عامل تشدید کننده بیماری پارکینسون شناسایی شد

محققان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان یک مولکول کلیدی که در پیشرفت و تشدید روند پارکینسون نقش دارد را شناسایی کرده اند.

محققان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان یک مولکول کلیدی که در پیشرفت و تشدید روند پارکینسون نقش دارد را شناسایی کرده اند.

به گزارش تکناک،محققان متوجه شدند که آدنوزین که یک انتقال دهنده عصبی است، به عنوان یک ترمز بر روی دوپامین یعنی یکی دیگر از انتقال دهنده های عصبی که در کنترل حرکتی نقش دارد، عمل می کند.

این یافته ها که در مجله Nature منتشر شده است،نشان می دهد که آدنوزین و دوپامین مثل یک فعالیت پر انرژی فشاری-کششی در مغز عمل می کنند. این کشف می تواند بلافاصله به فرصت های جدیدی برای کشف دارو و یافتن درمان منجر شود.

دکتر ژونگ نویسنده ارشد این مطالعه و دانشمند موسسه OHSU Volum گفت:دو مدار عصبی وجود دارد. یکی که به پشرفت حرکت کمک می کند و دیگری که مانع از حرکت می شود.دوپامین مدار اول را برای فعال کردن حرکت تقویت می کند و آدنوزین نقش “ترمز” را دارد که مدار دوم را تقویت می کند و تعادل را به سیستم می آورد.
این کشف این پتانسیل را دارد که خیلی سریع راه‌های جدیدی را برای تولید دارو برای درمان علائم بیماری پارکینسون ارائه کند.

بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی است که اعتقاد بر این است که در اثر از بین رفتن سلول های تولید کننده دوپامین در مغز ایجاد می شود.

دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که دوپامین تحت‌تاثیر فعالیت مخالف سیگنال‌های عصبی در جسم مخطط یعنی منطقه‌ای مهم از مغز که حرکت همراه با پاداش، انگیزه و یادگیری را واسطه می‌کند،عمل می کند.جسم مخطط اولین ناحیه مغزی است که در بیماری پارکینسون با از دست دادن سلول های تولید کننده دوپامین تحت تأثیر قرار می گیرد.

یکی از نویسندگان این مطالعه،دکتر تیانی مائو گفت:محققان خیلی وقت است که به وجود این فعالیت فشاری-کششی شک داشتند.

در مطالعه جدید،محققان برای اولین بار به وضوح و به طور قطعی آدنوزین را به عنوان انتقال دهنده عصبی که به معنای واقعی کلمه مخالف دوپامین عمل می کند، نشان دادند.در این مطالعه که شامل موش‌ها می‌شد، از کاوشگرهای پروتئینی مهندسی ژنتیک جدید که اخیراً در آزمایشگاه‌های ژونگ و مائو ساخته شده‌اند، استفاده شد.نمونه ای از این فناوری، ماه گذشته در مطالعه ای که در مجله Nature Methods منتشر شد نشان داده شد.

قابل ذکر است که آدنوزین همچنین به عنوان گیرنده ای که کافئین روی آن اثر می کند، شناخته شده است.

مائو گفت: قهوه از طریق همان گیرنده ها در مغز ما عمل می کند.نوشیدن قهوه ترمز اعمال شده توسط آدنوزین را بالا می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.