ناکامی گوگل در صنعت عینک های واقعیت افزوده

Business Insider به نقل از برخی از کارشناسان داخلی، گزارش کرده است که عینک های واقعیت افزوده گوگل به دلیل عدم وجود یک طرح استراتژیک واضح با مشکلات بزرگی روبرو شده‌اند.

به گزارش تکناک، گوگل پس از لغو پروژه عینک‌های واقعیت  Iris، توجه خود را به ساخت یک پلتفرم نرم‌افزاری برای عینک‌های واقعیت افزوده معطوف کرد. همچنین، همکاری گوگل با سامسونگ در پروژه سری Moohan باعث ایجاد درگیری داخلی در شرکت شد.

در مقابل، هدست جدید Vision Pro اپل همه را مبهوت کرد. مدیر عامل تیم کوک آن را یک دستگاه تغییردهنده بازی نامید. در همین حال، افراد در گوگل از این اتفاق ناراحت شدند. آنها بارها تلاش کردند تا به واقعیت ترکیبی بازگردند و یک معامله بزرگ را رقم بزنند، اما عینک‌های اولیه آنها شگفتی را در میان مردم به وجود نیاورد و همچنین محصولات بعدی واقعیت مجازی آنها هم این تأثیر را نداشتند.

پروژه IRIS

اما رهبران گوگل هنوز فکر می‌کنند که XR (واقعیت گسترده) اتفاق بزرگ بعدی در رایانه‌ها است. آنها در سال 2020 یک تیم ویژه را تشکیل دادند و استارتاپ‌های North و Raxium را خریداری کردند. اما برنامه عینک‌های AR آنها، پروژه آیریس، با مشکلات فنی روبه‌رو شد و در بخش اول سال لغو شد. به جای آن، گوگل با سامسونگ همکاری کرد تا در پروژه Moohan، یک هدست واقعیت مجازی، همکاری کنند.

در همان زمان، گوگل شروع به توسعه نرم‌افزار Iris خود به عنوان یک پلتفرم برای تولیدکنندگان عینک‌های AR کرد، با هدف ارائه آن تا سال 2025. با این تلاش‌ها، گوگل مشکلاتی داشت. کارمندان راضی نبودند زیرا استراتژی گیج‌کننده بود و احساس می‌کردند رهبران ارشد بی‌توجه هستند، به ویژه با رقابت قوی از سوی اپل و متا (فیسبوک).

برای حل این مشکلات، گوگل اعلام کرد که شرکت کانادایی North را به صورت استراتژیک خریداری کرده است. North شرکتی است که به خاطر عینک‌های AR خود که شباهتی به عینک‌های سنتی دارند شناخته می‌شود. این خرید به منظور تقویت تیم و استراتژی محصولات واقعیت افزوده گوگل انجام شد.

سپس گوگل تیم North را به داخل سازمان بازگرداند و یک پروژه جدید را با رهبری ریک استرلو، مدیر سخت‌افزار گوگل، و کلی بیور، رهبر AR و VR گوگل، راه‌اندازی کرد.

در این نقطه، گوگل تمرکز خود را بر روی Iris بازنگرانده، یک دستگاهی که تصاویر را در جلوی کاربر پرتاب می‌کند. هدف ایجاد عینک‌های مد روز بود که با برنامه‌هایی مانند گوگل مپس یا لنز قابل استفاده باشند. به این منظور، گوگل تراشه‌های سیلیکونی اختصاصی را با نام کد Alius و Alexandrite ایجاد کرد تا به Iris قدرت محاسباتی مورد نیاز را بدهد.

با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شد، رویکرد تحقیق و توسعه Iris مورد تغییرات مستمر قرار گرفت، از جمله تضادها درباره فناوری نمایشگر و نمایش تصاویر رنگی یا تک‌رنگ. در کنفرانس I/O در ماه می 2022، نمایش عینک‌های Iris قابلیت ترجمه به صورت زنده باعث تحسین بسیاری شد. اما پس از آن، تعدادی از مردم از دستگاه راضی نبودند یا تعداد کمی از آن استفاده می‌کردند.

پروژه MOOHAN

همانطور که گزارش‌ها درباره هدست VR اپل در اوایل سال 2022 در حال انتشار بودند، گوگل همکاری خود را با سامسونگ در پروژه موهان اعلام کرد. اما نگهداری سامسونگ از فناوری خود به صورت مخفیانه، نگرانی گوگل را افزایش داد و این موضوع باعث پیچیده شدن مسائل شد، زیرا سامسونگ در تعیین تصمیم‌گیری درباره قابلیت‌های محصول قدرت بیشتری داشت.

BETTY پروژه بعدی عینک واقعیت افزوده گوگل

در ژانویه، گوگل اعلام کرد که می‌خواهد شغل‌ها را کاهش دهد و همچنین پروژه Iris و تولید تراشه‌های خاص خود را متوقف کرد. هنگامی که Bavor رفت، تیم AR با مشکلات بیشتری روبرو شد.

اما گوگل می‌دانست که عینک‌ها هنوز برای آینده آنها مهم هستند. بنابراین، آنها تیم جدیدی به نام Betty ایجاد کردند تا نرم‌افزار Micro XR را برای شرکت‌هایی که عینک تولید می‌کنند بسازند.

بخش AR نیز در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی در عینک‌های AR است. در عین حال، تیم Paul Greco در گروه دستگاه‌های گوگل، در حال بررسی دستگاه‌های AR جدیدی است که می‌توانند شباهتی به عینک‌های Iris داشته باشند. اما آنها در گرفتن منابع مالی مشکل دارند زیرا در پروژه سامسونگ و تیم Betty نیستند.

بزرگ‌ترین مشکل گوگل در حال حاضر، حفظ استعدادها در مقابل افزایش رقابت از سوی اپل و متا (فیسبوک) است. جدایی‌های مهمی مانند مارک لوکوفسکی و ادی چونگ، همچنین کاهش‌ها در سازمان و تمرکز بر هوش مصنوعی، کارمندان را ناراضی کرده است.

مشکل گوگل در حفظ پایداری محصولات و تغییر نظر درباره سخت‌افزار، کارها را سخت‌تر می‌کند. اما حتی با این مشکلات داخلی، گوگل هنوز می‌خواهد در سخت‌افزارهای خود سرمایه‌گذاری کند تا در بازار حضوری موثر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.