تلاش اروپا برای راه اندازی صورت فلکی ماهواره ای

کنسرسیومی متشکل از تقریباً همه شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی اعلام کردند که قصد دارند برای راه اندازی یک صورت فلکی ماهواره ای با هدف ارائه ارتباطات جهانی مناقصه برگزار کنند.

به گزارش تکناک، اساساً، چنین صورت فلکی اتصال اتحادیه اروپا را از مدار پایین زمین مشابه آنچه استارلینک اسپیس ایکس ارائه می دهد، فراهم می کند.

مناقصه ساخت صورت فلکی ماهواره ای که شامل بازیگران بزرگی مانند Airbus Defense and Space، Eutelsat، SES، وThales Alenia Space است، در پاسخ به درخواست اتحادیه اروپا برای کمک به ایجاد یک مجموعه مستقل برای ارائه ارتباطات ایمن برای خدمات دولتی، از جمله برنامه های کاربردی نظامی، ارائه شده است.

تیری برتون کمیسر اتحادیه اروپا، ، برنامه‌های این قاره را برای این صورت فلکی که معروف به زیرساخت برای انعطاف‌پذیری، اتصال و امنیت توسط ماهواره یا IRIS² است در نوامبر گذشته اعلام کرد. اتحادیه اروپا 2.4 میلیارد یورو با کمک های اضافی مورد انتظار آژانس فضایی اروپا و سرمایه گذاری های خصوصی ارائه خواهد کرد.

برتون در آن زمان گفت: IRIS² فضا را به عنوان یک نماد برای اتصال و انعطاف پذیری روپا تبدیل می کند. همچنین این پروژه نقش اروپا را به عنوان یک قدرت واقعی فضایی افزایش می دهد.

قرار دادن گروه در کنار هم

این همکاری که با هدف ایجاد یک صورت فلکی ماهواره ای پیشرفته بر اساس معماری چند مداری انجام می گیرد روز سه شنبه گذشته اعلام شد و شامل شرکت های Deutsche Telekom، Hispasat، OHB، Orange، Hisdesat و Telespazio نیز می شود. اگرچه این همکاری با بازیگران معتبر  این صنعت است، اما این مشارکت استارتاپ‌های بخش فضای اروپا را نیز تشویق می‌کند تا به ائتلاف بپیوندند.

در حال حاضر، اروپا هزینه این صورت فلکی ماهواره ای را حدود 6 میلیارد یورو برآورد می کند و مایل است تا سال 2027 برای پوشش جهانی آماده باشد.

هم بودجه و هم جدول زمانی پروژه صورت فلکی ماهواره ای اروپا احتمالاً با توجه به میزان هماهنگی مورد نیاز بسیار بلندپروازانه هستند، و بعید است که موشک آریان 6 اروپا ظرفیت پرتاب اضافی برای ارسال صدها ماهواره به مدار پایین زمین از اواسط دهه 2020 را داشته باشد. موشک آریان 6 حداقل تا سال 2024 رونمایی نخواهد شد.

با این حال، مقامات اروپایی احساس می کردند که باید این صورت فلکی ماهواره ای را راه اندازی کنند. اساساً این قاره با انتخاب دشواری روبرو بود. اروپا به دنبال باقی ماندن به عنوان یک بازیگر اصلی در فعالیت های پروازهای فضایی است که به طور فزاینده ای شامل ارتباطات مبتنی بر ماهواره می شود. با این حال، مقامات اروپایی نمی‌خواستند مطیع ایلان ماسک و صورت فلکی استارلینک او باشند، که در حال حاضر ارتباطات جهانی امنی مانند ارتباطاتی که توسط IRIS² ارائه می‌شود، فراهم می‌کند. رهبران دولت اروپا در حال حاضر نگران اتکا به موشک فالکون 9 اسپیس ایکس برای پرتاب برخی از ماهواره های آن هستند. مقامات به طور مشابه نسبت به صورت فلکی پروژه کویپر آمازون تمایل داشتند.

چین همچنین در حال توسعه ابر صورت فلکی ماهواره ایخود است، اما اروپا به وضوح نمی‌خواست ارتباطات امن خود را با هدفی مشکوک به یک رقیب جهانی واگذار کند که OneWeb را ترک کرد. اما این شبکه تا حدی متعلق به بریتانیا است که چند سال پیش به طور عمومی از اتحادیه اروپا خارج شد و ممکن است ظرفیت پاسخگویی به تمام نیازهای اروپا را نداشته باشد.

چابکی لازم است

مطمئناً شرکت‌های اروپایی در ساخت ماهواره‌ها تخصص زیادی دارند و تجربه آژانس فضایی اروپا در توسعه صورت فلکی ماهواره ای گالیله و کوپرنیک به پیشبرد برنامه‌ها کمک خواهد کرد.

چالش واقعی هماهنگ کردن همه اینها است. سؤالات جدی در مورد اینکه چگونه همه این شرکای بزرگ می توانند با هم کار کنند و اینکه آیا بوروکراسی دولت اروپا می تواند این پروژه را به سرعت به سمت تاریخ هدف 2027 پیش ببرد، وجود دارد.

برای مقایسه، اسپیس ایکس دو ماهواره آزمایشی اول خود را در فوریه 2018 پرتاب کرد. از آن زمان حدود چهار سال طول کشید تا اسپیس ایکس پوشش جهانی را در شبکه Starlink خود آغاز کند. اما اسپیس‌ایکس مزایای عمده‌ای داشت از این جهت که بوروکراسی صفر داشت. خوب یا بد، تصمیم‌گیری‌ها توسط یک نفر انجام می‌شود،  وآن ایلان ماسک است. بودجه فراوان و تمایل به خرج کردن سرمایه خصوصی و تنها موشک قابل استفاده مجدد با سرعت بالا در جهان از دیگر مزایای اسپیس‌ایکس بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.