مصرف آرامبخش‌ها در شب برای قلب خطرناک است

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcvm.2022.982209/full

طبق مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه پزشکی کلرادو انجام شد، یک داروی محبوب آرامبخش که منجر به خواب آلودگی و کاهش اضطراب بیماران قبل از جراحی می شود،می تواند در جراحی هایی که در شب انجام می شوند،برای قلب خطرناک باشد.

به گزارش تکناک، نتایج این تحقیق شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که اثربخشی داروها ممکن است بسته به زمان تجویز آن متفاوت باشد.

پروفسور توبیاس اکل نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما یک تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ انجام دادیم و ثابت کردیم که تجویز میدازولام با افزایش خطر حمله قلبی در جراحی‌های غیرقلبی در هنگام انجام جراحی در شب و در بیماران سالم‌ترنقش دارد.

این مسئله بسیار مهم است زیرا این اطلاعات می تواند پیامدهای فوق العاده مهمی برای مرگ و میر بیماران داشته باشد.

متخصصان روش هایی را برای تجویز داروها در زمان‌های مشخصی از روز، برای هماهنگی بهتر با ریتم‌های شبانه‌روزی تجویز می‌کنند.تحقیقات قبلی انجام شده توسط آنها نشان داده است که نور شدید می‌تواند به بهبود قلب‌های آسیب‌دیده کمک کند و پروتئین‌های خاصی که برای سلامتی مفید هستند در ساعات خاصی از روز با شدت بیشتری تاثیرگذاری خود را انجام می دهند.

در این مطالعه، محققان از گروه مرکزی بزرگتری برای ارزیابی 1773118 مورد استفاده کردند که در آن آرامبخش میدازولام به 951345 بیمار داده شد.

16404 نفر از بیماران معیارهای آسیبی حمله قلبی(MINS) را برآورده کردند.اگرچه هیچ ارتباطی بین دادن دارو و خطر آسیب قلبی در کل جمعیت مورد مطالعه وجود نداشت،محققان تشخیص دادند که زمان تجویز دارو اهمیت ویژه ای دارد.

اکل گفت:ما یک ارتباط قوی بین تجویز میدازولام و خطر MINS در هنگام انجام عمل جراحی در شب و با بیماران سالم‌تر پیدا کردیم.

دلایل این موضوع نامشخص است اما ممکن است این عارضه در ژن PER2 نهفته باشد که یک پروتئین تنظیم شده با نور است که به گفته اکل به محافظت از قلب در برابر آسیب کمک می کند.

در مطالعات روی موش ها، محققان ارتباطی بین میدازولام،تاثیر پروتئین شبانه روزی و ایسکمی(نارسایی خون به قلب) پیدا کردند.اکل افزود: این مسئله نشان می دهد که میدازولام با سیستم شبانه روزی انسان تداخل دارد.

این دارو با سیگنال های مغزی خاص،از تاثیر آرام بخش جلوگیری می کند.این روند به نوبه خود می تواند شدت سطوح بالاتر PER2 در شب را کاهش دهد.زمانی که سطح پایین می آید و میدازولام به جای روز،در شب تجویز شود،قلب ممکن است مستعد آسیب بیشتری باشد.

اکل اظهار داشت:تمرکز اصلی اختلالات خواب نیز همین مسئله است.این داروها بسته به زمان تجویز می توانند اثرات متفاوتی داشته باشد.در تجویز دارو،تفکیک روز و شب خیلی مهم است،به عنوان مثال،اگر میدازولام خطر سکته قلبی را افزایش می دهد، نباید شبانه به کسی میدازولام بدهیم.

اکل گفت که تمام زمینه های کرونوتراپی مورد مطالعه قرار نگرفته است و ممکن است راهکارهایی برای استفاده موثرتر از درمان های معمول داشته باشد.او معتقد است که داروهای جدید باید در بهترین زمان از روز مورد آزمایش قرار گیرند،مثلا داروهای فشار خون در شب بهترین عملکرد را دارند.

در نهایت اکل به این موضوع اشاره کرد که داروها اغلب بر اساس کارآمدی شان تجویز می شوند.اما آنچه کارآمدتر است ممکن است در نهایت مثمر ثمر واقع نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.