باید و نبایدهای تغذیه در هنگام ابتلا به کرونا

می‌دانید که در صورت ابتلا به کرونا چه کاری باید انجام دهید. خودتان را قرطینه کنید،چیزی که ممکن است ندانید این است که غذا چه باید بخورید

احتمالاً می‌دانید که در صورت ابتلا به کرونا چه کاری باید انجام دهید. خودتان را قرطینه کنید، علائم خود را زیر نظر بگیرید و در صورت شدید شدن علائم، از یک پزشک کمک بگیرید.

به گزارش تکناک، چیزی که ممکن است در صورت ابتلا به کرونا ندانید این است که غذا چه باید بخورید تا هر چه سریعتر بهتر شوید.

اگرچه،تحقیقات در مورد اینکه چگونه غذا های خاص ممکن است بر بهبودی شما نسبت به ویروس کرونا تاثیر بگذارد، محدود است.اما محققان در این مدت به خوبی ثابت کرده اند که یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی کلید داشتن یک سیستم ایمنی قوی است.

در اینجا آنچه باید در مورد بهترین و بدترین غذاهایی که در صورت مثبت بودن تست COVID-19 می توانید بخورید، آورده شده است.

دکتر توبی آمیدور،متخصص تغذیه و نویسنده کتاب آشپزی ایمنی خانواده،در مصاحبه ای به مجله Health گفت: هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه خوردن یک سری غذاهای خاص باعث می شود علائم COVID-19 شما به سرعت از بین برود، وجود ندارد.

آمیدور تایید کرد: هیچ مدرک علمی برای ارتباط بین غذا خوردن برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم برای کمک به کاهش مدت زمان COVID-19 وجود ندارد.

اما برخی از غذاها (به طور خاص، مواد مغذی موجود در آنها) به نظر می رسد به بدن کمک می کنند تا پاسخ موفق تری به ویروس های مهاجم بدهد.

طبق گزارش دفتر مکمل‌های غذایی، ویتامین D برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بسیار مهم است.یک مطالعه در سال 2017 که در مجله BMJ منتشر شد نشان داد که مکمل‌های ویتامین D به‌ویژه در شرکت‌کنندگانی که کمبود این ویتامین را داشتند،به محافظت در برابر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی کمک می‌کند.سایر ریزمغذی‌ها مانند ویتامین C، ویتامین B6، و ویتامین E، در میان دیگر ویتامین ها ممکن است به بهبود سلامت ایمنی کمک کنند.

برخی شواهد نشان می دهد که برخی از درشت مغذی ها مانند فیبر و پروتئین نیز ایمنی را تقویت می کنند.

غذاهای تخمیر شده نیز ممکن است در سلامت سیستم ایمنی نقش داشته باشند.طبق یک مطالعه در سال 2021 که در مجله Cell منتشر شد، مصرف غذاهای تخمیر شده به افزایش تنوع میکروبیوم منجر می شود. میکروبیوم در بدن شما شامل تمام میکروارگانیسم هایی است که در داخل بدن شما زندگی می کنند، مانند باکتری های روده.این میکروارگانیسم ها می توانند بر پاسخ ایمنی بدن شما تأثیر بگذارند.

با این حال،بسیاری از تحقیقات در مورد رژیم غذایی و ایمنی به عادات غذایی که قبل از ابتلا به بیماری ایجاد شده است،بستگی دارد. به عبارت دیگر، سیستم ایمنی بدن شما نمی تواند یک شبه به وضعیت پایدار و قوی دست یابد.

برای بسیاری از مردم، غذا خوردن در طول دوره کرونا عمدتاً به معنای خوب غذا خوردن برای بهتر شدن است. اگر شما یا که فردی در خانه شما مبتلا به کووید-19 است، در اینجا چندین غذا وجود دارد که باید برای بهبودی سریعتر آن ها را مصرف کنید.

میوه و سبزیجات

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات یک راه عالی برای بهبود سلامت عمومی و ایمنی است. به عنوان مثال، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی عالی هستند.مثل:مرکبات،گوجه، سیب زمینی،سبزیجات برگ سبز.

این غذاها، ریزمغذی های حیاتی را تامین می کنند.بسیاری از آنها همچنین رساندن کربوهیدرات های پیچیده را به بدن شما افزایش می دهند.کربوهیدرات ها می توانند سطح انرژی شما را در طول روز ثابت نگه دارند، که این مسئله ممکن است هنگام مقابله با COVID-19 مفید باشد.

اگر گلو درد یا احساس خراشیدگی در گلو دارید این به این معنی است که میوه‌های تازه نمیتوانند به راحتی این بیماری را در بدن شما از بین ببرند.برای تاثیر بیشتر این میوه ها آن‌ها را در یک اسموتی مخلوط کنید.یا اگر میل به غذای گرم دارید، سوپی بخورید که از سبزیجاتی که بالاتر گفته شد داخل محتویاتش داشته باشد.

دکتر آنا ریسدورف، متخصص تغذیه در مصاحبه ای به مجله Health گفت: سوپ یک راه عالی برای خوردن سبزیجات است و برای معده هم سبک است.

غلات کامل

فیبر پروبیوتیک موجود در غلات کامل “غذایی” را برای رشد باکتری های سالم در سیستم گوارش فراهم می کند.بر اساس یک مطالعه در سال 2020 که در مجله تحقیقات سلولی منتشر شده است، یک گونه میکروبیوم در حال رشد با عملکرد بهتر سیستم ایمنی مرتبط است.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 در مجله Nature Reviews Immunology منتشر شد، باکتری های مفید در دستگاه گوارش با جلوگیری از رشد باکتری های مضر، التهاب را کاهش می دهند.

اگر کووید-19 شما را بی حال کرده است، بلغور جو و جو پرک را امتحان کنید. هر دو این غلات حاوی فیبری به نام بتا گلوکان هستند که دارای خواص ضد التهابی است.

از آنجایی که هر دو به طور طبیعی بافت صافی دارند،خراش گلو را تشدید نمی کنند. سایر غلات مغذی و پر فیبر عبارتند از:

1.کینوآ

2.ماکارونی و نان سبوس دار

3.بلغور جو دوسر

4.برنج قهوه ای

پروتئین

از بین این سه درشت مغذی یعنی پروتئین، چربی و کربوهیدرات،پروتئین بیشتر از سایر موارد برای ساخت عضلات و ترمیم بافت ها شناخته شده است.پروتئین همچنین به عنوان ستون فقرات برای تمام سلول های شما از جمله سلول های ایمنی شما عمل می کند.برخی شواهد نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند و شما را در معرض بیشتر خطر عفونت قرار دهد.

آمیدور گفت که بسیاری از منابع پروتئینی حاوی ریز مغذی‌ها هستند و توضیح داد که گوشت گاو همه 3 نوع درشت مغذی را به بدن شما می رساند.

آمیدور توضیح داد:گوشت گاو به سیستم ایمنی بدن کمک می کند زیرا دارای ماده معدنی روی است که در بسیاری از فعالیت های متابولیکی در بدن شما از جمله تولید پروتئین و بهبود زخم نقش دارد.

آمیدور که در این تحقیق با انجمن ملی گاوداران همکاری کرده است،توصیه می‌کند در صورت امکان، گوشت گاو بدون چربی را انتخاب کنید.

البته،فقط گوشت گاو پروتئین و روی ندارد. گوشت بره و مرغ همگی حاوی مقادیر قابل توجهی از هر دو این مواد معدنی هستند.برای یک وعده غذایی سبک که وقتی انرژی شما کم می‌شود به تلاش خاصی برای جویدن نیاز ندارید،شما می توانید این گوشت‌ها را در اجاق آهسته با کمی شکر مزه دار کنید و اجازه دهید که حسابی بپزند.

بسیاری از مواد غذایی گیاهی مانند لوبیا، عدس و توفو نیز پروتئین دارند. علاوه بر این، این گزینه ها منابع خوبی از فیبر نیز هستند.اما اگر در زمان کرونا مشکلات گوارشی دارید،بهتر است از غذاهای پرفیبر که ممکن است نفخ و اسهال را تشدید کنند اجتناب کنید.

لبنیات

ممکن است این افسانه قدیمی را شنیده باشید که لبنیات باعث تولید بیش از حد خلط می شود و در هنگام بیماری باید از مصرف آن اجتناب کرد،اما از این شایعه بی اساس قدیمی که بگذریم توصیه پزشکان این است که حتی اگر کرونا گرفتید هم لبنیات مصرف کنید و می توانید با ماست شروع کنید.

آمیدور گفت: ماست یکی از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی است زیرا حاوی کشت های زنده و فعال است که به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند.

از آنجایی که ماست و غذاهای مبتنی بر ماست مانند اسموتی ها و شیک ها معمولاً طعم ملایم و بافت خنکی دارند، احتمالاً در هنگام بیماری آنها را به خوبی خواهید خورد.

اما اگر ماست دوست ندارید،این را بدانید که شیر هم می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

آمیدور اشاره کرد: یک فنجان شیر 13 ماده مغذی ضروری از جمله ویتامین A و D، پروتئین، سلنیوم و روی را فراهم می کند که همگی برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی مهم هستند.کرونا غذا

نوشیدنی ها

اگر سویه خاصی از کووید-19 شامل تب یا اسهال باشد،بدن دچار کم آبی می شود.حتی وقتی مریض هم نباشید کم آبی احساس بدی به شما می دهد.اما وقتی بیمار هستید،کم آبی می تواند علائمی مانند خستگی و سردرد را تشدید کند.اگر در حال از دست دادن مایعات هستید، یک بطری آب در نزدیکی خود داشته باشید و مدام از آن بنوشید.

علاوه بر این،گزینه های دیگری برای کسانی که طعم آب ساده را دوست ندارند وجود دارد.رایسدورف گفت: در حالی که آب برای حفظ آب بدن کاملاً مناسب است،گاهی اوقات الکترولیت های ما نیز از بین می روند.برای جلوگیری از این موضوع می توانید آب غنی شده با الکترولیت بنوشید یا پودر الکترولیت را به آب خود اضافه کنید.چای گرم با کمی عسل همیشه برای تسکین سرفه و گلودرد مفید است.و اگر به دنبال چیزی که شیرین نیست اما سرشار از مواد مغذی است،هستید،می توانید آبگوشت گرم را امتحان کنید.کرونا غذا

غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کنید

به طور کلی، غذاهای فرآوری شده و با قند بالا باعث التهاب می شوند و مبارزه با بیماری را برای سیستم ایمنی سخت تر می کنند. این غذاها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1.فست فود

2.غذاهای سرخ کردنی

3.نوشابه

4.شیرینی

برای اینکه در زمان مریضی بهترین احساس را داشته باشید،از غذاهایی که در بالا گفته شد دوری کنید و به جای آن غذاهایی را انتخاب کنید که با بیماری مبارزه می‌کنند.

همچنین باید مراقب مصرف الکل نیز باشید.کرونا غذا

آمیدور گفت: مصرف بیش از حد الکل می تواند سیستم ایمنی بدن شما را به خطر بیندازد و دفاع از بدن در برابر عوامل خطرناک خارجی را برای آن سخت تر کند.علاوه بر این، الکل می تواند باعث التهاب در روده شود و تأثیر منفی بر باکتری های خوب ساکن آنجا داشته باشد که تلاش می کنند سیستم ایمنی شما را سالم نگه دارند.

اگر حس بویایی و چشایی شما از کار افتاده است

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) برخی از موارد ابتلا به کرونا باعث از دست دادن چشایی و بویایی می‌شوند.این تداخل با حواس شما می‌تواند مانعی برای خوب غذا خوردن یا کلا غذا نخوردن شود.

رایسدورف گفت: اگر حس چشایی یا بویایی ندارید،نمی توانید به راحتی غذا بخورید،به خصوص اگر حالتان هم خوب نباشد.اما اگر غذا نخورید خوب نمی شوید.

زمانی که فقدان بو و طعم،غذا را ناخوشایند می کند،ریسدورف توصیه می کند که هر چه می توانید بخورید. پیدا کردن چیزی که برای شما کاربرد داشته باشد ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.