فواید قرص خواب ملاتونین در کاهش تمایل به خودکشی

یک مطالعه از مؤسسه کارولینسکا سوئد نشان می‌دهد که استفاده از قرص ملاتونین به عنوان درمان اختلالات خواب در جوانان مبتلا به اضطراب و افسردگی، می‌تواند میزان آسیب به خود را کاهش دهد. این تحقیق که در مجله روانشناسی و روانپزشکی کودک منتشر شده است، نشان داد که قبل از تجویز ملاتونین، خطر آسیب رساندن به خود بسیار زیاد بوده ولی پس از مصرف آن، این خطر به ویژه در دختران کاهش می‌یابد

مطالعات مؤسسه کارولینسکای سوئد نشان می‌دهد که درمان اختلالات خواب با قرص ملاتونین ممکن است باعث کاهش تمایل به خودکشی در جوانان مبتلا به اضطراب و افسردگی شود.

به گزارش تکناک، بر اساس این مطالعه که نتایج آن در مجله روانشناسی و روانپزشکی کودکان منتشر شده است، قبل از تجویز ملاتونین، خطر آسیب رساندن به خود  در افراد زیاد بوده ولی پس از مصرف آن، این موضوع به ویژه در دختران، کاهش می یابد.

ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را کنترل می کند و رایج ترین دارویی است که برای اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان در سوئد تجویز می شود. استفاده از ملاتونین (هورمونی که در غدهٔ کوچکی در مغز تولید می‌شود و چرخه‌ی خواب و بیداری بدن را تنظیم می‌کند) در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و این دارو از سال 2020 در سوئد بدون نسخه در دسترس است.

دکتر سارا برگن که این مطالعه را رهبری کرد، می گوید: ما می‌ خواستیم با توجه به ارتباط اثبات شده بین مشکلات خواب، افسردگی و خودآزاری، ارتباط درمان اختلالات خواب با میزان کمتر خودآزاری در جوانان را بررسی کنیم.

در این مطالعه بیش از 25 هزار و 500 کودک و نوجوان با رده سنی بین 6 تا 18 سال که ملاتونین (melatonin : hormone primarily released by the pineal gland) برای آنها تجویز شده بود، در سوئد شناسایی شدند. بیش از 87 درصد از این افراد حداقل یک اختلال روانپزشکی، به طور عمده اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD)، اختلالات اضطرابی، افسردگی و یا اوتیسم داشتند. علاوه بر این، خودآزاری در دختران حدود پنج برابر بیشتر از پسران بود.

محققان  میزان خطرات خودآزاری را در یک فرد، در حین مصرف یا قطع دارو با مقایسه میزان خطر در آخرین ماه، بدون مصرف دارو با دوازده ماه پس از شروع درمان ملاتونین، تخمین زدند. با انجام این کار، آن‌ها توانستند عوامل زمینه‌ای را که ممکن است بر این ارتباط‌ها تأثیر بگذارند، مانند ژنتیک، شدت اختلال خواب یا اختلالات روانپزشکی در نظر بگیرند.

این بررسی نشان داد که خطر خودآزاری کمی قبل از تجویز ملاتونین افزایش یافته بود ولی در ماه های بعد از شروع درمان، این خطرات به نصف کاهش یافت. کاهش خطر به ویژه در میان دختران نوجوان مبتلا به افسردگی و یا اختلالات اضطرابی بسیار مشهود بود.

سارا برگن درباره وجود یک بحران سلامت روانی در جوانان و خطرات خودآزاری و خودکشی در این گروه هشدار می‌دهد. بر اساس یافته های مطالعه، به نظر می‌رسد که اختلالات خواب ممکن است باعث کاهش آسیب به خود در این جمعیت، به ویژه در دختران شود. با این حال، به دلیل اینکه این یک مطالعه شهودی بود، نمی‌توان به طور دقیق رابطه بین مصرف ملاتونین و کاهش خطر آسیب به خود را بیان کرد. برای بررسی تأثیر داروهای دیگر در این زمینه، تحقیقات بیشتری نیز انجام شده است. نویسنده این مطالعه همچنین اظهار نظر کرده است که مصرف ملاتونین ممکن است مسئول کاهش خطر خودآزاری باشد، اما نمی توان درباره تأثیر سایر داروهای روانی اظهار نظر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.