کشف میزان بالای فلز در خون مصرف کنندگان ماری جوانا

مطالعه‌ای در دانشگاه کلمبیا نشان داد که وجود میزان بالای فلز در خون و ادرار مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا، خطرات را برای سلامتی آنها نشان می دهد و بر نیاز به تعیین یک سری مقررات ثابت تأکید می‌کند.

به گزارش تکناک، تحقیقات اخیراً در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا، میزان قابل توجهی از فلزات را در خون و ادرار در میان مصرف کنندگان ماری جوانا شناسایی کرد. نتایج نشان می‌دهد که ماری‌جوانا می تواند منبع مهم و ناشناخته قرار گرفتن در معرض سرب و کادمیوم باشد.

این یکی از اولین مطالعاتی است که میزان فلزی که نشانگر زیستی در میان مصرف کنندگان ماری جوانا است را گزارش می کند و به احتمال زیاد بزرگترین مطالعه تا به امروز است که استفاده از ماری جوانا را به اندازه گیری های داخلی قرار گرفتن در معرض فلز مرتبط می کند، نه صرفاً به میزان فلز در گیاه شاهدانه. نتایج این مطالعه در 30 آگوست در مجلهEnvironmental Health Perspectives  منتشر شد.

یافته های کلیدی

با اندازه‌گیری‌های گزارش‌شده توسط شرکت‌کنندگان برای استفاده انحصاری ماری جوانا در مقایسه با دخانیات همانند تنباکو میزان سرب به‌طور قابل‌توجهی در خون (1.27 میکروگرم در دسی‌لیتر) و ادرار (1.21 میکروگرم در گرم کراتینین) بالاتر بود. دکتر کاتلین مک گراو، محقق در دپارتمان علوم بهداشت محیطی کلمبیا و نویسنده اول این مطالعه گفت: از آنجایی که گیاه شاهدانه یک جاذب شناخته شده فلزات است، ما این فرضیه را مطرح کرده بودیم که افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند میزان بیومارکر فلزی بالاتری در مقایسه با افرادی که از ماری جوانا استفاده نمی کنند، دارند. بنابراین نتایج ما نشان می‌دهد که ماری جوانا منبعی از کادمیوم و سرب است.

روش تحقیق

محققان داده های بررسی ملی سلامت و تغذیه را برای سال های 2005-2018 که توسط مرکز ملی آمار سلامت (NCHS) در CDC رهبری می‌شود را بررسی کردند. NCHS NHANES یک برنامه دوساله از مطالعات است که برای ارزیابی وضعیت سلامت و تغذیه بزرگسالان و کودکان در ایالات متحده طراحی شده است.

مک گرو و همکارانش 7254 شرکت‌کننده در نظرسنجی را بر اساس استفاده طبقه‌بندی کردند: غیر ماری جوانا یا غیر تنباکو، ماری‌جوانا انحصاری، تنباکو انحصار و مصرف دوگانه ماری جوانا و تنباکو. پنج فلز در خون و 16 فلز در ادرار اندازه گیری شد.

محققان از چهار متغیر NHANES برای تعریف مصرف انحصاری ماری‌جوانا و تنباکو استفاده کردند: سیگار کشیدن، میزان کوتینین سرم، مصرف ماری‌جوانا گزارش شده توسط خود فرد و مصرف اخیر ماری‌جوانا. مصرف انحصاری تنباکو به عنوان افرادی تعریف شد که یا به این سوال که آیا شما اکنون سیگار می کشید، پاسخ مثبت دادند یا این که میزان سرمی کوتینین افراد بیش از 10 نانوگرم در میلی لیتر بود.

شیوع و مقررات ماری جوانا

ماری جوانا پس از تنباکو و الکل سومین ماده مخدر پرمصرف در جهان است. از سال 2022، 21 ایالت و واشنگتن دی سی، که بیش از 50 درصد از جمعیت ایالات متحده را پوشش می دهند، استفاده تفریحی از ماری جوانا را قانونی کرده اند.

ماری جوانای پزشکی در 38 ایالت و واشنگتن دی سی قانونی است. با این حال، از آنجا که ماری جوانا هنوز در سطح فدرال غیرقانونی است، مقررات مربوط به آلاینده ها در تمام محصولات حاوی شاهدانه هنوز نامفهوم است و هیچ راهنمایی از سوی سازمان های نظارتی فدرال مانند FDA یا EPA وجود ندارد. تا سال 2019، 48.2 میلیون نفر یا 18 درصد از آمریکایی ها گزارش داده اند که حداقل یک بار در سال گذشته ماری جوانا مصرف کرده اند.

اگرچه 28 ایالت غلظت آرسنیک معدنی، کادمیوم، سرب و جیوه کل در محصولات ماری جوانا را بررسی می کنند، اما محدودیت های بررسی بر اساس فلز و ایالت متفاوت است.

دکتر تیفانی آر. سانچز نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در آینده باید تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از حشیش و آلاینده‌های حشیش به ویژه فلزات، به منظور رسیدگی به نگرانی‌های بهداشت عمومی مرتبط با تعداد فزاینده مصرف‌کنندگان شاهدانه انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.