آیا نوشیدن قهوه خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد؟

قهوه سکته مغزی

دوست دارید هر روز چند فنجان قهوه یا چای بنوشید؟ پس خوب است بدانید نوشیدن قهوه یا چای  می تواند به کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل کمک کند.

به گزارش تکناک، یک مطالعه به بررسی رابطه مصرف قهوه و چای با خطر زوال عقل و سکته مغزی پرداخت و مشخص شد که مصرف تعداد معینی قهوه در طول روز، بیشترین ارتباط را با کاهش خطر زوال عقل دارد.

این مسئله نتیجه مطالعه جدیدی است که اخیرا سر و صدای زیادی پیدا کرده است. این مطالعه که در 16 نوامبر در مجله PLOS Medicine منتشر شد، داده های 365682 نفر از 50 سال تا 74 سال را که در Biobank بریتانیا شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کرد. (درصورتی‌که با  Biobank آشنایی ندارید،این اصطلاح به معنای بانک زیستی انگلستان به عنوان یک پایگاه داده و منبع تحقیقاتی زیست‌پزشکی در مقیاس بزرگ است.) در این تحقیق سلامت شرکت‌کنندگان به همراه عادات نوشیدن قهوه و چای آن‌ها به مدت 10 تا 14 سال بررسی شد.

در طول دوره مطالعه، 5079 شرکت‌کننده به زوال عقل مبتلا شدند و 10053 شرکت‌کننده حداقل یک بار سکته کردند. محققان افرادی را که قهوه یا چای نمی‌نوشیدند با افرادی که به طور منظم این نوشیدنی‌ها را می‌نوشیدند مقایسه کردند و متوجه شدند کسانی که مصرف این نوشیدنی‌های دم‌شده را می‌پسندند، نسبت به افرادی که از نوشیدن آن خودداری می‌کنند، خطر سکته مغزی و زوال عقل کمتری دارند.

به طور خاص، کسانی که دو تا سه فنجان قهوه در روز یا سه تا پنج فنجان چای در روز می‌نوشیدند، کمتر در معرض خطر زوال عقل و سکته بودند. کسانی که هم دو تا سه فنجان قهوه و هم دو تا سه فنجان چای در روز می‌نوشیدند یعنی ترکیبی از چهار تا شش فنجان قهوه و چای در روز باهم، با 32٪ کمتر خطر سکته مغزی و 28% خطر زوال عقل کمتر، بهترین نتایج را داشتند.

محقق ارشد این مطالعه نوشت: ما متوجه شدیم که نوشیدن قهوه و چای به طور جداگانه یا ترکیبی، با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است. مصرف قهوه به تنهایی یا همراه با چای با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته همراه بود.

ذکر این نکته مهم است که این مطالعه فقط یک ارتباط خاص را پیدا کرد و نه علت این مسئله را. به این معنی که محققان متوجه شدند که نوشیدن منظم قهوه یا چای واقعاً خطر زوال عقل و سکته مغزی را کاهش می‌دهد و افرادی که تمایل به نوشیدن قهوه و چای دارند، اغلب کمتر در معرض خطر ابتلا به این مشکلات جدی سلامتی هستند. دکتر اسکات کایزر، متخصص سالمندان و مدیر سلامت شناختی سالمندان در انستیتوی علوم اعصاب کالیفرنیا، به Health می گوید که مطابقت در برابر علت ایجاد یک مسئله،نکته ای کلیدی است. او خاطرنشان می‌کند که این مطالعه «اثبات نمی‌کند که نوشیدن قهوه یا چای واقعاً باعث این کاهش خطر شده است».

با این حال، پزشکان هنوز هم درمورد این موضوع کنجکاو هستند.دکتر آمیت ساچدف، مدیر پزشکی دپارتمان نورولوژی دانشگاه ایالتی میشیگان به Health می گوید: برای من خیلی هیجان انگیز است که بدانم خطر ابتلا به زوال عقل در خود من ممکن است با مصرف قهوه کاهش پیدا کند یا خیر؟

در حقیقت این اولین مطالعه ای نیست که رابطه مثبتی بین قهوه و سلامتی را پیدا می کند. یک مطالعه روی بیش از 468000 نفر که در انجمن قلب و عروق اروپا در ماه آگوست ارائه شد، نشان داد که نوشیدن حداکثر سه فنجان قهوه در روز با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است. متاآنالیز داده‌های 34282 نفر که در مجله تغذیه بالینی در سال 2016 منتشر شد همچنین نشان داد که نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در روز با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

مطالعه‌ای که اوایل امسال در مجله Nutritional Neuroscience منتشر شد، نشان داد که نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز، در واقع خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد.

“جنجال مهم” که در مورد ارتباط مصرف قهوه و چای با سکته مغزی و زوال عقل وجود دارد، در واقع یکی از دلایلی است که محققان می گویند این مطالعه اخیر را انجام داده اند.

کاملاً مشخص نیست که چرا ممکن است بین مصرف قهوه و چای و خطر زوال عقل و سکته ارتباطی وجود داشته باشد و آخرین مطالعه ای که در این باره انجام شده، این موضوع را بررسی نکرده است. دکتر کایزر می‌گوید: در حالی که کافئین مطمئناً یک عامل کلیدی است، قهوه و چای هر دو از گیاهانی مشتق می‌شوند که دارای بسیاری از ترکیبات شیمیایی بالقوه مفید، از جمله آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. هر یک از آن به اصطلاح مواد مغذی گیاهی،یعنی مواد شیمیایی که گیاهان برای حفظ سلامت خود تولید می کنند ،در واقع می توانند التهاب مغز ما را کاهش دهند، از سلول های مغز در برابر آسیب محافظت کنند، از یادگیری و حافظه حمایت کنند و مزایای آشکار دیگری برای سلامت مغز به ارمغان بیاورند.

همه اینها یک سوال بزرگ در ذهن بوجود می آورد که اگر شما قهوه یا چای نمی نوشید، آیا باید مصرف آن ها را شروع کنید؟

دکتر ساچدف این کار را توصیه نمی کند. او می گوید: من کمی شک دارم که این مطالعه باعث تغییر عادت شود. اگر ترکیب خاصی در قهوه یا چای شناسایی شود، بیشتر علاقه مند خواهم بود که آن را بررسی کنم.

اما اگر از قبل قهوه یا چای می‌نوشید، می‌توانید با دانستن این موضوع که همین روتین معمولی شما با خطر کمتر زوال عقل و سکته مغزی ارتباط دارد، احساس خوبی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.