ماموریت جدید ناسا برای نمونه گیری بکر از خاک و سنگ مریخ

مریخ نورد Perseverance

 ناسا با رها کردن اولین لوله تیتانیومی توسط مریخ نورد Perseverance بر روی سطح مریخ تلاش می‌کند اولین نمونه بکر از خاک و سنگ مریخ را در یک ماموریت آینده به زمین بازگرداند.

به گزارش تکناک، از زمانی که مریخ نورد Perseverance در فوریه 2021 روی سیاره سرخ فرود آمد، نمونه هایی از غبار، سنگ و حتی هوا را جمع آوری کرده است.

در حالی که مریخ نورد بسیاری از این موارد را خود تجزیه و تحلیل می‌کند، برخی از نمونه‌ها در لوله‌های تیتانیوم برای مأموریتی آینده به نام کمپین بازگشت نمونه مریخ پنهان می‌شوند.

انتظار می‌رود این ماموریت که در حال حاضر در مراحل برنامه‌ریزی است، شامل مجموعه‌ای از روبات‌ها باشد که فرایند انتقال را برای بازگرداندن نمونه‌ها به زمین اجرا ‌کنند.

ابتدا، مریخ نورد Perseverance نمونه‌های جمع‌آوری شده را به فرودگر رباتیک دیگری که در همان نزدیکی قرار می‌گیرد تحویل می‌دهد. از آنجا، فرودگر از یک بازوی روباتیک برای قرار دادن نمونه ها در یک کپسول روی یک موشک کوچک استفاده می کند. سپس به مدار مریخ پرتاب می‌شود، جایی که فضاپیمای دیگری آنها را می‌گیرد و در نهایت نمونه‌ها را به زمین می‌آورد تا دانشمندان، برای مطالعات مختلف  از جمله جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی، آن را مطالعه کنند.

اما یک طرح پشتیبان نیز وجود دارد در صورتی که مشکلی در کاوشگر پشتکار پیش از رسیدن ربات های بازگشت نمونه به وجود آید. مریخ نورد 10 لوله تیتانیومی دیگر از نمونه ها را در مکانی به نام Three Forks رها می کند، که به عنوان انباری عمل می کنند و در صورت نیاز می تواند توسط دو هلیکوپتر بازیابی نمونه، جمع آوری شوند.

در 21 دسامبر، مریخ نورد Perseverance اولین مورد از این نمونه های لوله ای را رها کرد. این شامل نمونه ای از سنگ آذرین است که در 31 ژانویه از منطقه ای به نام Séítah جنوبی جمع آوری شده است. مریخ نورد لوله را از محفظه درونی خود بیرون آورد، با دوربین خود آن را بررسی کرد، سپس آن را حدود 89 سانتی متر به زمین انداخت. در ادامه، دوربین WATSON در انتهای بازوی روباتیک 2 متری مریخ نورد به اطراف چرخانده شد تا مطمئن شود لوله در انتهای خود فرود نیامده است یا در مسیر چرخ‌ها قرار نگرفته است.9 نمونه لوله ای باقیمانده طی دو ماه آینده در Three Forks رها خواهند شد.

کمپین بازگشت نمونه از مریخ در ویدیوی زیر توضیح داده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.