محلول بیولوژیکی برای تثبیت ضربان قلب ساخته شد

محققان موسسه قلب اسمیت از فناوری RNA که در ساخت واکسن های کووید استفاده می شود برای تکامل و ساخت ضربان سازهای بیولوژیکی استفاده کرده اند.

به گزارش تکناک، محققان شناسایی کردند که چگونه سلول‌های ضربان ساز بیولوژیکی می‌توانند با درمان‌هایی که از نظر بیولوژیکی ضربان‌های غیرطبیعی قلب را اصلاح می‌کنند، مقابله کنند.

آنها همچنین در بیانیه ای گفتند که راه جدیدی برای افزایش اثربخشی درمان های RNA با کنترل فعالیت مقابله پیدا کرده اند.

یوجنیو سینگولانی نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر برنامه کاردیو ژنتیکس در موسسه قلب اسمیت گفت: همه ما با یک گروه تخصصی از سلول های قلب متولد می شویم که سرعت ضربان قلب ما را تنظیم می کنند.اما در برخی از افراد، این ضربان طبیعی قلب بسیار آهسته است،که این موضوع منجر به نیاز به یک ضربان ساز الکترونیکی می شود.

ضربان سازهای الکترونیکی محدودیت ها و عوارض جانبی زیادی دارند که شامل عفونت های مرتبط با دستگاه و خرابی سیستم می شود.تورم، خونریزی و لخته شدن خون،از جمله عوارض جانبی این دستگاه ها هستند که  همگی خطرات زیادی برای فرد به همراه دارند.

سینگولانی گفت: بزرگترین مشکل این است که ماشین ها مشکل را درمان نمی کنند.آنها فقط به شما اجازه می دهند راهی برای دور زدن این عارضه پیدا کنید. هدف ما ایجاد یک راه حل بیولوژیکی است،یعنی ساخت سلول هایی که بتوانیم آنها را دوباره در قلب برنامه ریزی کنیم تا به طور طبیعی ضربان قلب را تثبیت کنیم.

محققان چگونه به این موضوع پرداختند؟

لازم به ذکر است که واکسن mRNA کدی است که به سلول می گوید در هنگام ورود پروتئین ها،آن پروتئین خاص را بسازد.

محققان ابتدا به موش های آزمایشگاهی mRNA اصلاح ژنتیکی شده تزریق کردند.این پروتئین،پروتئینی به نام TBX1 را تولید می کند و با انجام این کار، سلول های قلب می توانند مقابله کنند. طبق این انتشار، آنها با تولید microRNA ها که مولکول های تنظیم کننده طبیعت هستند و به طور خاص بیان ژن را تنظیم می کنند،انتشار پروتئین TBX18 را مهار کردند. بنابراین، مقدار پروتئین TBX18 تولید شده برای حمایت از ضربان قلب کافی نبود.

اثر سرکوب‌کننده‌ی microRNA‌ها باید از بین می رفت.محققان microRNA های دقیق درگیر را شناسایی کردند و از آنتاگونیست های شیمیایی برای سرکوب microRNA ها استفاده کردند. این مسئله کمک بسیار زیادی کرد و شدت پروتئین TBX18 را افزایش داد و ضربان قلب را تثبیت کرد.

سنجش اثربخشی mRNA درمانی در آزمایشات بالینی

نویسنده این مطالعه دکتر ادواردو ماربان،مدیر اجرایی موسسه قلب اسمیت و پروفسور برجسته بنیاد خانواده مارک اس. سیگل گفت: این مفهوم که سلول‌ها در برابر RNA اصلاح‌شده مقابله می‌کنند از اهمیت عملی برخوردار است، زیرا نشان می‌دهد که چگونه می‌توان اثربخشی RNA درمانی را بهبود بخشید. ما اکنون تصویر واضح تری از نحوه مهار microRNA ها،عبور از موانع و در نهایت بیان بهتر ژن داریم.

در مرحله بعد، تیم تحقیقاتی مطالعات بیشتری را برای بررسی اثربخشی و ایمنی طولانی مدت برنامه ریزی می کند و این کار می تواند به بهبود اثربخشی mRNA درمانی در آزمایشات بالینی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.