فریمور OpenSIL جایگزین AGESA خواهد شد

شرکت AMD تا سال 2026 فریمور OpenSIL خود را برای جایگزینی AGESA در پردازنده‌های سرور و کلاینت عرضه خواهد کرد.

به گزارش تکناک،  این شرکت در نمایشگاه OCP Regional Summit سال ۲۰۲۳ در پراگ، قصد دارد دلایل انتقال فریمور AGESA (AMD Generic Encapsulated Software Architecture) به فریمور openSIL (Open-Source Silicon Initialization Library) را در پردازنده‌های سرور و کلاینت AMD تا سال ۲۰۲۶ توضیح دهد.

اگر شما دارای پردازنده AMD هستید، AGESA احتمالاً یکی از کلماتی است که هر چند ماه یکبار در مورد آن می‌شنوید. AGESA را به عنوان یک کتابخانه ای از فرایندها که جنبه‌های مختلف پلتفرم شما را، مانند هسته‌های پردازنده، چیپست و حافظه را مدیریت و مقداردهی می‌کند، تصور کنید. به همین دلیل هر بار که یک تراشه جدید AMD عرضه می‌شود یا فرمتی جدید از حافظه مانند DIMM با ظرفیت غیر باینری ۲۴ گیگابایت و ۴۸ گیگابایت معرفی می‌شود، AMD یک فریمور AGESA جدید را برای برقراری پشتیبانی از سخت‌افزار جدید ارائه می‌دهد. همچنین این فریمور به حل باگ‌ها و مشکلات دیگر مانند فرسودگی های اخیر در Ryzen 7000 کمک می‌کند.

فریمور در سیستم‌های امروزی بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل، برای مجرمان سایبری مورد توجه قرار گرفته است. اما نقطه ضعف آن، این است که کاربران پلتفرم دسترسی محدودی برای بررسی فریمور در حال اجرا بر روی سیستم خود دارند. به همین دلیل است که AMD پیشنهاد داده است که معماری، توسعه و اعتبار سنجی فریمور Silicon Initialization  را برای جامعه منبع باز کند. این شرکت تولید کننده چیپ، باور دارد که این حرکت به سمت فریمور امن‌تر و شفاف‌تر است. تولیدکنندگان Firmware، از جمله 9elements و AMI، قبلاً با AMD’s openSIL همراه شده‌اند و در رویداد openSIL با coreboot و openSIL با UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) نمایش داشته‌اند.

AMD همواره از جامعه منبع باز، چه نرم افزاری و چه درایورها حمایت کرده است. AMD openSIL یک راه‌حل منبع باز بر خلاف AGESA، با هدف سبک، ساده، شفاف والبته امن، و آسان برای مقیاس پذیری است. این راه‌حل نه تنها محدود به سیلیکون AMD نیست، بلکه برای سایر فروشندگان سیلیکون نیز باز است و این شرکت تولید کننده چیپ آنها را به مشارکت در این پروژه دعوت کرده است.

لازم به ذکر است، فریمور OpenSIL شرکت AMD ، بوت UEFI  را جایگزین نمی‌کند. به جای آن، با سایر Firmware های میزبان از جمله coreboot، oreboot، FortiBIOS و  Project µ ادغام می‌شود. علاوه بر این، فریمور OpenSIL را با زبان صنعتی استاندارد برنامه‌نویسی کرده است و به همین دلیل فروشندگان می‌توانند آن را به‌طور استاتیکی به Firmware میزبان پیوند دهند و از هر گونه پروتکل Firmware میزبان عبور کنند. طبق ارائه، openSIL بر اساس کتابخانه Agnostic 3 Static نوشته شده است که با C17 به عنوان آخرین نسخه زبان برنامه‌نویسی C نوشته شده است.

در طول ارائه AMD در نمایشگاه OCP Regional Summit سال ۲۰۲۳، راج کاپور، همکار فوق العاده و معمار فریمور اصلی AMD، اظهار داشت: از آنجایی که OCP در اصل بر روی سرورها تمرکز دارد، من نقشه راهی را برای کلاینت نشان نمی‌دهم. بنابراین، اگر به خاطر بیاورید، من درباره آن صحبت کردم که به هر دو سرور و کلاینت نیاز دارد و این همین کار را می‌کند. بنابراین، ما قصد داریم تا تمام پلتفرم‌های کلاینت و سرور را تا سال ۲۰۲۶ تغییر دهیم.

فریمور OpenSIL شرکت AMD در حال حاضر در مرحله Proof-of-Concept (POC) است و در ابتدا پردازنده‌های چهارمین نسل EPYC (Genoa) AMD و پلتفرم‌های همراه آن را پشتیبانی می‌کند. تولید کننده چیپ به زودی کدهای منبع POC برای EPYC Genoa را به اشتراک خواهد گذاشت. چیپ‌های پنجمین نسل EPYC (Turin) نیز به عنوان POC مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با این حال، AMD در سال ۲۰۲۶ از openSIL در مجموعه پردازنده‌های ششمین نسل EPYC خود استفاده می‌کند.

آیا سوال شما این است که فریمور OpenSIL برای کلاینت نیز اجرا خواهد شد؟ پاسخ راج کاپور در جلسه کوتاه پرسش و پاسخ به این شکل بود: بله، همینطور است. تا سال ۲۰۲۶، در تمام محصولات، AGESA از بین خواهد رفت و openSIL جایگزین آن خواهد شد.

AMD اعتراف کرد که فریمور OpenSIL هنوز یک مسیر طولانی را پیش رو دارد، اما تأیید کرد که openSIL بسیار نزدیک به AGESA است. با این حال، آخرین نقشه راه AMD Zen 5 را برای سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد و openSIL تا سال ۲۰۲۶ آماده نخواهد شد. به همین دلیل، ما به دنبال Zen 6 یا حتی Zen 7 هستیم تا محصولی نهایی را ببینیم. متأسفانه، AMD نقشه راه پیش بینی شده ای برای openSIL در سمت کلاینت به اشتراک نگذاشت. اما یک چیز حتمی است. AMD در نهایت AGESA را در تمام محصولات خود با openSIL جایگزین خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.