فرصت سوزی بزرگ Web3 برای جایگزینی توییتر

یوئه‌چی یانگ، روزنامه نگار تخصصی در شماره جدید خبرنامه بلومبرگ کریپتو، به بررسی این موضوع می پردازد که چرا شبکه های اجتماعی تحت web3 تاکنون نتوانسته اند برخلاف تردز جایگزین توییتر شوند.

به گزارش تکناک، جک دورسی گفته است که وقتی صحبت از توییتر به میان می‌آید، بزرگترین پشیمانی او از ایجاد این شبکه‌های اجتماعی این بود که اکنون به یک شرکت تبدیل شده است. ترجیح او این بود که پلتفرم شبکه های اجتماعی یک پروتکل باشد. به عبارت دیگر در حالت ایده‌آل غیرمتمرکز باشد و مورد حمایت متخصصان رمزارز باشد نه مالکیت سهامداران دولتی یا شرکتی. در عوض، اکنون توسط ایلان ماسک کنترل می شود.

زمانی که ماسک سال گذشته برای اولین بار پیشنهاد تصاحب توییتر را ارائه کرد، برخی امیدوار بودند که ایلان ماسک برخی از این قوانین غیرمتمرکز را برای این پلتفرم اتخاذ کند. او این کار را نکرد و دیگران هرج و مرجی را که پس از مالکیت او به وجود آمد، به عنوان فرصتی برای جایگزین کردن توییتر با سایر گزینه ها از جمله پلتفرم های web3 مبتنی بر فناوری بلاک چین دیدند.

اما واقعیت پروژه‌های غیرمتمرکز شبکه‌های اجتماعی با هیاهوها مطابقت ندارد. به این ترتیب، مردم به برنامه جدیدی به نام Threads که متعلق به یک شرکت بزرگ فناوری دیگر، به نام Meta از مارک زاکربرگ است، مهاجرت کرده‌اند.

حامیان Web3 چشم‌انداز انعطاف‌پذیری بی‌نهایت را ارائه می‌کنند.بدین ترتیب که طرفداران و فالوورهای خود را میتوانید در هر جایی با خود ببرید، از کار خود در هر پلتفرمی کسب درآمد کنید و اینکه کنترل کنید چه کسی داده های شما را دریافت می کند. علاوه بر این توسط دولت ها، شرکت ها یا میلیاردرهای دمدمی مزاج سانسور نمی شوید. با این ایده ها، پروتکل های Lens و Hive به وجود آمد.

دیوید پاکمن، شریک مدیریت شرکت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال CoinFund گفت: مشکل این است که وب Web3، در حال حاضر، بیشتر یک «مجموعه معماری از فناوری ها» با کاربران بسیار کم است. به طور مشابه، پلتفرم غیرمتمرکز Mastodon بر روی بلاک چین اجرا نمی‌شود، اما یک شبکه اجتماعی منبع باز است و خود را به عنوان جایگزین توییتر با موفقیت نسبی قرار داده است. Mastodon پس از راه اندازی در سال 2016 و افزایش سرعت در سال گذشته، 1.9 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. در مقابل، Threads در هفته اول به 100 میلیون ثبت نام رسید.

البته، دستیابی به اثر شبکه برای تازه واردها همیشه دشوار است. در مورد Threads، این شرکت با بهره گیری از کاربران فعلی اینستاگرام متا، جهشی بزرگ داشت.به طور کلی، ناشیگری و پیچیدگی برخی از پلتفرم‌های منبع باز نیز باعث به عقب افتادن آنها بود.

در همین حال، شرکت‌های بزرگ رمزارز که قادر بودند موقعیت بسیار مطلوبی را برای ورود میلیون‌ها کاربر به پلتفرم رسانه اجتماعی web3 ایجاد کنند، در میانه بحران خود قرار دارند. زمانی که بایننس، یک صرافی دارایی دیجیتال، از پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید توییتر با حمایت مالی 500 میلیون دلاری حمایت کرد، مدیر عامل آن، چانگ پنگ ژائو، اظهار امیدواری کرد که شرکت رمزارز او قادر باشد توییتر را به فناوری web3 و بلاک چین وارد کند. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این اولویت در حال حاضر برای او مهم باشد، زیرا قانون‌گذاران در سراسر جهان، شرکت را شدیداً بررسی می‌کنند و مدیران ارشد آن در حال استعفا هستند.

مایکو ماتسومورا، شریک عمومی در شرکت VC gumi Cryptos Capital گفت: با این حال، با فروپاشی توییتر و دیگر پلتفرم‌های قدیمی، فکر می‌کنم web3 فرصتی را از دست داد. او دنیایی را تصور می‌کند که در آن از رمزارز برای احراز هویت انسان‌ها استفاده می‌شود، زیرا اینترنت توسط کاربران جعلی و محتوای تولید شده توسط ربات، کاملاً به هم ریخته می‌شود.

حتی Threads می گوید که بر اساس پروتکلی مشابه Mastodon و سایر برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه های اجتماعی توسعه یافته است. این بدان معنی است که کاربرانی که در آنجا فالوور ایجاد می‌کنند و در نهایت می‌توانند از این برنامه برای تعامل با سایر محصولات رقیب استفاده کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا این ادعا به واقعیت تبدیل خواهد شد یا خیر، اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر مدیریت وب بدون توجه به web3، به حد کافی پیچیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.