برگزاری مسابقه جهانی طراحی تراشه‌ با هوش مصنوعی

شرکت Efabless که تراشه‌های سفارشی تولید می‌کند، یک مسابقه جهانی برگزار می‌کند تا سازندگان را به طراحی تراشه‌ با هوش مصنوعی مصنوعی کند.

به گزارش تکناک، استفاده از ربات‌های هوش مصنوعی برای نوشتن نامه‌های تجاری یا تولید ویدیوهای چهار ثانیه‌ای جزء کارهای گذشته است. حالا مرحله بعدی، استفاده از هوش مصنوعی به منظور کمک به طراحی سیلیکون سفارشی برای پروژه‌های شماست.

برندگان چالش طراحی تراشه‌ با هوش مصنوعی شرکت Efabless ، تراشه‌های خود را به صورت رایگان تولید خواهند کرد. این فرآیند معمولاً برای مشتریان شرکت به قیمت کمتر از 10 هزار دلار انجام می‌شود. مسابقه در حال حاضر با باز شدن فرصت ثبت نام و ارسال طرح‌ها تا تاریخ 2 ژوئن ادامه خواهد داشت.

دقیقاً چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای طراحی یک تراشه استفاده کرد؟ باور کنید یا نکنید، ChatGPT و Google Bard قابلیت نوشتن کدهای Verilog را دارند. Verilog یک زبان توصیف سخت‌افزار (HDL) است که در فرآیند تولید تراشه مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا جزئیات کلیدی در مورد مدارها و رجیسترهای دیجیتال را مشخص می‌کند.

وقتی از Bard خواستم کد نمونه Verilog برای من بنویسد، این کد را دریافت کردم. من به اندازه کافی با Verilog آشنا نیستم تا بتوانم بگویم که این کد خوب است یا نه.

شرکت Efabless یک پلتفرم برای ایجاد و دریافت مجموعه‌ نمونه تراشه‌های مبتنی بر منابع باز طراحی و تولید است. این شرکت هر سال چندین بار سرویس‌های مخصوص برای ارسال طرح‌های مشتریان به کارخانه تولید و بازگشت آن‌ها به مدت چند ماه را فراهم می‌کند. برنامه chipIgnite این شرکت به شما امکان استفاده از یک هسته RISC-V، یک جریان طراحی خودکار و دریافت انتخاب شما از 100، 300 یا 1000 نمونه مهندسی را می‌دهد.

بعد از تکمیل تولید، قالب‌های بسته‌بندی شده و برخی از قطعات شما بر روی بردهای ارزیابی قرار می‌گیرند که شما می‌توانید از آن‌ها برای آزمایش استفاده کنید. سپس می‌توانید از ابزار منبع باز شرکت برای آزمایش طرح خود و فلش کردن firmware استفاده کنید. هر پروژه chipIgnite شرکت با هزینه 9،750 دلار قابل ارائه است.

اگر می‌خواهید شروع به طراحی تراشه‌ با هوش مصنوعی کنید، می‌توانید به عنوان اولین قدم، در Efabless یک حساب کاربری رایگان بسازید و منابع و آموزش‌های متعدد شرکت را بررسی کنید. این ویدیو آموزشی به نظر می‌رسد بسیار مفید است.

همچنین می‌توانید طراحی‌های بسیاری از پروژه‌های مبتنی بر منابع بازی که با استفاده از Efabless توسعه داده شده‌اند، در صفحه پروژه‌های شرکت مشاهده کنید. این پروژه‌ها شامل سازنده اسپرایت VGA، یک سیستم 10 بیتی DAC با شبکه عصبی آنالوگ و SoC کریپتو-ماینینگ هستند.

برای شرکت در مسابقه طراحی تراشه‌ با هوش مصنوعی، شرکت‌کنندگان باید حداقل Verilog تراشه خود را با استفاده از یک هوش مصنوعی تولید کرده و همه پیام‌ها یا لاگ‌های جلسات خودکار GPT را در فایل ارسالی خود درج کنند. با این حال، شما می‌توانید تأیید خود را خارج از محیط هوش مصنوعی انجام دهید. طرح‌ها باید منابع باز باشند تا هر کسی بتواند آن‌ها را تکثیر کند  همچنین باید با استفاده از جریان OpenLane chipIgnite پیاده‌سازی شوند.

این آثار توسط یک کارشناسان با سابقه ارزیابی می شود و برندگان در تاریخ 9 ژوئن 2023 اعلام خواهند شد. مشخص نیست که چند برنده وجود خواهد داشت. همه قوانین و دستورالعمل‌های ورود به مسابقه در صفحه مربوطه موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.