کشف رمز و رازهای جدید از منشأ حیات

تحقیقات جدید سرنخ هایی را در مورد ویژگی های فیزیکی و شیمیایی زمین در زمانی که تصور می شود حیات آغاز شده است، نشان می دهد.

به گزارش تکناک، حدود چهار میلیارد سال پیش، اولین نشانه های آغاز حیات به شکل میکروب ها بر روی زمین ظاهر شد. اگرچه دانشمندان هنوز در حال تعیین دقیق زمان و چگونگی پیدایش این میکروب ها هستند، اما واضح است که پیدایش حیات به طور پیچیده ای با ویژگی های شیمیایی و فیزیکی اولیه زمین ، در هم تنیده است.

داستین تریل، دانشیار علوم زمین و محیط زیست در دانشگاه روچستر، می‌گوید: معقول است که گمان کنیم که اگر ویژگی‌های شیمیایی اولیه سیاره ما متفاوت بوده،پس حیات می‌توانست متفاوت شروع شده باشد یا اصلاً شروع نشده باشد.»

اما زمین میلیاردها سال پیش چگونه بوده و چه ویژگی هایی ممکن است به منشاء حیات کمک کرده باشد؟ در مقاله ای که در 9 فوریه در مجله Science منتشر شد، تریل و توماس مک کولوم، از دانشگاه کلرادو بولدر، اطلاعات کلیدی را در تلاش برای کشف این موضوع فاش کردند. این تحقیق نه تنها برای کشف منشاء حیات بلکه برای جستجوی حیات در سیارات دیگر نیز پیامدهای مهمی دارد.

تریل می‌گوید: ما اکنون در زمان هیجان‌انگیزی هستیم که در آن بشر به دنبال حیات در سیارات و قمرهای دیگر و همچنین در سایر منظومه‌های سیاره‌ای است. اما ما هنوز نمی دانیم زندگی در سیاره خودمان چگونه یا حتی در چه زمانی آغاز شده است. تحقیقاتی مانند همین تحقیق ما به شناسایی شرایط خاص و مسیرهای شیمیایی که می‌توانستند از پیدایش حیات، حمایت کنند، کمک می‌کند، تحقیقی که مطمئناً نقش مهمی در جستجوی حیات در خارج از سیاره ما دارد.

digikala

اهمیت فلزات در پیدایش حیات

تحقیق در مورد حیات و منشأ آن معمولاً شامل رشته‌های مختلفی از جمله ژنومیک که مطالعه ژن‌ها و کارکردهای آنها است، پروتئومیکس یعنی مطالعه پروتئین ها؛ و یک حوزه ی نوظهور به نام متالومیک، که نقش مهم فلزات را در انجام عملکردهای سلولی بررسی می کند، می‌شود. با تکامل زندگی، نیاز به فلزات خاص تغییر کرده است، اما تریل و مک کولوم می خواستند تعیین کنند که چه فلزاتی ممکن است در زمان پیدایش میکروب ها در میلیاردها سال پیش، در دسترس بوده باشند.

تریل می گوید: هنگامی که فرضیه‌هایی برای احتمالات مختلف منشأ حیات ارائه می‌شود، دانشمندان عموماً فرض می‌کنند که همه فلزات در دسترس بوده‌اند، زیرا مطالعاتی وجود نداشته است که محدودیت‌های زمین‌شناسی محکمی بر غلظت فلزات سیالات برای زمان های تاریخی اولیه زمین ارائه کند.

برای رفع این کاستی، تریل و مک کولوم به میلیاردها سال پیش برگشتند و ترکیب و ویژگی های سیالات را در لیتوسفر که لایه بیرونی زمین است که شامل پوسته و گوشته بالایی زمین می شود، مطالعه کردند. این سیالات لیتوسفری، مسیرهای کلیدی برای انتقال بخش‌های محلول سنگ‌ها و مواد معدنی بین داخل زمین و حوضچه‌های گرمابی در بیرون آن هستند، دقیقا جایی که می‌توانست حیات میکروبی شکل گرفته باشد. در حالی که محققان نمی توانند مستقیماً فلزاتی را که میلیاردها سال پیش وجود داشته اند را اندازه گیری کنند، اما با تعیین ویژگی های سیالات، می توانند بفهمند که چه فلزاتی و با چه غلظتی، می توانند در طول زمانی که حیات بین داخل و خارج زمین منتقل شده باشد، در این سیاره پدیدار شده اند.

سرنخ هایی در کانی های میلیارد ساله

سنگ ها و کانی های میلیارد ساله اغلب تنها منابع مستقیم اطلاعات در مورد تاریخچه ی پیدایش زمین هستند.

محققان آزمایش‌هایی با فشار و دمای بالا انجام دادند و این نتایج را روی زیرکون‌های اولیه زمین که یک نوع ماده معدنی قوی جمع‌آوری‌شده در مکان‌هایی مانند غرب استرالیا است، برای تعیین فشار اکسیژن، محتوای کلر و دمای سیالات لیتوسفر، به کار بردند. سپس این اطلاعات را در مدل های کامپیوتری وارد کردند. این مدل‌ها به آن‌ها اجازه می‌دادند خواص سیالات لیتوسفری را شبیه‌سازی کنند، و به نوبه خود، شبیه‌سازی کنند که کدام فلزات می‌توانستند از میان سیالات دیگر برای رسیدن به حوضچه‌های گرمابی در سطح زمین وجود داشته باشند.

درک چگونگی پیدایش حیات

محققان از آنچه شبیه سازی های این مدل نشان داد، شگفت زده شدند. به عنوان مثال، بسیاری از محققین منشاء حیات، مس را یک جزء محتمل در شیمی می دانند که می تواند منجر به حیات شود. اما تریل و مک کولوم شواهدی مبنی بر فراوانی مس را در این آزمایش خود پیدا نکردند.

یکی از فلزاتی که آنها آزمایش کردند و ممکن است در غلظت های بالا در دسترس بوده باشد، منگنز بود. در حالی که به ندرت این فلز در احتمالات آغاز حیات در نظر گرفته می شود، اما امروزه منگنز به بدن کمک می کند تا استخوان ها را تشکیل دهد و به آنزیم ها در تجزیه کربوهیدرات ها و کلسترول کمک می کند.

تریل می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد که فلزاتی مانند منگنز ممکن است به عنوان پیوندهای مهم بین زمین “جامد” و سیستم های بیولوژیکی در حال ظهور در سطح زمین عمل کنند.

وی می گوید این تحقیق به دانشمندانی که در حال مطالعه آغاز حیات هستند کمک می کند تا داده های ملموس بیشتری را در آزمایش ها و مدل های خود وارد کنند.

او می افزاید: آزمایش‌هایی که با در نظر گرفتن این اطلاعات طراحی شده‌اند، به درک بهتری از چگونگی آغاز حیات منجر می‌شوند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.