فناوری فضایی ناسا ماشین های الکتریکی را 5 دقیقه ای شارژ می کند

یک فناوری آزمایشی ناسا که برای خنک کردن تجهیزات در فضا طراحی شده است، می‌تواند زمان شارژ وسیله نقلیه الکتریکی (EV) را به طور قابل ملاحظه‌ای به پنج دقیقه یا کمتر کاهش دهد.

به گزارش تک ناک، افرادی که می‌گویند ما نباید هزینه و زمان زیادی را صرف مأموریت‌ها و فناوری‌ها فضایی کنیم، فواید بزرگی که بسیاری از این فناوری‌ها می‌توانند در اینجا روی زمین داشته باشند را فراموش می‌کنند و یا واقعاً ناآگاهند.
به عنوان مثال، ماهواره های زیادی را که امروزه برای بررسی و درک بهتر اثرات تغییرات آب و هوا از فضا استفاده می شود، در نظر بگیرید.
این تکنیک که “subcooled flow boiling” نام دارد برای اولین بار در ISS (ایستگاه بین المللی فضایی) استفاده شد ، انتقال گرما از کابل‌های شارژ را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به طور چشمگیری مقدار جریان الکتریکی که شارژرهای برقی الکتریکی امروزی به خودروها می‌رسانند را، افزایش دهد. به گفته ناسا، این به نوبه خود زمان شارژ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، حتی امکان شارژ کامل از empty یا خالی را در کمتر از پنج دقیقه یا کمتر میسر می‌کند.

جریان جوش تحت خنک شده در FBCE در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت شده است. (تصویر: دانشگاه پوردو/عصام مدور)
جریان جوش تحت خنک شده در FBCE در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت شده است. (تصویر: دانشگاه پوردو/عصام مدور)

آژانس فضایی ایالات متحده می گوید جریان تقریباً 1400 آمپر باید برای شارژ ماشین متوسط شما در عرض پنج دقیقه کافی باشد. به عنوان یک نکته مرجع، ناسا توضیح می‌دهد که شارژرهای پیشرفته جریان تا 520 آمپر را آزاد می‌کنند، در حالی که شارژرهای استاندارد تمایل به تأمین کمتر از 150 آمپر را دارند.
مشکل بالا رفتن از 520 آمپر این است که شارژر شروع به تولید گرمای قابل توجهی می‌کند، به این معنی که می‌تواند برای کاربران خطرناک باشد.

خوشبختانه، ناسا در واقع به آزمایش یک فناوری، که می‌تواند با خیال راحت کابل‌هایی که بارهای بسیار بالایی دارند را خنک کند، کمک کرده است. تیمی از دانشگاه پوردو، آزمایش جوش و تراکم جریان (FBCE) را توسعه داد که آزمایش‌های جریان سیال دو فازی و انتقال حرارت را در محیط ریزگرانشی طولانی مدت در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) انجام دادند. در اصل، آنها از کابل های خنک شده با مایع، در ایستگاه مداری برای آزمایش روش خود استفاده کردند.
مایعی که به سمت کابل های داغ کشیده شده بود در حالت سرد شده بود، به این معنی که بسیار پایین تر از نقطه جوش بود.

حذف یک مانع کلیدی برای پذیرش EV

با استفاده از فناوری FBCE، تیم دانشگاه پوردو که توسط بخش علوم زیستی و فیزیکی ناسا حمایت می‌شود، گفت که با استفاده از subcooled flow boiling به جریان 2400 آمپر در طول یک کابل رسیده است. در آزمایش آن‌ها ناسا توضیح می‌دهد که: خنک‌کننده مایع دی‌الکتریک (غیر رسانای الکتریکی) از طریق کابل شارژ پمپ انجام می‌شود، جایی که گرمای تولید شده توسط رسانای حامل جریان را جذب می‌کند.

امکانات شارژ وسایل نقلیه الکتریکی دانشگاه پردو می تواند خودرو را در پنج دقیقه شارژ کند. کابل شارژ در داخل توسط سیال دی الکتریک با استفاده از جوش جریان ساب خنک خنک می شود. (تصویر: دانشگاه پردو/جارد پایک)
اجزای آزمایش جریان جوش و تراکم (FBCE) (تصویر: مرکز تحقیقات گلن ناسا)

شایان ذکر است که، در حالی که این مقدار بسیار بیشتر از ۱۴۰۰ آمپر مورد نیاز برای شارژ یک خودرو در ۵ دقیقه است، اما به عنوان بخشی از یک آزمایش آزمایشگاهی کنترل‌شده انجام شد البته این مشابه آزمایش یک ماشین واقعی در شرایط واقعی نیست.

با این حال، همانطور که ناسا اشاره می کند، سیستم جدید می تواند برای “ارائه 4.6 برابر جریان سریع ترین شارژرهای خودروهای الکتریکی موجود در بازار امروز با حذف حداکثر 24.22 کیلووات گرما” استفاده شود. همه اینها می تواند یکی از موانع کلیدی ( زمان شارژ طولانی)را برای پذیرش خودروی الکتریکی از بین ببرد، و همه اینها به لطف فناوری است که در ابتدا برای فضای بیرونی ساخته شده و آزمایش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.