اروپا در اولین آزمون زمستانی صرفه جویی مصرف انرژی مردود شد

صرفه جویی مصرف انرژی در اروپا

اگر اروپا یک دانش آموز مدرسه بود، هفته گذشته در اولین امتحان خود در صرفه جویی مصرف انرژی  شکست می خورد و این یعنی روزهای سخت تر برای ساکنین قاره اروپا در پیش است.

به گزارش تک ناک، علیرغم واردات زیاد گاز طبیعی مایع برای جایگزینی محموله های روسیه، اروپا باید مصرف گاز را تا حد زیادی کاهش دهد تا بتواند زمستان را پشت سر بگذارد. عرضه اضافی کافی نخواهد بود.بلکه صرف جویی است که کاملاً مهم است.
مقدار دقیق صرفه جویی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما به طور متوسط، کمیسیون اروپا کاهش 10 تا 15 درصدی تقاضا را پیشنهاد کرده است. آلمان و چند کشور دیگر که در گذشته به طور قابل توجهی به گاز روسیه متکی بودند، باید مصرف خود را حتی تا 20 درصد کاهش دهند.

از آنجایی که این اهداف صرفه‌جویی ثابت هستند، زمستان گرم‌تر صرفه جویی را بسیار آسان‌تر و زمستان سردتر آن را سخت تر می کند. اما صرف نظر از اینکه زمستان چقدر در اروپا سرد می شود، اروپا باید گاز کمتری نسبت به سال 2021 و میانگین مصرف آن در پنج سال گذشته مصرف کند.

روزهای سخت تر برای ساکنین قاره اروپا در پیش است.

قیمت های بالای حامل های انرژی در اروپا تاکنون شرکت های صنعتی را تشویق به کاهش مصرف کرده است. در برخی موارد، به ویژه در بخش شیمیایی، برخی از شرکت ها به سادگی تولید را تعطیل کرده اند. در نتیجه، تقاضای گاز در سراسر اروپا تا 20 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

مصرف گاز خانگی و مشاغل کوچک که در آلمان حدود 40 درصد از مصرف کشور را تشکیل می دهد، بسیار فصلی است و حجم عمده آن در طول تقریباً 25 هفته از فصل گرمایش از حدود 15 اکتبر تا حدود 15 مارس متمرکز شده است. اگرچه فرض بر این بود که پیام‌های عمومی در مورد نیاز به صرفه‌جویی در انرژی، همراه با قیمت‌ بالاتر، مصرف را کاهش می‌دهد، اما واکنش مردم به این درخواست صرفه جویی قابل پیش بینی نبود.
با ورود اولین سرمای پاییزی به این قاره، خانوارهای آلمانی و شرکت های کوچک که معمولاً به عنوان بخش خصوصی شناخته می شوند، مصرف گاز خود را به 14.5 درصد بالاتر از میانگین پنج ساله اخیر افزایش دادند. کلاوس مولر، مقام آلمانی مسئول نظارت بر شبکه گاز، این ارقام را دلهره آور خواند.

مطمئناً هوا سرد بوده است

میانگین دما در شمال غربی اروپا کمتر از میانگین 30 ساله بوده است. بر اساس داده‌های بلومبرگ، میانگین دما در روز پنج‌شنبه تنها 10.5 درجه سانتی‌گراد بود، رقمی که سال گذشته تا اواسط اکتبر به آن نرسیده بود. با این حال، همانطور که مولر به درستی گفت باید در مصرف گاز صرفه جویی کرد، حتی اگر هوا سردتر شود. اروپا شدیداً به زمستانی گرم نیاز دارد، اما نمی تواند از فصلی معتدل مشابه سال گذشته استفاده کند. منطقه ممکن است خوش شانس باشد، اما اگر این اتفاق نیفتد، با مشکل جدی مواجه خواهد شد. حتی یک زمستان با متوسط دما نیز مشکل ساز خواهد بود.
چه چیزی در خطر است؟

مولر می گوید: بدون صرفه جویی قابل توجه در بخش خصوصی نیز، اجتناب از کمبود گاز در زمستان دشوار خواهد بود.
در چهار هفته گذشته، دولت‌های اروپایی برای محدود کردن قبض‌های آب و برق مداخله کرده‌اند و تاثیر افزایش قیمت‌ها را کنترل کرده‌اند، اما پیام‌های عمومی خود را در مورد صرفه جویی در مصرف گاز دوبرابر نکرده‌اند. خانواده‌ها و کسب‌وکارهای کوچک قبلاً می‌شنیدند که قیمت‌ها بالا خواهد رفت و باید در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنید. اکنون، آنها می شنوند دولت بخشی از قبض شما را پرداخت کرده است، پس خوشحال باشید.
تقاضا برای گاز بیشتر از حد انتظار باید زنگ خطری برای سیاست گذاران اروپایی باشد. بازار گاز که از 1 اکتبر تا 30 سپتامبر ادامه دارد، روز شنبه وارد سال جدید شد و در آستانه آغاز زمستان است. زمان آن فرا رسیده است که کمپین های عمومی برای صرفه جویی در انرژی را با مثال های عینی از کارهایی که مردم باید انجام دهند تمرکز کرد. باید روی پایین آوردن درجه ترموستات ها و دمای آبگرم در دیگ های موتور خانه ها متمرکز شد و تشویق به استفاده از نفت به جای گاز تا جایی که ممکن است.
پیش بینی این هفته حاکی از بازگشت هوای گرمتر به اروپا است. اما پیش بینی ها برای مرکز اروپا نشان می دهد که اکتبر، به طور کلی، تا حد زیادی مطابق با میانگین دمای 30 ساله خواهد بود. تا 25 اکتبر، دمای متوسط شمال غرب معمولاً به زیر 10 درجه سانتیگراد کاهش می یابد و مصرف گاز را افزایش می دهد. بنابراین اروپا فقط چند روز گرانبها تا آن زمان فرصت دارد تا پیام صرفه جویی در مصرف گاز را بیشتر منتشر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.