طرح بلندپروازانه ایلان ماسک برای افراد قطع عضو

ایلان ماسک، کارآفرین و مالک تسلا و اسپیس ایکس، هرگز کسی نبوده که از ایده های جسورانه خود عقب نشینی کند.

به گزارش تکناک ، ماسک با الهام گرفتن از داستان های علمی تخیلی و فرهنگ عامه، اکنون مصمم است تا “مرد شش میلیون دلاری” دهه 1970 را به واقعیت تبدیل کند.

ماسک با ترکیب تلاش‌های تسلا و نورالینک قصد دارد اندام‌های مصنوعی پیشرفته‌ای را طراحی کند که به طور بالقوه می‌تواند به افراد قطع عضو «بدن سایبورگ فوق‌العاده توانا» بدهد.

در جریان جلسه اخیر سرمایه گذاران تسلا، ماسک چشم انداز خود را برای این پروژه بیان کرد و گفت: «فکر می‌کنم کمک بالقوه به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان و دادن دست یا پایی که به اندازه نمونه واقعی خوب است، باورنکردنی خواهد شد. شاید در درازمدت بهتر از نمونه بیولوژیکی واقعی نیز باشد.

با ترکیب یک ایمپلنت نورالینک و یک بازو یا پای رباتیک برای فردی که دست یا پای او یا همه دست‌ها یا پاهایش قطع شده است، ما معتقدیم که اساساً می‌توانیم یک بدن سایبورگ (فرد یا موجودی که ترکیب از اعضای مکانیکی و ارگانیک دارد) ارائه کنیم که فوق‌العاده توانایی دارد.

ماسک سابقه متفاوتی برای وعده‌های بلندپروازانه و ایده‌های تولید محصول دارد، که باعث شده برخی امکان‌سنجی آخرین دیدگاه او را زیر سوال ببرند.

در گذشته، ماسک در مورد زمان‌بندی پروژه‌هایی مانند تسلای خودران و تسلا رودستر آینده‌نگر با تردید مواجه شده بود. با این حال، او در دنبال کردن فناوری های متحول کننده استوار و ثابت قدم است.

پروژه ربات انسان نما اپتیموس که در اواخر سال 2022 فاش شد، توجه زیادی را به خود جلب کرد زیرا ماسک از آن به عنوان حیاتی‌ترین اقدام تسلا استقبال کرد و آن را به طور بالقوه با تجارت اصلی خودرو از نظر درآمد مقایسه کرد.

با این حال، جزئیات دقیق در مورد پیشرفت و تعداد ربات های توسعه یافته اپتیموس مبهم بوده است و زمانی که یک سرمایه‌گذار در مورد پیشرفت ربات سؤال کرد، ماسک از جواب دادن به سوال طفره رفت.

در حالی که چشم انداز ماسک برای ادغام فناوری ایمپلنت مغزی نورالینک با رباتیک تسلا نویدبخش است، چالش های مهمی در پیش است.

هر دو شرکت هنوز در مراحل اولیه تلاش های مربوطه خود هستند. نورالینک تاییدیه FDA (سازمان غذا و دارو) را برای تراشه رابط مغز و ماشین (BMI) خود دریافت کرد، اما هنوز اثربخشی آن در دنیای واقعی را نشان نداده است.

به طور مشابه، ربات انسان نمای تسلا در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و این شرکت به تازگی شروع به توسعه محرک هایی برای حرکات ابتدایی اندام کرده است.

با وجود این چالش ها، سابقه ایلان ماسک در جمع آوری استعدادهای درجه یک و خوش بینی بی امان او صنعت و سرمایه گذاران را مجذوب خود کرده است. باید دید که آیا دیدگاه او از « مرد شش میلیون دلاری » و اندام های رباتیک پیشرفته به واقعیت تبدیل خواهد شد یا خیر؟

در دنیای همیشه در حال تکامل ایلان ماسک، جایی که مرز بین داستان های علمی تخیلی و واقعیت مبهم است، نمی توان از خود پرسید که آیا شاهد تولد عصر جدیدی هستیم؟ دورانی که سایبورگ ها در میان ما راه می روند و محدودیت های انسانی توسط فناوری فراتر رفته است.

با آشکار شدن پروژه های جاه طلبانه ماسک، به نظر می رسد که آینده پروتز و رباتیک در مسیری هیجان انگیزی قرار دارد و برای برخی نور امید و برای برخی دیگر حس بدبینی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.