چای بنوشید تا دچار زوال حافظه نشوید

بر اساس مطالعه جدیدی افرادی که غذاهای حاوی فلاونول های آنتی اکسیدانی بیشتری مصرف می کنند ممکن است سرعت زوال حافظه کمتری داشته باشند.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو انجام شد، افرادی که غذاهای حاوی فلاونول های آنتی اکسیدانی بیشتری مصرف می کنند ممکن است سرعت زوال حافظه کمتری داشته باشند.

به گزارش تکناک، فلاونول ها گروهی از مواد طبیعی هستند که در میوه ها، سبزیجات، غلات و چای یافت می شوند.

این ترکیبات طبیعی که به دلیل فوایدشان برای سلامتی شناخته شده اند، به عنوان یک جزء ضروری در طیف وسیعی از کاربردهای غذایی، دارویی، درمانی و آرایشی در نظر گرفته می شوند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، در این مطالعه 961 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. از جمعیت نمونه با سن متوسط 81 سال بدون زوال عقل، خواسته شد تا پرسشنامه‌ای را درباره تعداد دفعات مصرف برخی غذاها پر کنند. علاوه بر این، آنها سالانه تحت آزمایش های ذهنی شناختی و حافظه قرار می گرفتند که شامل یادآوری لیست کلمات، به خاطر سپردن اعداد و قرار دادن آنها در ترتیب صحیح بود.

علاوه بر این، سؤالاتی در مورد سطح تحصیلات آنها، مدت زمانی که صرف ورزش کرده اند، و مدت زمان صرف انجام فعالیت های تحریک کننده ذهنی مانند خواندن و بازی کردن، پرسیده شد. آنها به طور متوسط هفت سال مورد بررسی قرار گرفتند. سپس، افراد بر اساس تعداد فلاونول هایی که در رژیم غذایی خود داشتند به پنج گروه مساوی تقسیم شدند.

جمعیت مورد مطالعه میانگین روزانه حدود 10 میلی گرم فلاونول ، مصرف می کردند .میزان متوسط فلاونول مصرف شده توسط بزرگسالان در ایالات متحده، از 16 تا 20 میلی گرم در روز متغیر است،. این در حالی است که بالاترین گروه به طور متوسط 15 میلی گرم در روز فلاونول مصرف کرده است که تقریباً معادل یک فنجان سبزی با برگ تیره است، همچنین پایین ترین گروه تقریباً 5 میلی گرم فلاونول در روز مصرف می کردند.

تیم تحقیقاتی از یک سیستم امتیاز شناخت جهانی استفاده کردند که نشان دهنده نتایج 19 آزمون شناختی برای تعیین میزان زوال شناختی بود. میانگین نمره برای کسانی که مشکلات شناختی نداشتند، 0.5 بود. برای افرادی که دارای اختلال شناختی خفیف بودند، 0.2 بود و برای مبتلایان به بیماری آلزایمر 0.5- بود.

محققان دریافتند که امتیاز شناختی افرادی که بالاترین مصرف فلاونول ها را داشتند با سرعت 0.4 واحد در هر دهه نسبت به افرادی که کمترین دریافت را داشتند (پس از تعدیل سایر متغیرهایی مانند سن، جنس،  و سیگار کشیدن که ممکن است بر میزان کاهش حافظه تأثیر بگذارند) با سرعت کمتری کاهش یافت.

توماس ام. هالند، از  مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو، اظهار داشت که این احتمالاً ناشی از قابلیت‌های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ذاتی فلاونول‌ها است.

ارتباط بین مقادیر بالاتر فلاونول ها و کاهش سرعت شناختی

تیم تحقیقاتی با شکستن فلاونول به چهار ماده تشکیل دهنده آن ( کامپفرول ، کوئرستین، میریستین و ایزورهمنتین ) بهترین مواد غذایی را برای هر دسته پیدا کردند. طبق مطالعه، آنها کلم پیچ، لوبیا، چای، اسفناج و کلم بروکلی برای کامپفرول ، گوجه فرنگی، کلم پیچ، سیب و چای برای کورستین، چای، کلم پیچ، پرتقال، و گوجه فرنگی برای میریستین؛ و گلابی، روغن زیتون و سس گوجه فرنگی را برای ایزورامنتین مدنظر قرار دادند.

هالند، نویسنده این مطالعه گفت: این هیجان انگیز است که مطالعه ما نشان می دهد که انتخاب رژیم غذایی خاص ممکن است منجر به کاهش سرعت زوال شناختی شود. مواردی به سادگی خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و نوشیدن چای بیشتر راهی آسان برای افراد است تا نقش فعالی در حفظ سلامت مغز خود داشته باشند.

گرچه این مطالعه به ارتباط بین مقادیر بالاتر فلاونول ها و  کند شدن زوال شناختی  اشاره می کند، هالند خاطرنشان کرد که این ثابت نمی کند که فلاونول ها نقش مستقیمی در ایجاد نرخ آهسته تر زوال شناختی دارند.

یکی دیگر از محدودیت های مطالعه این بود که پرسشنامه غذا توسط خود فرد مورد آزمایش گزارش شده بود.نتایج اگرچه معتبر است، اما ممکن است افراد به درستی به یاد نداشته باشند که چه غذایی خورده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.