ماموریت مهم ماهواره SWOT  ناسا برای رصد چرخه آب جهانی

رودخانه ای که توسط یک یخچال ذوب شده در ایسلند ایجاد شده است: SWOT آب های جهان را با جزئیات بی سابقه ای ردیابی می کند.

ماهواره 1.2 میلیارد دلاری SWOT  15 دسامبر از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا با یک ماموریت مهم آب و هوایی به فضا پرتاب می شود.

به گزارش تکناک، طبق برنامه ریزی قرار است این ماهواره تحقیقات گسترده ای در زمینه چرخه آب جهانی انجام دهد و دریچه جدیدی را برای یک جهان در حال گرم شدن در اختیار دانشمندان قرار دهد.

در این ماموریت مشترک به رهبری ناسا و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه، قرار است ماهواره SWOT اطلاعات آب های سطحی زمین  از جمله بسیاری از آنها که خیلی کوچک هستند و با روش‌های فعلی از فضا قابل ردیابی نیستند را رصد کند. این ماهواره دانشمندان را قادر می سازد تا ارتفاع، گستردگی و حرکت آب در سراسر سیاره را با جزئیات فوق العاده اندازه گیری و ردیابی کنند.

رزماری مورو، اقیانوس شناس در آزمایشگاه مطالعات فضا، ژئوفیزیک و اقیانوس شناسی در تولوز، فرانسه و یکی از رهبران علمی این ماموریت، می گوید: اطلاعات این ماهواره شرایط را به طور غیر منتظره ای تغییر می دهد. به عنوان مثال وقتی نزدیک بین هستید همه چیز تیره و تار است و پس از عینک زدن ناگهان همه چیز واضح می‌شود.

دریاچه ها و رودخانه ها

تاملین پاولسکی، هیدرولوژیست در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل و یکی دیگر از رهبران علمی SWOT می‌گوید در حال حاضر داده‌هایی در دسترس عموم فقط برای 10هزار تا 20هزار از تقریباً 6 میلیون دریاچه و آبگیر بزرگتر از یک هکتار در سیاره زمین وجود دارد. SWOT تقریباً تمام 6 میلیون را هر 10 یا 11 روز اندازه گیری می کند. پاولسکی می‌گوید: ما قبلاً هرگز چنین اندازه‌گیری نداشته‌ایم. ما اکنون حتی یک خط پایه هم برای مقیاس نداریم.

در سال 2021، تیمی به رهبری سارا کولی، جغرافیدان دانشگاه ایالتی اورگان در یوجین، اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای موجود در سطح و ارتفاع آب را برای حدود 227هزار دریاچه جمع‌آوری کردند، اما کولی می‌گوید که این اندازه‌گیری‌ها تنها هر 90 روز یکبار در دسترس هستند. کولی می‌گوید: داده‌هایی که توسط SWOT ارائه می‌شود، مرتبه‌هایی بسیار فراتر از آن چیزی است که ما قادر به انجام آن بودیم.

SWOT قبلاً به ایجاد پیشرفت در هیدرولوژی رودخانه کمک کرده است. در انتظارات از پرتاب این ماهواره، محققان روش‌های جدیدی را برای تبدیل اندازه‌گیری‌های تغییرات ارتفاع، وسعت و بالاآمدن آب به تخمین‌های موجود اضافه کرده اند. دانشمندان با بکارگیری این تکنیک ها بر روی داده های ماهواره ای موجود، تخمین زدند که رودخانه ها بین سال های 1984 تا 2018 تا 17 درصد بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، آب شیرین را به اقیانوس منجمد شمالی منتقل کردند. انتظار می رود SWOT این تخمین را اصلاح کند و در عین حال امکان انجام کارهای مشابه در سراسر جهان را فراهم کند.

کالین گلیسون، جغرافیدان دانشگاه ماساچوست آمهرست و نویسنده هر دو مطالعه می‌گوید: اگر SWOT کاری را که ما فکر می‌کنیم انجام دهد، چهره هیدرولوژی را تغییر خواهد داد.

گرداب های اقیانوس

انتظار می‌رود پیشرفت‌های مشابهی در دریا انجام شود، و SWOT اندازه‌گیری‌های با وضوح بالا ارائه دهد که به دانشمندان این امکان می‌دهد جریان‌ها، گرداب‌های چرخان و جزر و مد موج ها را ردیابی کنند. این اطلاعات درک گردش آب را تقویت می کند و مدل های با وضوح بالا را بهبود می بخشد که می توانند انتقال گرما و دی اکسید کربن را از جو در حال گرم شدن به اعماق اقیانوس ردیابی کنند.

به گفته مورو، SWOT اولین نمای سه‌بعدی خود را از گرداب‌ها به دانشمندان ارائه می‌کند و می‌تواند آشفتگی‌ها را با ابعادی در حدود 10 کیلومتر عرض تشخیص دهد. این اندازه یک دهم مقیاس بهترین اندازه‌گیری‌های موجود است. او می‌گوید حتی این ویژگی‌های کوچک برای درک و پیش‌بینی آب و هوا بسیار مهم هستند.

یک کنسرسیوم بین المللی متشکل از ایالات متحده، فرانسه، استرالیا و دیگران در حال برنامه ریزی سفرهای میدانی در 18 مکان اقیانوسی در سراسر جهان در سال آینده است. اینها به کالیبره کردن داده‌های SWOT در مقابل اندازه‌گیری‌های میدانی تحت شرایط مختلف اقیانوس کمک می‌کنند.

مورو می‌گوید: ما واقعاً هیجان‌زده هستیم، و منتظریم ببینیم چه اطلاعاتی منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.