شهریور هم رکورد جهانی گرما را شکست

با ادامه روند گرما در سراسر زمین، سال 2023 اکنون در مسیر گرمترین سال ثبت شده قرار دارد و سپتامبر(شهریور) نیز رکورد جهانی گرما را شکست.

به گزارش تکناک، به گفته سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، در واقع، سپتامبر (شهریور) رکوردهای موجود را با اختلاف زیادی شکست.

طبق گزارش سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C3S)، ماه سپتامبر میانگین دمای سطحی 16.38 درجه سانتی گراد (61.48 درجه فارنهایت) را ثبت کرد که 0.5 درجه سانتی گراد (0.9 درجه فارنهایت) بالاتر از دمای گرم ترین سپتامبر قبلی در سال 2020 بود. همچنین میانگین سپتامبر حدود 1.75 درجه سانتیگراد (3.15 درجه فارنهایت) نسبت به دوره مرجع پیش از انتقلاب صنعتی،)1850 تا 1900 (گرمتر بود.

پتری تالاس، دبیر کل WMO گفت: از ژوئن، جهان گرمای بی‌سابقه‌ای را در خشکی و دریا تجربه کرده است. ناهنجاری های دما بسیار زیاد است، بسیار بزرگتر از هر چیزی که در گذشته دیده ایم. به عنوان مثال وسعت یخ دریای زمستانی قطب جنوب کمترین میزان ثبت شده در سال بود.

او ادامه داد: آنچه به خصوص نگران کننده است این است که رویداد گرمایش ال نینو هنوز در حال توسعه است  بنابراین می توان انتظار داشت که این دماهای رکوردشکن برای ماه ها ادامه داشته باشد و اثرات پی در پی بر محیط زیست و جامعه ما داشته باشد.

WMO مجموعه داده های C3S به نام ERA5 را با پنج مجموعه داده بین المللی دیگر برای نظارت بر آب و هوا ترکیب می کند. گزارش موقت وضعیت آب و هوای جهانی آنها در سال 2023 در آغاز کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، COP28، که در ماه نوامبر در دبی برگزار می شود، منتشر خواهد شد.

سامانتا بورگس، معاون مدیر C3S گفت: دماهای بی‌سابقه که در ماه سپتامبر پس از یک رکورد تابستانی مشاهده شد، رکوردهای فوق‌العاده‌ای را شکسته است. این ماه گرم، سال 2023 را  در مسیر گرمترین سال ثبت شده به افتخار مقام اول رساند که حدود 1.4 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای پیش از انقلاب صنعتی است. دو ماه بعد از رویداد COP28  احساس فوریت برای انجام اقدامات اقلیمی هرگز به این اندازه حیاتی نبوده است.

اوضاع در دریا نیز به همان اندازه بد است. میانگین دمای سطح دریا در ماه سپتامبر بر روی اقیانوس فراقطبی به 20.92 درجه سانتیگراد (69.66 درجه فارنهایت) رسید که بالاترین رکورد در این ماه و دومین بالاترین درجه حرارت در تمام ماهها پس از آگوست 2023 است. همچنین برای پنجمین ماه متوالی، وسعت یخ دریای قطب جنوب در سطح کم سابقه ای در طول سال باقی ماند. میانگین وسعت یخ ها برای سپتامبر 9٪ کمتر از میانگین سالهای 2020-1991 بود و کمترین حداکثر سالانه در مجموعه داده های ماهواره ای 45 ساله به شمار می آمد.

با این حال، WMO می‌گوید که رکوردشکنی دمای ماه سپتامبر در خشکی و دریا به این معنا نیست که ما از سطح 1.5 درجه سانتی‌گراد (2.7 درجه فارنهایت) تعیین‌شده در توافق‌نامه پاریس تجاوز کرده‌ایم، زیرا این شرایط به گرم شدن طولانی‌مدت در طی سال‌ها اشاره دارد.

ارقام ماه سپتامبر در یک گزارش ترکیبی جدید توسط بخش تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد منتشر شده است تا به دولت ها کمک کند در رویداد COP28 تصمیمات لازم را بگیرند. سلطان الجابر، رئیس منتخب COP28، گفت: این گزارش دوباره به ما می‌گوید که جهان از مسیر درست خارج شده است. COP28 لحظه ای است که همه طرف ها دور هم جمع شوند و راه حل های عملی را روی میز بگذارند. ما باید با پاسخ های واقعی برای مقابله با چالش ها ارائه دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.