طرح بلندپروازانه ژاپنی ها برای حذف زباله های فضایی

Astroscale امروز اعلام کرد که قصد دارد به اولین شرکتی در جهان تبدیل شود که قصد دارد به طور ایمن به یک قطعه زباله بزرگ از زباله های فضایی که به دور زمین می چرخد نزدیک شود و آن را بررسی کند.

به گزارش تکناک، در طی یک وبینار زنده، Astroscale فضاپیمای ADRAS-J خود را از توکیو به مطبوعات نشان داد.

این فضاپیمای تقریباً 150 کیلوگرمی عملیات ملاقات و نزدیک شدن به زباله فضایی (RPO) را انجام خواهد داد و شرکت می‌گوید این مأموریت شروع یک سرویس کامل حذف زباله است.

فضا پیمای ADRAS-J که برای ماموریت حذف زباله فضایی توسط شرکت Astroscale ژاپن طراحی شده است قرار بود در ماه نوامبر به فضا پرتاب شود. این ماموریت پس از آن که آزمایشگاه راکت در حین پرتاب چهل و یکمین ماموریت خود در 19 سپتامبر دچار یک نقص شد در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.

در طول وبینار Astroscale، کریس بلکربی، مدیر عملیاتی، گفت که این شرکت اطلاعات جدیدی در مورد یک موقعیت پرتاب اصلاح شده را به محض اینکه جزئیات دقیق تری به دست بیاورد به اشتراک خواهد گذاشت.

ماموریت ADRAS-J بخشی از همکاری بین Astroscale و آژانس فضایی ژاپن JAXA برای فاز اول پروژه نمایش تجاری حذف زباله فضایی (CRD2) است.

پس از قرار گرفتن در مدار، فضاپیمای ADRAS-J با باقیمانده موتور موشک H-IIA که مرحله فوقانی پرتاب رها سازی و در حال حاضر در ارتفاع 600 کیلومتری به دور زمین می چرخد، ملاقات خواهد کرد. مرحله فوقانی H-IIA از ژانویه 2009، زمانی که برای ماموریت JAXA GOSAT پرتاب شد، در مدار قرار دارد.

به گفته ژن فوجی، مهندس ارشد Astroscale، این ماموریت چالش‌برانگیزترین جنبه‌های فناوری‌ لازم برای برنامه RPO را نشان خواهد داد.

به طور کلی، RPO شامل مشاهده زباله، نزدیک شدن، گرفتن، و خارج کردن آن از مدار است. با این حال، ماموریت ADRAS-J مرحله فوقانی H-IIA را از مدار خارج نمی کند. در عوض، به تکه بزرگ زباله های فضایی نزدیک می شود و آن را مشاهده می کند.

Astroscale قبلاً با مأموریت ELSA-D خود فناوری جذب مغناطیسی را برای خارج کردن زباله‌های فضایی از مدار نشان داده است. اکنون، هدف آن نشان دادن این است که می تواند با دقت بسیار زیاد به یک قطعه بزرگ زباله فضایی نزدیک شده و در کنار آن پرواز کند.

فضاپیمای ADRAS-J برای ماموریت ملاقات خود از ابزارهای پیشرفته ای از جمله فاصله یاب لیزری، دوربین های LiDAR و چندین کامپیوتر داخلی بهره می برد. فوجی توضیح داد که پس از پرتاب، ظرف 3 تا 6 ماه با هدف خود ملاقات خواهد کرد. پس از پایان ماموریت، فضاپیما دوباره وارد جو زمین خواهد شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، Astroscale توانایی قرار ملاقات با زباله های فضایی را که با سرعت 17،500 مایل در ساعت پرواز می کنند، نشان داده است که گامی عظیم برای آینده خدمات حذف زباله می باشد.

اجتناب از سناریوی ویرانگر سندرم کسلر

Astroscale تاکید کرده است که هدفش ساختن سرویس های حذف زباله داخل مدار و خارج کردن آنها از مدار به شکل مقرون به صرفه است و افزود که ADRAS-J برای ایجاد یک رویکرد ایمن برای جلوگیری از برخورد و ایجاد زباله های اضافی طراحی شده است.

با این حال، کار آسانی نخواهد بود، زیرا فضاپیما با تکه‌ای از زباله‌های کنترل‌نشده ملاقات می‌کند و تیم هیچ داده تله‌متری برای هدایت آنها نخواهد داشت.

با وجود بهترین تلاش‌های آژانس‌های فضایی و بخش خصوصی، مشکل زباله‌های فضایی همچنان رو به افزایش است زیرا ماهواره‌ها و فضاپیماها به تعداد فزاینده‌ای به مدار زمین می‌روند. در واقع، مدار زمین در حال حاضر آنقدر شلوغ است که ممکن است در آستانه سندرم کسلر باشیم.

دکتر سامانتا لاولر، ستاره شناس دانشگاه رجینا، سال گذشته در مصاحبه ای با IE توضیح داد که صورت فلکی استارلینک اسپیس ایکس ما را دقیقاً در لبه سندرم کسلر قرار داده است و این می تواند تأثیر منفی عظیمی بر توانایی جامعه علمی برای انجام مشاهدات نجومی داشته باشد.

لاولر گفت: اگر سندرم کسلر اتفاق بیفتد، اینطور به نظر می رسد که ما در عرض چند ساعت پس از طلوع یا غروب خورشید در درون یک کره برفی هستیم و افزود که پروژه پاکسازی با جمع آوری گلوله ها قابل مقایسه است.

به گفته ناسا، بیش از 27000 قطعه زباله فضایی در مدار وجود دارد. اسپیس ایکس در حال حاضر بیش از 4000 ماهواره استارلینک فعال در مدار دارد و تاییدیه FCC را برای نسل دوم صورت فلکی خود را دارد که شامل 30،000 ماهواره دیگر است.

بلکربی در طول وبینار گفت: پاکسازی یک شی دشوار است و پاکسازی هزاران شی کوچک تقریبا غیرممکن است. بلکربی در طول وبینار اظهار داشت که سندرم کسلر ویرانگر خواهد بود و Astroscale می‌خواهد به طور فعال مدار را پاکسازی کند تا از این سناریو به هر قیمتی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.