ساخت ربات دریایی برای محافظت از بچه لاک پشت ها

تیمی از محققان هلندی لاک پشت دریایی رباتیک جدید ساخته اند که می تواند از بچه لاک پشت ها محافظت کرده و آنها را به سمت اقیانوس هدایت کند.

به گزارش تکناک ،لاک‌پشت‌های دریایی به دلیل توانایی‌شان در شنا کردن در آب‌های اقیانوس و عبور آسان از زمین‌های ناهموار مانند صخره‌ها و شن‌ها شهرت دارند.

مهندسان دانشگاه نوتردام با الهام از این مهارت، یک لاک پشت دریایی رباتیک ساخته اند که ویژگی های راه رفتن منحصر به فرد خود را دارد.

یاسمین اوزکان آیدین، استادیار مهندسی برق در دانشگاه نوتردام، در بیانیه ای رسمی گفت: شکل بدن منحصر به فرد لاک پشت های دریایی، مورفولوژی باله های آنها و الگوهای راه رفتن متنوع آن ها را بسیار سازگار می کند.

اوزکان آیدین افزود: تقلید از این سازگاری چالش برانگیز است زیرا مستلزم درک پیچیده‌ای از نحوه تعامل مورفولوژی، انعطاف‌پذیری و راه رفتن با محیط است. مطالعه اینکه چگونه لاک پشت های دریایی راه رفتن خود را برای عبور از زمین های پیچیده و متنوع تطبیق می دهند، می تواند به ما در طراحی ربات های تطبیق پذیر کمک کند.

قسمت های اصلی ربات

این نمونه اولیه ربات نوآورانه از حرکت یک لاک پشت دریایی واقعی تقلید می کند و بر اساس اطلاعات به دست آمده از تحقیقات جانورشناسی در مورد آناتومی، الگوهای راه رفتن و انعطاف پذیری باله های گونه های مختلف لاک پشت های دریایی طراحی و ساخته شده است.

اوزکان آیدین گفت: برای به حداکثر رساندن سازگاری و تطبیق پذیری، ما الگوهای حرکت گونه های مختلف را مورد مطالعه قرار دادیم و مؤثرترین جنبه ها را از هر کدام ترکیب کردیم.

این ربات می‌تواند با باله‌های مصنوعی جلویی خود به جلو حرکت کند و با استفاده از باله‌های کوچک عقبی، جهت را تغییر دهد.

برخی از قطعات ضروری ربات که این قابلیت تحرک شبیه به واقعیت را امکان پذیر می کنند شامل یک بدنه بیضی شکل، چهار باله با رادیو کنترل جداگانه، یک واحد کنترل الکترونیکی داخلی، یک دستگاه چند سنسور و یک باتری است.

این تیم از تکنیک چاپ سه بعدی باله با استفاده از پلیمر سخت برای تولید ساختار بدنه و اتصالات استفاده کردند. باله ها از سیلیکون ساخته شده اند تا هم انعطاف پذیری و هم سفتی را ارائه دهند.

محققان انعطاف پذیری حرکتی این لاک پشت دریایی رباتیک را در سطوح مختلف در دانشگاه نوتردام ارزیابی کردند.

این ربات می تواند برای محافظت از بچه لاک پشت های دریایی استفاده شود

این تیم پس از مطالعه دقیق اندازه و ساختار لاک پشت های دریایی، این ربات را طراحی کردند. طبق گزارش رسمی، بچه لاک پشت های دریایی بسیار حساس هستند و  از هر هزار بچه لاک پشت های دریایی یک مورد به سن بزرگسالی می رسد. این به این دلیل است که بچه لاک پشت ها باید از خود در برابر شکارچیان از جمله پرندگان دریایی در مسیرشان از لانه به اقیانوس محافظت کنند و در سال‌های اخیر این مسیر برای نوزادان لاک‌پشت به دلیل افزایش زباله‌ها و پروژه های توسعه سواحل خطرناک‌تر شده است.

اوزکان آیدین گفت: امید ما این است که از این لاک پشت های دریایی رباتیک برای هدایت ایمن لاک پشت های دریایی به سمت اقیانوس و به حداقل رساندن خطرات آنها در این دوره حساس استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.