رابطه معنادار کنترل فشار خون با سلامت روان

محققان می گویند مدیریت فشار خون می تواند به کاهش رفتارهای عصبی، اضطراب و خطر بیماری های قلبی و گردش خون بهتر کمک کند.

به گزارش تکناک، مطالعه جدیدی که در مجله عمومی روانپزشکی منتشر شد، نشان داد که فشار خون دیاستولیک بالا به احتمال زیاد باعث ایجاد رفتارهای عصبی و روان پریشی می شود.

فشار خون بالا یک خطر عمده برای بیماری های قلبی عروقی است و تصور می شود که با عوامل روانی مانند اضطراب، افسردگی و روان پریشی که با حساسیت به احساسات منفی، از جمله اضطراب و افسردگی مشخص می شود، مرتبط است اما علت آن که کاملاً مشخص نیست.

در تلاش برای کشف این موضوع، محققان از تکنیکی به نام تصادفی سازی مندلی استفاده کردند. این تکنیک از انواع دلایل ژنتیکی به عنوان نماینده یک عامل خطرناک خاص که در این مورد، فشار خون است، برای به دست آوردن شواهد ژنتیکی در حمایت از یک رابطه سببی استفاده می‌کند و سوگیری‌های ذاتی در مطالعات شهودی را کاهش می‌دهد.

بین 30 تا 60 درصد فشار خون به عوامل ژنتیکی بستگی دارد و بیش از 1000 پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی ژنتیکی یا به اختصار SNP با آن مرتبط است. SNP ها به پیش بینی پاسخ فرد به داروهای خاص، حساسیت به عوامل محیطی و خطر ابتلا به بیماری ها کمک می کنند.

محققان از 8 مجموعه داده مطالعاتی در مقیاس بزرگ که حاوی DNA ژنوم کامل استخراج شده از نمونه خون افراد عمدتاً اروپایی بودند (مطالعات ارتباط ژنومی) استفاده کردند.

آنها تصادفی سازی مندلی را برای 4 نمونه فشار خون اعمال کردند.تجزیه و تحلیل ها نشان داد که فشار خون بالا و فشار خون دیاستولیک تأثیرات شهودی قابل‌توجهی بر روان پریشی داشتند، اما بر اضطراب، علائم افسردگی یا بهزیستی ذهنی تأثیری نداشتند.

اما پس از تنظیم برای آزمایش‌های متعدد و فقط بر اساس میزان 1074 SNP، فقط فشار خون دیاستولیک به طور قابل‌توجهی با روان پریشی (بیش از 90 درصد) مرتبط بود.

محققان محدودیت های خاصی را برای یافته های خود تصدیق می کنند. به عنوان مثال، امکان حذف کامل پلیوتروپی یعنی جایی که یک ژن می تواند چندین صفت را تحت تاثیر قرار دهد، وجود نداشت.همچنین این یافته‌ها ممکن است فراتر از افراد اروپایی قابل استفاده نباشد.

آنها توضیح می دهند که فشار خون، مغز و قلب را به هم پیوند می دهد بنابراین ممکن است باعث رشد ویژگی های شخصیتی شود.

محققان این مطالعه نوشتند: افراد مبتلا به روان پریشی می توانند نسبت به انتقاد دیگران حساس باشند، اغلب خودانتقادگر هستند و به راحتی دچار اضطراب، عصبانیت، نگرانی، خصومت و افسردگی می شوند. روان پریشی به عنوان یک عامل اصلی ایجاد کننده اضطراب و اختلالات خلقی در نظر گرفته می شود. افراد مبتلا به روان پریشی اغلب استرس روانی بالایی را تجربه می کنند که همین مسئله می تواند منجر به افزایش فشار خون و بیماری های قلبی عروقی شود.

درنهایت آن ها می گویند: نظارت و کنترل مناسب فشار خون می تواند برای کاهش روان پریشی، اختلالات خلقی ناشی از روان پریشی و بیماری های قلبی عروقی مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.