عرضه نسل جدید پردازنده های اینتل تا 2024

سایت چینی  Commercial Times ادعا می کند که تولید نسل دوم پردازنده گرافیکی اینتل با نام رمز Battlemage در نیمه اول سال 2024 و عرضه عمومی آن در نیمه دوم همان سال آغاز خواهد شد.

به گزارش تکناک، اینتل سرانجام در سال 2022 و پس از سال ها انتظار، اولین پردازنده گرافیکی اختصاصی خود را در خانواده Arc  عرضه کرد. هرچند که اینتل، پردازنده های گرافیکی Arc دیگری را نیز از آن زمان تا کنون به بازار ارائه کرده بود، اما این پردازنده ها موفقیت زیادی برای این شرکت تولید پردازنده با خود به همراه نیاوردند.

همین چند هفته پیش، اینتل شاهد بود که راجا کدوری، رئیس بخش GPU، شرکت را ترک کرد تا یک استارتاپ جدید هوش مصنوعی را تشکیل دهد.با این حال، اگر گزارش جدید درست باشد، اینتل حداقل تا چند سال آینده به تولید پردازنده‌های گرافیکی جدید ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، پردازنده گرافیکی Battlemage با استفاده از معماری Xe2 اینتل طراحی و با استفاده از فرآیند 4 نانومتری TSMC تولید خواهد شد. در حال حاضر، جزئیات بیشتری در مورد این پردازنده گرافیکی در دسترس نیست.

معماری گرافیکی Intel Xe2، که در سال 2021 با معرفی Intel Xe HPG (High Performance Graphics) معرفی شد، به عنوان نسل بعدی از معماری گرافیکی Intel Xe شناخته می‌شود. این معماری از تکنولوژی گرافیکی پیشرفته‌ای که توسط Intel توسعه داده شده است، استفاده می‌کند. هدف اصلی طراحی Intel Xe2، بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی و افزایش امکانات پردازش گرافیکی است.

digikala

این گزارش حاکی از آن است که اینتل در حال توسعه پردازنده گرافیکی نسل سوم خود با نام رمز Celestial است. این GPU بر اساس طراحی تراشه Xe3 ساخته می‌شود و توسط TSMC با فرآیند ساخت 3 نانومتری تولید می‌شود. طبق گزارشات، تولید این پردازنده گرافیکی اینتل در نیمه اول سال 2026 آغاز و در نیمه دوم همان سال عرضه خواهد شد.

این امید وجود دارد که تیم پردازنده‌های گرافیکی اینتل از تجربه خود در تولید پردازنده‌های Arc نسل اول استفاده کنند و آنها را در پردازنده‌های گرافیکی نسل دوم و سوم خود بهبود بخشند تا  بتواند با AMD و NVIDIA رقابتی قابل توجه داشته باشند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.