فناوری CRISPR مسیر جدید درمان سرطان

به‌تازگی فناوری جدیدی با استفاده از فناوری CRISPR برای افزایش توانایی سیستم ایمنی در تشخیص سلول‌های سرطانی ایجاد شده است که به‌طور موثر راه را برای درمان‌های نوآورانه درمان سرطان هموار می‌کند.

به گزارش تکناک، مولکول‌های کلاس I کمپلکس هیستوکامپاتیبیلیتی اصلی (MHC) مجموعه‌ای از سلول‌ها در سطح تمام سلول‌های انسانی هستند. مولکول‌های کلاس I MHC پیش نیاز سیستم ایمنی برای شناسایی و از بین بردن سرطان است.

هنگامی که سلول‌های سرطانی با فشار سیستم ایمنی مواجه می‌شوند، به طور فعال مولکول‌های MHC کلاس I خود را کاهش می‌دهند، بنابراین سلول‌های سرطانی می‌توانند توجه سلول‌های CD8 T که سلول‌های اولیه مبارزه با سرطان سیستم ایمنی هستند را به خود جلب کنند.

محققان ژاپنی و ایالات متحده به سرپرستی پروفسور کویچی کوبایاشی، فناوری قوی ای توسعه داده‌اند که مقدار MHC کلاس I در سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد. این تحقیق که روشی جدید برای تقویت توانایی سیستم ایمنی برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی است، در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

فناوری انقلابی برای ایمونوتراپی سرطان

کوبایاشی می‌گوید: کشف ما این پتانسیل را دارد که روش درمان سرطان را تغییر دهد. این فناوری ما را قادر می‌سازد تا به‌طور خاص ژن‌های پاسخ دهنده ایمنی را هدف قرار دهیم و سیستم ایمنی را در برابر سلول‌های سرطانی فعال کنیم و به کسانی که در برابر ایمونوتراپی‌های فعلی مقاوم هستند، کمک کنیم.3

کوبایاشی و گروهش قبلا ژنی به نام NLRC5 را شناسایی کرده بودند که میزان MHC کلاس I را تنظیم می‌کند. آنها همچنین کشف کردند که NLRC5 با خاموش کردن سوئیچ‌های مولکولی موجود روی DNA در سرطان‌ها از طریق فرآیندی به نام متیلاسیون DNA، برای کاهش سطوح MHC کلاس I سرکوب می‌شود.

نتایج امیدوارکننده و مسیرهای آینده

فناوری جدید محققان که به نام سیستم  TRED-I (فعال سازی مجدد و دی متیلاسیون هدفمند برای MHC-I)  شناخته می‌شود، توانست متیلاسیون DNA ژن NLRC5  را بازیابی کند و NLRC5 را بیشتر فعال کند، بنابراین میزان MHC کلاس I در سرطان را بدون ایجاد عوارض جانبی شدید افزایش داد.

دی فیگویردو که یکی از محققان بود، گفت: شیوه‌های جدید برای مبارزه با سرطان مانند روشی که ما توسعه دادیم، به شدت مورد نیاز است زیرا ما راه حل‌های کمی برای مبارزه با برخی از انواع سرطان داریم. این یک رویکرد کاملاً جدید است و من خرسندم که بخشی از آن هستم.

TRED-I  بر روی مدل‌های سرطانی حیوانی مورد آزمایش قرار گرفت و اندازه تومور را به‌طور قابل توجهی کاهش داد و فعالیت سلول‌های سیتوتوکسیک CD8 + T را افزایش داد. هنگامی که TRED-I همراه با ایمونوتراپی موجود استفاده می‌شود، به‌طور قابل توجهی اثربخشی درمان را افزایش می‌دهد.

به‌طور غیرمنتظره، سیستم TRED-I برای توموری که در فاصله دور از تومور هدف اصلی قرار داشت، موثر بود و پتانسیل درمان سرطان‌های متاستاز شده را از خود نشان داد.

کوبایاشی در پایان می‌گوید: این کار اوج تحقیقات گروه ما در دهه گذشته است. این بسیار عالی است که یافته‌های خود را به سمت کاربردهای بالینی موثر هدایت کنیم. ما معتقدیم که با اصلاح بیشتر، سیستم TRED-I  می‌تواند کمک قابل توجهی به درمان سرطان داشته باشد.

تحقیقات بیشتر بر روی فعال کردن تحویل مستقیم سیستم TRED-I در بیماران سرطانی متمرکز خواهد شد. چنین داروهایی می‌توانند کارایی سیستم ایمنی را در از بین بردن سرطان بهبود بخشند و همچنین می‌توانند پاسخ به درمان موجود را بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.