید به وب سایت ESA مراجعه کنید.

مشکلی که در مورد چنین فوران خورشیدی  وجود دارد این است که ذرات پرانرژی را به زمین می‌فرستند که می‌تواند هم برای مردم و هم برای وسایل الکترونیکی در هنگام رسیدن به زمین خطرناک باشد. سیاره ما دارای یک میدان مغناطیسی است که تا حد زیادی از کسانی که روی زمین هستیم از این تابش محافظت می کند، اما می تواند برای کسانی که در فضا زندگی و کار می کنند خطرناک باشد.

به ویژه مهم است که بدانیم چگونه تشعشعات فوران خورشیدی بر بدن انسان تأثیر می‌گذارد، زیرا آژانس‌های فضایی برای مأموریت‌های همراه با خدمه آینده برنامه‌ریزی می‌کنند که از مدار پایینی زمین فراتر رفته، و به ماه یا مریخ سفر می‌کنند. این تشعشعات همچنین می‌تواند بر ماهواره‌ها و ارتباطات، توسط پدیده‌ای به نام هوا شناسی فضایی، تأثیر بگذارد.

در مورد فوران خورشیدی مشابهی که در سال 2021 رخ داد، برای محققان مفید بود که ببینند تشعشعات این رویداد خورشیدی چگونه بر محیط مریخ تأثیر می‌گذارد، همانطور که در مأموریت‌های مدارگردی مانندTrace Gas Orbiter  (TGO)، توسط مریخ نوردهایی مانند کنجکاوی اندازه‌گیری شد.

کالین ویلسون، دانشمند پروژه TGO، در بیانیه ای گفت: تشعشعات فضایی می تواند خطری واقعی برای اکتشاف ما در سراسر منظومه شمسی ایجاد کند. اندازه‌گیری سطح بالای تشعشعات این رویدادها توسط مأموریت‌های رباتیک برای آماده سازی مأموریت‌های طولانی‌مدت همراه با خدمه حیاتی است. به لطف داده‌های مأموریت‌هایی مانند ExoMars TGO، می‌توانیم برای بهترین روش از کاوشگران انسانی خود محافظت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.