عامل ژنتیکی کلسترول بالا در انسان ها کشف شد

با کشف یک گونه ژنتیکی نسبتاً رایج ، سرنخ هایی در رابطه با وجود پیش زمینه های ژنتیک کلسترول بالا در همه انسان ها به دست آمد.

با کشف یک گونه ژنتیکی نسبتاً رایج ، سرنخ هایی در رابطه با وجود پیش زمینه های ژنتیک کلسترول بالا در همه انسان ها به دست آمد.

به گزارش تکناک، این کشف جدید ثابت می کند که مراقبت از گوناگونی در پایگاه های ژنتیکی،چقدر می تواند حیاتی باشد.

دکتر جنا کارلسون نویسنده اصلی تحقیق، ،استادیار ژنتیک انسانی و آمار زیستی در بهداشت عمومی پیت گفت:اگر ما فقط به دنبال جمعیت هایی با اجداد اروپایی بودیم، ممکن بود این تحقیقات بطور کلی بی نتیجه می شد. به دلیل سخاوت هزاران نفر از مردم پلینزی بود که ما توانستیم این گونه را پیدا کنیم،که باعث جرقه ای در تحقیقات جدید در زمینه بیولوژی کلسترول خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی،کلسترول بالا منبع مهمی برای مسئولیت کشورها در خصوص  بیماری، در تمام سطوح اقتصادی است،که یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی و بروز  سکته مغزی محسوب می شود و برآوردها از مرگ سالانه 2.6 میلیون نفر در سراسر جهان حکایت دارد.

کارلسون و تیمش در یک بررسی بزرگ ژنومی به دنبال ژن‌های مرتبط با لیپیدها یا چربی‌ها در بدن بودند. این آزمایش نشان داد یک نوع ژن در کروموزوم 5 می تواند با کلسترول مرتبط باشد.این گروه به وسیله یک “نقشه برداری دقیق”و با استفاده از اطلاعات ژنتیکی 2851 فرد بزرگسال ساموایی برای بررسی چاقی، سبک زندگی و سازگاری‌های ژنتیکی آنها را مورد مطالعه قرار دادند.

برای بررسی مجدد یافته ها،این تیم در 3276 نفر دیگر از مردم پلینزی از ساموآ،ساموای آمریکایی و آئوتی روآ نیوزلند به دنبال این ارتباط بودند و دقیقا همان ارتباط بین گونه ژنتیکی و کلسترول در آنها مشاهده شد.

با استفاده از اطلاعات شرکت‌کنندگان ساموآی پلینزی غربی،این تیم توانست اطلاعات گمشده در اطراف منطقه مورد نظر خود را در کروموزوم 5 پیدا کند.این قضیه آنها را به سوی  BTNL9 ،ژن تولید پروتئین BTNL9 را هدایت کرد.معمولا پروتئین ها علامت هایی به سلول ها می دهند تا اقداماتی را انجام دهند، اگرچه دانشمندان هنوز نقش دقیق پروتئین BTNL9 را مشخص نکرده اند.

مشخص شد که مردم پلینزی با مقادیر پایین کلسترول خوبِ لیپوپروتئین و مقدار بالاتر گلیسیرید،افزایش گونه دیگر BTNL9 در آنها متوقف شده بود، که به این معنی است که ژن به سمت متوقف کردن تولید پروتئین خود هدایت می‌شود.پروتئین BTNL9 در کمک به سلول ها در حفظ سطح کلسترول سالم نقش دارد.

چیزی که قبلا نمی دانستیم و توسط میزان چربی مردم ساموا متوجه شدیم این است که این ژن برای کلسترول مهم است.با کاوش بیشتر BTNL9، ممکن است روزی راه‌های جدیدی برای کمک به همه افراد برای حفظ سطح کلسترول سالم پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.