عرضه دوربین‌های جدید نیکون با صدای شاتر خاص

استفاده از شاتر دوربین برای گرفتن عکس یکی از بهترین حس ها در عکاسی است. و ثبت هر لحظه مهم با صدای “کلیک”، حس شنیداری رضایت بخشی را ایجاد و بازخوردی وصف ناپذیر و لمسی ارائه می‌دهد.

به گزارش تکناک، این ویژگی بارز عکاسی به تدریج، به دلیل جایگزینی گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های سایز کامل برای اکثر مردم و همچنین عرضه دوربین‌های بیشتر بدون شاتر مکانیکی از دست می‌رود.

در دوربین های پرچمدار نیکون Z9 و دوربین های جدیدتر Z8 شاترهای سنتی به طور کامل حذف شده است. بنابراین به جای شنیدن و احساس یک عمل مکانیکی، یا اصلاً صدایی به گوش نمی‌رسد یا یک صدای شاتر مصنوعی پخش می شود.

همین هفته، نیکون میان افزار 4.0 را برای Z9 منتشر کرد و ویژگی‌های جدیدی را به همراه چند صدای شاتر اضافی از جمله یک بوق، یک صدای شبیه به DSLR، یک صدای کلاسیک دوران فیلم(Nikon film camera) و یک صدای rangefinder-style به آن اضافه کرده است. امکان انتخاب فردی صدای شاتر، و برخورداری از برخی از آثار کلاسیک راهی سرگرم کننده برای ارائه ویژگی‌های اصیل عکاسی، در عین بهره مندی از آخرین فناوری است. اما اگر این ارتقا تنها پیشرفت آنها باشد، کمی ناامیدکننده خواهد بود و شرکت های عرضه کننده دوربین قابلیت‌های بیشتری دارند.

این صداهای جدید شاتر Z9 از کجا آمده است؟ آیا آنها از دوربین های خاص نیکون الگوبرداری شده اند؟ پس از پرس و جو از نیکون درباره این موارد، مدیر ارتباطات شرکت، جفری کوالتر گفت: «اطلاعاتی در مورد اینکه این صداها مربوط به یک مدل دوربین خاص است یا نه، ندارم.» صدای Nikon DSLR کاربران را یاد مدل‌های D700 و D3 قدیمی خود می‌اندازد و صدایNikon film camera تداعی کننده مدل‌های F5، FE2 یا F3 است. و صدای rangefinder-style، مدل S2 را تداعی می‌کند.

همه این دوربین‌های قدیمی صداهای شاتر منحصربه‌فردی دارند و هر کسی که از آنها استفاده کرده باشد می‌تواند آنها را تشخیص دهد. هر کدام پس از ثبت هزاران عکس و سال ها استفاده در ذهن کاربر نقش می بندد. به همین دلیل همه شرکت‌های سازنده دوربین باید از نیکون پیروی کنند و با توجه بیشتر به صدای شاتر موجب سرگرمی کاربران را فراهم کنند. نیکون ژاپن اخیراً ایده پخش صدای میو گربه به عنوان صدای شاتر Z9 را به اشتراک گذاشته است، اما در ارائه این ویژگی به عکاسان که 5500 دلار هزینه کرده اند، ارتقا ارائه شده را بسیار عام و ایمن نگه داشته است.

با این حال، احتمالا کاربران از وجود صداهای دوربین عجیب و غریب و متفاوت، علاوه بر صداهای مدل‌های واقعی تاریخی  لذت خواهند برد. آیا تا به حال سعی کرده اید حین عکاسی از یک کودک، او را وادار به نگاه به دوربین کنید؟ این مسأله بسیار دشوار است و معمولاً باید با رفتارهای عجیب و کودکانه توجه آنها را جلب کرد. حال اگر بتوان صدای شاتر را از میان اصوات کارتونی مانند و بوق متناوب انتخاب کرد، ممکن است در حین عکاسی چشمان آنها راحت تر معطوف دوربین شود.

حتی اگر ارائه این صداها توسط یک شرکت تولیدکننده دوربین عجیب تلقی می‌شود، ارائه امکان آپلود صداهای مورد نظر توسط خود کاربر می‌تواند ارتقا مناسبی باشد.

با این حال از نظر برخی، بهترین بخش دوربین‌های بدون شاتر، عکاسی بدون صدا است، اما آیا واقعا اینطور است؟ برخلاف نیکون های جدید، A9 II دارای شاتر مکانیکی است، اما سنسور آن امکان استفاده تمام وقت از شاتر الکترونیکی بی صدا را می دهد. بی‌صدا بودن شاتر احساس عجیبی دارد. با این حال، استفاده از شاتر الکترونیکی بی‌صدا در یک رویداد آرام مانند مراسم عروسی یا فارغ‌التحصیلی به کار می‌آید.

در این سناریوها عکاسی کاملاً بی صدا مفید است، اما عدم دریافت بازخورد از دوربین در حین عکاسی بسیار دردسرساز است و تعداد فریم‌های تصادفی ثبت شده در حالت بی‌صدا یا با زمان‌بندی اشتباه به دلیل بازی بیش از حد دکمه افزایش می‌یابد.

اگر دوربین‌های بدون شاتر آینده عکاسی باشند، شرکت‌های دوربین باید عمیق‌تر به موارد حذفی به اندازه موارد افزوده فکر کنند. دوربین‌های آینده با داشتن بازخورد لمسی اندک در دکمه یا اطراف آن می‌توانند تجربه‌ای شبیه تجربه ارائه شده توسط اپل در آیفون‌های خود ارائه دهند. حتی ارائه امکان اتصال یک جفت هدفون بلوتوثی برای شنیدن صدای شاتر جعلی بدون مزاحمت می‌تواند ارتقا مناسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.