ضعف گوشی های اپل در قدرت سیگنال دهی شبکه 5G

پس از تجاری سازی شبکه 5G، اکثر برندهای اندروید از شبکه جدید استفاده می‌کنند. با این حال، اپل به همان سرعت بیس‌باند 5G را به کار نگرفته است.

پس از تجاری سازی شبکه 5G، اکثر برندهای اندروید از شبکه جدید استفاده می‌کنند. با این حال، اپل به همان سرعت  5G را به کار نگرفته است.

به گزارش تکناک، در مقطعی، این شرکت از نظر استفاده از شبکه 5G یک سال دیرتر از رقبای اندرویدی خود وارد عمل شد. با این حال، با توجه به اینکه زیرساخت فیزیکی 5G (مانند ایستگاه های پایه) در آن زمان به راحتی در دسترس نبود، این شرکت تحت تاثیر قرار نگرفت.

پس از اینکه عرضه اولین آیفون 5G اپل، کاستی هایی نیز وجود داشت و قدرت سیگنال آن ضعیف‌تر از برند‌های اندرویدی رقیب بود. این مساله احتمالا به دلیل فرصت یک‌ساله این برندها برای توسعه سیستم ها و دستگاه های خود بود. اولین آیفون 5G، آیفون 12، اکنون بیش از دو سال است که در بازار حضور دارد. با این حال، سیگنال بیس‌باند 5G اپل هنوز خیلی ضعیف‌تر از اندروید است.

طبق گزارش‌های اخیر، اپل بودجه هنگفتی را به توسعه تراشه‌های بیس‌باند 5G اختصاص داده است. این شرکت احتمالا برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی در اوایل سال آینده از این تراشه ها در دستگاه های آیفون استفاده خواهد کرد. مدیرعامل کوالکام در کنفرانس جهانی موبایل MWC که به تازگی به پایان رسیده است، اظهار داشت: اپل سال آینده یک تراشه بیس باند توسعه یافته توسط خود را عرضه خواهد کرد.

شایعات درمورد توسعه تراشه بیس‌باند 5G توسط اپل اخیرا در جریان است. اما در سری آیفون 14 عرضه شده در سال گذشته، اپل از پردازنده بیس باند خود استفاده نکرد. همچنین طبق اطلاعات موجود سری آیفون 15 امسال نیز شامل بیس‌باند کوالکام، Qualcomm X70 5G خواهد بود.

digikala

استفاده حال حاضر اپل از بیس‌باند کوالکام

در حال حاضر، اپل استفاده از تراشه بیس‌باند کوالکام را ادامه خواهد داد. تراشه بیس‌باند 5G کوالکام در واقع کارایی بسیار خوبی دارد. این تراشه بیس‌باند دارای ویژگی هوش مصنوعی است و می تواند به طور خودکار نرخ ارتباط را بهینه کند. این تراشه همچنین می تواند میانگین سرعت انتقال و کیفیت سیگنال را افزایش دهد. علاوه بر این، تاخیر را کاهش می دهد و پوشش را بهبود می بخشد و در عین حال مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد. با این وجود، بسیاری از مشتریان همچنان در انتظار استفاده اپل از تراشه های بیس‌باند خود هستند.

با توجه به اختلافات پیشین اپل و کوالکام بر سر بیس باند، ممکن است اپل گزینه ایجاد بیس باند خود را در نظر بگیرد.

با این حال، تراشه بیس‌باند 5G اپل به خوبی پیشرفت نکرده است. چندین گزارش مبنی بر مواجهه بیس‌باند توسعه یافته توسط اپل با چالش های واقعی وجود دارد. این چالش‌ها هم از نظر فنی و هم از نظر پتنت است.کوالکام شرکت فناوری دارای چندین پتنت مرتبط با ارتباطات، بسیاری از برندهای تلفن همراه از جمله اپل را مجبور به پیروی از مسائل مربوط به پتنت خود می‌کند.

علت عدم امکان استفاده اپل از تراشه های بیس‌باند 5G

دلیل اصلی که اپل نمی تواند از تراشه های 5G داخلی خود در سری آیفون 15 استفاده کند، مشکلات فنی نیست و چون اپل معتقد است ارائه آن دو پتنت کوالکام را نقض می کند. در نتیجه، احتمالا کاربران نمی‌توانند در طول دو سال آینده از تراشه بیس‌باند 5G خود ساخته آیفون استفاده کنند. در اولین فرصت، این تراشه در سال 2025 آماده استفاده خواهد بود.

اپل در حال جایگزینی تراشه‌های Wi-Fi و بلوتوث ساخته شده توسط Broadcom با تراشه‌های خود نیز است. یعنی اپل نه تنها در حال توسعه تراشه های بیس‌باند خود است، بلکه توسعه تراشه های Wi-Fi و بلوتوث را نیز در دست دارد. طرح این تراشه ها در حال حاضر در راه است.

کریستیانو آمون، مدیرعامل و رئیس شرکت کوالکام، در مورد تاریخ راه‌اندازی بیس‌باند 5G اپل اظهارنظر عمومی کرده است. آنمون، مدیرعامل کوالکام، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کنگره جهانی موبایل 2023 به رسانه ها گفت ممکن است به زودی این اتفاق بیفتد.

ما انتظار داریم اپل مودم خود را در سال 2024 عرضه کند، اما در صورت نیازمندی اپل به استفاده از مودم ما ، همیشه امکان مراجعه به ما را دارد.

شایعات مربوط به بیس‌باند 5G توسعه یافته توسط اپل از یک سال پیش منتشر شده‌اند. آیفون SE4، آی‌پد و اپل واچ بعدی این شرکت با ویژگی‌های اینترنت همراه ممکن است اولین دستگاه‌هایی برخوردار از این تراشه بیس‌باند باشند. و حتی در صورت بروز مشکلات سخت افزاری پس از راه اندازی، می توان آنها را در محدوده‌ای کنترل شده برطرف کرد زیرا این نوع دستگاه ها تعداد کمتری نسبت به دستگاه‌های آیفون موجود در بازار دارند.

استفاده از پردازشگر ۳ نانومتری در بیس‌باند 5G اپل

در همین حال، طبق جدیدترین اطلاعات کد تحقیق و توسعه تراشه های بیس‌باند 5G توسعه یافته توسط اپل، Ibiza است. همچنین این تراشه با استفاده از پردازشگر 3 نانومتری TSMC تولید خواهد شد. با این حال از IC RF پشتیبانی کننده از فرآیند 7 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد. به طبق گزارش قبلی، اپل از تراشه بیس‌باند 5G خود در سری آیفون 16 استفاده خواهد کرد. از آنجایی که سری آیفون 16 در پایان سال آینده وارد بازار می شود، این نیز محتمل است. بر اساس تغییر و تحولات، TSMC تولید این تراشه به صورت آزمایشی در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد و در نیمه اول سال آینده به تدریج تولید آن افزایش خواهد یافت.

این پردازشگر علاوه بر فراهم کردن امکان گسترش طراحی سخت افزاری برای اپل، توسعه بیس‌باند 5G توسط این شرکت ممکن است امکان اتکای کمتر به کوالکام را نیز فراهم کند. از این گذشته، اپل و کوالکام در طول سال‌ها بارها با هم درگیر شده‌اند. در آینده، اپل می تواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و هزینه های تولید بیس‌باند را کاهش دهد. همچنین، برخی از کاربران معتقدند بیس‌باند داخلی اپل سیگنال را بهبود می بخشد، اما این مساله کمی بعید است. یک تراشه بیس‌باند کوالکام در دستگاه‌های اندرویدی سیگنال قوی‌تری دارد و این مشکل به دلیل طراحی آنتن دستگاه‌های آیفون است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.