Tensor G2 با معماری 5 نانومتری عرضه می‌شود

بر خلاف برخی ادعاها پردازنده Tensor G2 شرکت گوگل  از معماری 4 نانومتری بهره نمی برد ومبتنی بر معماری 5 نانومتری خواهد بود

بر خلاف برخی ادعاها پردازنده Tensor G2 شرکت گوگل  از معماری 4 نانومتری بهره نمی برد ومبتنی بر معماری 5 نانومتری خواهد بود.

به گزارش تک ناک، معماری پردازنده  Google Tensor G2 ” قطعا یک معماری 5 نانومتری است.ما قبل از عرضه سری پیکسل 7 اخباری  را دیدیم مبنی بر اینکه G2 دارای معماری 4 نانومتری خواهد بود، اما اینطور نیست.

برخی از خوانندگان تیزبین  Android Authority در پوشش اخبار  به درستی متوجه شدند که پردازنده Tensor G2 که جدیدترین سری پیکسل 7 را تامین می‌کند بر اساس فرآیند تولید 5 نانومتری Samsung Foundry ساخته شده است.

پردازنده‌های پیشرفته این صنعت در حال حاضر بر روی نودهای 4 نانومتری سامسونگ و TSMC ساخته شده‌اند و انتظار می‌رود که در نسل بعدی به 3 نانومتر برسند و  شاید این چیزی نباشد که بسیاری در مورد پردازنده Google Tensor G2 پیش‌بینی می‌کردند.

به این ترتیب، برخی از نشریات تکالیف خود را خوب انجام نداده‌اند، مقاله‌ها را بر اساس شایعات قبلی، توقعات کور، یا به سادگی کپی کردن پاسخ نادرست شخص دیگری منتشر کرده اند. برخی از مفسران حتی به تصاویری از برنامه‌های سخت‌افزار اندرویدی برای تأیید تصورات قبلی خود اعتماد کرده‌اند، علی‌رغم اینکه اطلاعات تولیدی از این نوع در فایل‌های سیستم اندروید گنجانده نشده است. یکی از اسکرین‌شات‌های خنده‌دار که دیده‌ایم حتی هسته‌های CPU اشتباه روی آن است.

یکی از سخنگویان گوگل پاسخی به Android Authority ارائه کرد وگفت: ما Google Tensor G2 را برای موارد استفاده در دنیای واقعی به طور هدفمند ساخته ایم. معماری نهایی ما، که شامل 5 نانومتر است، به ما کمک کرد تا به این هدف برسیم و در عین حال عملکرد و بهره وری انرژی را افزایش دهیم. این رویکرد همچنین به ما این امکان را می‌دهد تا با نسل بعدی TPU با پردازنده  G2، قابلیت‌های جدیدی را اضافه کنیم و در عین حال گامی رو به جلو در یادگیری ماشین برداریم.

طبق صحبت این سخنگو پردازنده  Tensor G2 یک تراشه 5 نانومتری است. در حال حاضر، این یک پاسخ کاملا جامع نیست، حتی در دومین بار پرسیدن. گوگل به ما نمی گوید که چه سایز دود تولیدی به کار گرفته شده است یا چه کسی آن را ساخته است (اما می دانیم که سامسونگ شریک اصلی گوگل است). سامسونگ دو گره 5 نانومتری در نقشه راه خود دارد همان فرآیند 5LPE که برای Tensor اصلی و یک 5LPP جدیدتر استفاده می شود. متأسفانه، ما نمی دانیم از کدام Tensor G2 استفاده می کند.

در هر صورت، با توجه به اینکه شرکت‌ها دوست دارند استفاده از گره‌های کوچک‌تر را تبلیغ کنند، جمله‌بندی گوگل کاملاً روشن می‌کند که Tensor G2 بر اساس آنچه سامسونگ (یا TSMC) آن را 4 نانومتر می‌نامد، مانند گره 4LPE که برای Exynos 2200 و Snapdragon 8 Gen 1 استفاده می‌شود، ساخته نشده است.

حتی بدون تایید گوگل، سرنخ‌هایی مبنی بر احتمال معماری  5 نانومتری وجود داشت. عدم وجود یک افزایش عمده سرعت ساعت یکی از این سرنخ هاست. هسته های Arm Cortex-X1 در Tensor G2 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز کار می کنند که نسبت به 2.80 گیگاهرتز اصلی پردازنده  Tensor  حدود 50هرتز بیشتر است.

با حرکت به یک گره اصلی جدید یا اشاره قابل توجهی به بهبود بهره وری انرژی، انتظار جهش بزرگتری را دارید. اگرچه گوگل ادعا می کند که تمام زیرسیستم های Tensor G2 را برای کاهش مصرف انرژی برای بارهای کاری روزمره ارتقا داده است، اما این با بیان اینکه پردازنده بر روی یک فرآیند کارآمدتر ساخته شده است متفاوت است. گوگل همچنین در هیچ کجا در مورد Pixel 7 یا Tensor خود به فرآیند تولید اشاره ای نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.