مدیتیشن سلامت جسم و روان را بهبود می‌بخشد

یک مطالعه نشان می‌دهد که مدیتیشن عمیق منظم، که طی چندین سال انجام می‌شود، می‌تواند میکروبیوم روده را تنظیم کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی را کاهش دهد.

به گزارش تکناک، این مطالعه نشان داد که میکروب های روده در گروهی از راهبان بودایی تبتی به طور قابل توجهی با همتایان غیر مذهبی خود متفاوت است و با کاهش خطر اضطراب، افسردگی و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که میکروبیوم روده می تواند بر خلق و خو و رفتار از طریق محور روده-مغز تأثیر بگذارد. این تاثیر شامل پاسخ ایمنی بدن، سیگنال دهی هورمونی، استرس و عصب واگ که جزء اصلی سیستم عصبی پاراسمپاتیک است که بر مجموعه ای از عملکردهای حیاتی بدن نظارت می کند، است.

مدیتیشن به طور فزاینده ای برای کمک به درمان اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی، اضطراب، مصرف مواد مخدر، استرس های آسیب زا، و اختلالات مربوط به خوردن و همچنین دردهای مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. اما به گفته محققان مشخص نیست که آیا مدیتیشن می‌تواند ترکیب میکروبیوم روده را نیز تغییر دهد یا خیر.

در تلاش برای یافتن این موضوع، محققان نمونه مدفوع و خون 37 راهب بودایی تبتی را از سه معبد و 19 ساکن غیر مذهبی در مناطق مجاور را بررسی کردند.

به گفته محققان، مدیتیشن بودایی تبتی از سیستم پزشکی هند باستان موسوم به “آیورودا” سرچشمه می گیرد و نوعی آموزش روانشناختی است. راهبان در این مطالعه حداقل 2 ساعت در روز بین 3 تا 30 سال آن را تمرین می کردند.

هیچ یک از شرکت کنندگان از عواملی استفاده نکرده بودند که می تواند حجم و تنوع میکروب های روده را تغییر دهد.این عوامل شامل آنتی بیوتیک ها پروبیوتیک ها؛ پری بیوتیک ها؛ یا داروهای ضد قارچ تا 3 ماه قبل است.در این آزمایش، هر دو گروه از نظر سن، فشار خون، ضربان قلب و رژیم غذایی همسان شدند.

تجزیه و تحلیل نمونه مدفوع، تفاوت های قابل توجهی را در تنوع و حجم میکروب ها بین راهبان و افراد غیر مذهبی نشان داد.

همانطور که انتظار می رود، گونه های Bacteroidetes و Firmicutes در هر دو گروه غالب بودند. اما باکتری Bacteroidetes به طور قابل توجهی در نمونه مدفوع راهبان نمایان شد (29٪ در مقابل 4٪). گروه راهبان همچنین حاوی Prevotella فراوان (42٪ در مقابل 6٪) و حجم بالایی از Megamonas و Faecalibacterium بودند.

نویسندگان نوشتند: در مجموع، چندین باکتری مفید در گروهی که مدیتیشن می کردند پدیدار شدند که این باکتری ها با کاهش بیماری‌های روانی مرتبط بوده‌اند، که این مسئله نشان می‌دهد مدیتیشن می‌تواند بر باکتری‌های خاصی تأثیر بگذارد که ممکن است در سلامت روان نقش داشته باشند.

تحقیقات منتشر شده قبلی نشان می دهد که این باکتری ها شامل گونه های Prevotella، Bacteroidetes، Megamonas و Faecalibacterium هستند.

بعد از آن، محققان یک تکنیک تحلیلی پیشرفته را برای پیش‌بینی فرآیندهای شیمیایی که میکروب‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار دهند، به کار گرفتند. این مسئله نشان داد که چندین مسیر ضد التهابی محافظ، علاوه بر متابولیسم یعنی تبدیل غذا به انرژی ، در افرادی که مدیتیشن می کردند، افزایش یافته است.

در نهایت، تجزیه و تحلیل نمونه های خون نشان داد که میزان عوامل مرتبط، با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، از جمله کلسترول بالا و آپولیپوپروتئین B، در راهبان به طور قابل توجهی کمتر از افراد غیرمذهبی در آزمایش بود.

اگرچه این مطالعه یک مطالعه تطبیقی ​​است و تعداد شرکت‌کنندگان آن کم بود، همه مرد بودند و در ارتفاعات زندگی می‌کردند، که همه این مسائل نتیجه‌گیری قطعی یا قابل تعمیم را دشوار می‌کرد. پیامدهای سلامتی بالقوه را فقط می توان از تحقیقات منتشر شده قبلی استنباط کرد.

اما بر اساس یافته‌های خود، محققان پیشنهاد می‌کنند که نقش مدیتیشن در کمک به پیشگیری یا درمان بیماری‌های روان تنی  قطعاً مستلزم تحقیقات بیشتر است.

بیماری های روان تنی، بیماری ها یا اختلالات فیزیکی هستند که توسط عوامل روانی ایجاد یا تشدید می شوند.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که: این نتایج نشان می دهد که مدیتیشن عمیق طولانی مدت ممکن است تأثیر مفیدی بر میکروبیوم روده داشته باشد و بدن را قادر می سازد تا وضعیت بهینه سلامت خود را حفظ کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.