قدیمی ترین حکاکی ‌های نئاندرتال کشف شد

قدیمی ترین حکاکی ‌های نئاندرتال کشف شد

دانشمندان قدیمی ترین حکاکی های شناخته شده غار نئاندرتال را با بیش از 57 هزار سال قدمت کشف کردند.

به گزارش تکناک، بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا توسط ژان کلود مارکته و همکارانش از دانشگاه تور فرانسه در مجله PLOS ONE منتشر شده است، قدیمی‌ترین حکاکی‌های نئاندرتال‌ها بر روی دیوار غاری در فرانسه کشف شده است.

تحقیقات در چند دهه گذشته، پیچیدگی فرهنگی نئاندرتال ها را روشن کرده است. با این حال، درک ما از بیان نمادین و هنری آنها محدود است.

تنها فهرست کوتاهی از تولیدات نمادین به نئاندرتال ها نسبت داده می شود و تفسیر آنها اغلب موضوع بحث است. در این مطالعه، مارکته و همکارانش نشانه‌هایی را بر روی دیوار غاری در فرانسه به عنوان قدیمی‌ترین حکاکی‌های نئاندرتال شناسایی کردند.

این غار با نام لاروش کوتار  (Roche-Cotard) در مرکز وال دو لوآر فرانسه قرار دارد. بر روی دیوار این غار یک سری از نشانه‌های غیر تصویری، به‌عنوان نشانه‌هایی که توسط دست انسان ایجاد شده نقش بسته است.

محققان تجزیه و تحلیل نموداری انجام دادند و از فتوگرامتری برای ایجاد مدل‌های سه بعدی از این نشانه‌ها استفاده کردند و آن‌ها را با نشانه‌های انسانی شناخته شده و تجربی مقایسه کردند. بر اساس شکل، فاصله و چینش این حکاکی‌ها، تیم به این نتیجه رسیدند که آنها اشکالی عمدی، سازمان یافته هستند که توسط دست انسان ایجاد شده اند.

این تیم همچنین قدمت رسوبات غار را با تکنیک لومینسانس تحریک شده با نور تعیین کردند و مشخص کردند که غار با پر شدن رسوب در حدود 57 هزار سال پیش بسیار قبل از اینکه هوموساپینس ها در منطقه مستقر شوند بسته شده است.

این کشف، همراه با این واقعیت که ابزارهای سنگی درون غار فقط موستری (یک فناوری مرتبط با نئاندرتال‌ها) هستند، شواهد قوی بر این است که این حکاکی‌ها توسط نئاندرتال‌ها انجام شده است.

از آنجا که اینها نمادهای غیر مجازی هستند، هدف پشت آنها نامشخص است. با این حال، آنها با حکاکی‌های غارهای ساخته شده توسط انسان خردمند یا هوموساپینس ها در سایر نقاط جهان، سن مشابهی دارند. این به شواهد دیگری می‌افزاید که نشان می‌دهد رفتار و فعالیت‌های نئاندرتال‌ها مانند اجداد خودمان پیچیده و متنوع بوده است.

نویسندگان می گویند: پانزده سال پس از از سرگیری کاوش‌ها در سایت لاروش کوتار، قدمت حکاکی‌ها به بیش از 57 هزار سال پیش و به لطف چینه‌شناسی احتمالاً به حدود 75هزار سال پیش می‌رسد. این قدیمی‌ترین غار تزئین شده توسط نئاندرتال‌ها در فرانسه یا حتی اروپا است!

زیر نویس شکل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram