عوارض شدید و اعتیادآور مصرف استروئیدها در جوانان

مطالعه ای بر روی جوانان کانادایی نشان داد که مصرف استروئید های آنابولیک-آندروژنیک، وابستگی و عوارض جانبی شدیدی به همراه دارد.

مطالعه ای بر روی جوانان کانادایی نشان داد که مصرف استروئید های آنابولیک-آندروژنیک(هورمونی و متابولیسمی) که بسیار رایج است، وابستگی و عوارض جانبی شدیدی به همراه دارد.

به گزارش تکناک، مطالعه جدیدی که در مجله Performance Enhancement & Health منتشر شده است،طی یک آزمایش کشف کرده است که استفاده از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک در بین جوانان با عوارض جانبی شدیدی مرتبط است.

این تحقیق که اطلاعات بدست آمده بیش از 2700 نوجوان و جوان در کانادا را تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که استفاده از این نوع استروئید نسبتاً رایج است و 25 درصد از کاربران علائم وابستگی به آن را تجربه می‌کنند.

این مطالعه در مقیاس بزرگ، داده‌های بیش از 2700 نوجوان و جوان را از مطالعه رفتارهای سلامت نوجوانان در کانادا تجزیه و تحلیل کرد.

نویسنده اصلی این مطالعه کایل تی گانسون، می گوید: ما شاهد رفتارهای پرخطری مانند استفاده از استروئیدها برای رسیدن به آنچه که بسیاری به عنوان بدن مردانه ایده آل می‌دانند، مشاهده کردیم.

بیشتر تحقیقات قبلی در رابطه با استفاده از استروئیدها بر روی نمونه های کوچک و جمعیت های منحصر به فرد، مانند بدنسازان یا ورزشکاران متمرکز شده است. این اولین مطالعه اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ است که استفاده از استروئید را در بین نوجوانان و جوانان کانادایی در جامعه بررسی می کند.

گانسون می گوید: این یافته‌ها باید مورد توجه وزارت بهداشت کانادا که در حال حاضر مصرف استروئید را در میان جمعیت بررسی نمی‌کند، قرار گیرد.

از بین کسانی که گزارش استفاده از استروئیدها را داشتند، بیش از 1 نفر از هر 4 نفر گفتند که هوس یا تمایل شدید به استفاده مجدد از استروئیدها را تجربه کرده‌اند، در حالی که 1 نفر از 5 نفر گفتند که مقدار بیشتری از استروئیدها استفاده کرده‌اند یا برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرده‌اند. نزدیک به 1 نفر از هر 6 نفری که گزارش استفاده از استروئیدها را داشتند، گفتند که علیرغم مشکلات مکرر جسمی یا روانی که این ماده برای شان ایجاد کرده بود،بازهم آن را مصرف کردند.

گانسون گفت: به طور کلی، تقریباً 1 نفر از هر 4 مصرف کننده استروئید در مطالعه ما وابستگی متوسط ​​یا شدید به استروئید داشتند. مصرف کنندگان استروئید همچنین عوارض جانبی نامطلوبی از جمله تغییرات خلق و خو، بی خوابی، افزایش فشار خون، آکنه و میزان غیرطبیعی کلسترول را تجربه کردند که همه این علائم بر ماهیت مضر این مواد تاکید بیشتری دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف کنندگان استروئید بیشتر احتمال دارد از ماری جوانا و سایر مواد غیرقانونی مانند کوکائین، محرک ها،قرص MDMA و سیلوسایبین استفاده کنند.

گانسون گفت: جوانان نسبت به ایده آل های بدنی که توسط جامعه ترویج می شود بسیار مستعد هستند و بسیاری از آنها برای رسیدن به این ایده آل ها به روش های خطرناکی مانند استفاده از استروئیدها روی می آورند.پزشکان باید در مورد استفاده از استروئیدها آگاهی داشته باشند، و مضرات آن، به ویژه در میان پسران و مردان جوان را برای کاهش اثرات جانبی و اطمینان از اینکه استفاده از این ماده مشکلی ایجاد نمی کند،بشناسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.