برنامه‌ریزی مایکروسافت برای استریم بازی های ابری روی کامپیوتر

ایمیل‌های داخلی مربوط به پرونده FTC در برابر مایکروسافت نشان می‌دهد که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای استریم بازی های ابری روی کامپیوتر است.

به گزارش تکناک، در حال حاضر، مایکروسافت با استفاده از سرویس بازی ابری Xbox خود، بازی‌ها را استریم می‌کند، اما محدود به عناوین ایکس باکس است زیرا سرورها از چیپ‌های ویژه Xbox Series X استفاده می‌کنند.

در این رابطه مایکروسافت در حال کار بر روی بهره‌برداری از سرورهای Azure خود برای استریم بازی‌های کامپیوتر از طریق سرویس Xbox Cloud Gaming است.

در ماه ژوئیه سال 2021، مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، ایمیلی به رئیس ایکس باکس، فیل اسپنسر، کریم چودری، رئیس بخش بازی‌های ابری مایکروسافت، و سارا باند، رئیس تجربه خلق ایکس باکس، ارسال کرد. این ایمیل به دنبال شایعاتی بود که نشان می‌داد گوگل قصد دارد استادیا را به یک سرویس بازی ابری نسخه سفید برای توسعه‌دهندگان تبدیل کند تا آنها بتوانند بازی‌های خود را روی آن اجرا کنند.

ساتیا نادلا پرسید “به نظر می‌رسد آنها به دلیل استفاده از ماشین‌های مجازی لینوکس عمومی و شبکه، یک مزیتی دارند. اما من فرض می‌کنم ما همین کار را برای Game Pass PC انجام خواهیم داد، درست است؟”. فیل اسپنسر در کمتر از یک ساعت پاسخ داد و نظرات خود را در مورد استادیا ارائه داد و تایید کرد که مایکروسافت در حال کار بر روی یک راه‌حل Azure برای استریم بازی‌های کامپیوتر از طریق ابر است.

فیل اسپنسر گفت: “گوگل توانایی استفاده مجدد از سخت‌افزار ابری لینوکس خود را دارد و بله، با استریم بازی‌های کامپیوتری اصلی از یک GPU SKU Azure، ما خواهیم توانست در صورت لزوم از سناریوهای مجدد استفاده بیشتری برای بازگرداندن هزینه‌ها به دست آوریم.” او به توانایی ارائه یک سرویس بازی ابری نسخه سفید مشابه به توسعه‌دهندگان و ناشران اشاره کرد.

کریم چودری در زنجیره ایمیل‌ها گفت: “فیل درست می‌گوید. سارا [باند] و من به همراه تیم جیسون [زندر] در همکاری با یک SKU مناسب Azure، در حال پیشبرد این موضوع هستیم. به عنوان بخشی از مجموعه‌ای که به تقاضای مشتریان خارجی برای IAAS و اجرای پشته استریمینگ xCloud PC ما می‌پردازد.” قسمتی از SKU Azure در سند دادگاه ویرایش شده است، اما روشن است که مایکروسافت در ژوئیه ۲۰۲۱ در حال کار بر روی استریم بازی‌های کامپیوتر از طریق ابر بود.

منابع به تازگی فاش کردندکه کار بر روی Xbox Cloud Gaming در مایکروسافت در سال گذشته کند شده است. مایکروسافت در گذشته قول داده بود که Xbox Cloud Gaming تا پایان سال 2022 از کتابخانه بازی‌های قبلی شما پشتیبانی خواهد کرد، اما این اتفاق رخ نداد. همچنین، مایکروسافت برنامه‌های خود برای راه‌اندازی نسخه اشتراکی اختصاصی از Xbox Cloud Gaming را لغو کرد.

اما در اوایل امسال، مایکروسافت برخی از نشانه‌های دیگر درباره قابلیت قراردادن بازی‌های کامپیوتری در Xbox Cloud Gaming اعلام کرد. شبکه موبایل بریتانیایی EE یک قرارداد 10 ساله با مایکروسافت امضا کرد تا بازی‌های کامپیوتری Xbox را برای مشتریان EE فراهم کند، اما در حال حاضر EE سرویس استریمینگی ارائه نمی‌دهد. احتمالاً EE در حال ایجاد یک سرویس است، اما احتمالاً مایکروسافت به خدمات Azure خود نزدیک‌تر است تا بازی‌های کامپیوتر را استریم کند. مایکروسافت به صورت علنی پشتیبانی از ماوس و صفحه کلید را برای Xbox Cloud Gaming تست می‌کند – اما تاکنون فقط برای بازی‌های کنسول ایکس باکس.

در جای دیگری از این زنجیره ایمیل داخلی، اسپنسر نیز در مورد استادیا در ژوئیه ۲۰۲۱ نظرات خود را ارائه می‌دهد. او می گوید: “به راستی فکر می‌کنم گوگل در حال تلاش است تا استادیا را به یک SKU Google Cloud تبدیل کند و از خدمات مصرف کننده اولیه خود دست بکشد.” اسپنسر ادامه می‌دهد: “گوگل یک رقیب بزرگ و پرخاشگر است، اما به راستی از کمبود پیشرفت آنها با استادیا تعجب کرده‌ام. به امروز رقیب شماره یک ما در اینجا واقعاً nVidia با GeForce Now است. اما ما با لونا (همچنین در حال مبارزه)، هم گوگل و هم آمازون را زیر نظر داریم.»

تقریباً یک سال پس از ایمیل‌های اسپنسر، گوگل اعلام کرد که در ژانویه ۲۰۲۳ خدمات استادیا را قطع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.