رابطه عفونت‌های بینی با آلزایمر کشف شد

یک مطالعه جدید نشان می دهد عفونت های ویروسی در سیستم بویایی می توانند پیشرفت بیماری آلزایمر (AD) را تسریع کنند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد عفونت های ویروسی در سیستم بویایی می توانند پیشرفت بیماری آلزایمر (AD) را تسریع کنند.

به گزارش تکناک، این تحقیق به جای تمرکز بر روی ویروس های خاص، به رابطه بین نشانگرهای زیستی عفونت های ویروسی و تخریب عصبی در هیپوکامپ پرداخته است.

سال های سال است که محققان ارتباطی بین بیماری های مغزی و عفونت های حاد ویروسی را گزارش کرده اند. به ویژه ویروس هرپس سیمپلکس مدت‌هاست که با بیماری آلزایمر مرتبط است.اما چگونگی دقیق تأثیر عفونت‌های ویروسی بر تخریب عصبی این بیماری نامشخص است.

این تحقیق جدید به طور خاص بر روی سیستم بویایی متمرکز شده است.از دست دادن حس بویایی یکی از اولین نشانه های آلزایمر است.بنابراین، سوالی که در اینجا بررسی می شود این است که آیا عفونت های ویروسی در بینی نقشی در تسریع آلزایمر دارند یا خیر.

برای بررسی این موضوع، محققان بافت مغز چند نفر را که بر اثر بیماری آلزایمر مرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. در مقایسه با نمونه‌های بافتی گرفته شده از افراد سالم با سن مورد نیاز، گروه مورد آزمایش نشانگرهای قابل توجهی از عفونت ویروسی و التهاب را در دستگاه بویایی که مسیری کلیدی است که به هیپوکامپ منتهی می‌شود،نشان دادند.

digikala

محققان می گویند، مشخصاتی که ما در این مطالعه مشاهده کرده ایم ممکن است نمایانگر یک سیستم بویایی که به طور معمول توسط پاتوژن ها و پیامدهای پاتولوژیک ناشی از آن مانند رسوب آمیلوئید،به فعال شدن میکروگلیا و تغییرات بالقوه میلیناسیون منجر می شوند، باشند. درکنار مجموعه مقالاتی موازی که نشان می‌دهد در اوایل AD با از دست دادن بویایی، رسوب آمیلوئید در اپیتلیوم بویایی، و اختلال عملکرد نورون حس بویایی مشخص می‌شود، مطالعه ما این احتمال را افزایش می‌دهد که عفونت ویروسی،پیاز بویایی یا دستگاه بویایی بیماری آلزایمر را تسریع می‌کند.

این مطالعه بر روی پاتوژن‌های خاصی که می‌توانند مسئول عفونت‌های پایدار باشند تمرکز نکرد.با این حال، محققان حدس می زنند که ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و ویروس واریسلا زوستر (VZV) بیشترین نقش را داشته باشند.

اندرو بوباک، نویسنده اصلی این مطالعه، فرضیه‌ای را مطرح می‌کند که این از دست دادن حس بویایی ناشی از ویروس در نهایت سرعت انحطاط هیپوکامپ را افزایش می‌دهد. بنابراین، به جای اینکه حس بویایی ما توسط آلزایمر آسیب ببیند،در واقع این فرآیند از دست دادن حس بویایی است که متعاقباً باعث آسیب مغزی مرتبط با زوال عقل می شود.

بوباک گفت:ما می دانیم که یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر از دست دادن حس بویایی است.کل مسیر بویایی به سمت هیپوکامپ می رود.اگر سیگنال دهی در آن مسیر کاهش پیدا کند، سیگنال کمتری به هیپوکامپ می رسد.اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.